شناسهٔ خبر: 26197268 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

با صدور جوابیه‌ای

وزارت بهداشت به گزارش « ISI ندی اخراجی!» واکنش نشان داد

روز گذشته نیز به‌رغم گذشت 24 روز از انتشار گزارش « ISI ندی اخراجی!»، وزارت بهداشت با ارسال جوابیه‌ای نسبت به آن واکنش نشان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، روزنامه «فرهیختگان» گزارشی با عنوان «اتفاقی عجیب در یک دانشگاه پزشکی؛ ISI ندی اخراجی!» را پنجم خردادماه منتشر کرد که در آن به قانون جدید درون‌دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مشکلات ایجادشده برای دانشجویان پرداخته شده بود و همین مهم باعث واکنش این دانشگاه و ارسال جوابیه از سوی آنها در تاریخ 9 خردادماه شد. روز گذشته نیز به‌رغم گذشت 24 روز از انتشار این گزارش، وزارت بهداشت با ارسال جوابیه‌ای نسبت به آن واکنش نشان داد.

متن کامل جوابیه به این شرح است:

«دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی که افتخار برترین دانشگاه علوم پزشکی کشور در حوزه آموزش را دارا می‌باشد، همواره نص صریح قانون و اجرای دقیق آیین‌نامه‌های آموزشی و پژوهشی و تحول در آموزش را سرلوحه کار خود قرار داده و آموزش قانونمند را به‌عنوان یکی از ویژگی‌های دانشگاه پیشرو به اجرا گذاشته است؛ یعنی فرآیندی که در آن قانون حرف اول را می‌زند و منافع ملی در حوزه سلامت، بر هر ملاحظه‌ای دیگر ارجحیت دارد. البته دانشگاه در مسیر تحولی خود در کنار آیین‌نامه‌های آموزشی، حمایت از دانشجویان و فراگیران را نیز در اولویت قرار داده است. یکی از این موارد مربوط به تصویب آیین‌نامه‌ای است که براساس آن دانشجویان تحصیلات تکمیلی که تا پیش از این هزینه‌های تولید پایان‌نامه را خود پرداخت می‌کردند، می‌توانند از این پس تحت حمایت مالی دانشکده خود قرار گیرند و طبق این آیین‌نامه دانشجو برای برخورداری از مساعدت‌های مالی می‌بایست نسبت به تولید مقاله علمی در مراجع و مجلات معتبر دنیا اقدام نماید. بدیهی است در این شرایط اگر دانشجویی قادر به تولید مقالات علمی در تراز اول جهانی نباشد، می‌تواند از روال جاری در همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تبعیت کند و نسبت به دفاع از پایان‌نامه و فارغ‌التحصیلی اقدام نماید. در مورد اخیر نیز یکی از دانشجویان دانشگاه علی‌رغم دریافت حمایت‌های مالی و انجام تعهد مبنی‌بر تولید مقاله، متاسفانه تا ترم هفت موفق به تولید مقاله نگردید و طبق قانون صریح آموزشی دانشگاه امکان استرداد مبلغ حمایتی و طی مراحل دفاع از پایان‌نامه را دارا بود، ولی با این حال هیچگونه اقدامی از سوی نامبرده صورت نگرفت. با شرایط پیش‌گفته دانشجو به وزارت بهداشت برای طی مراحل معرفی می‌گردد تا در صورت امکان فرصت مجددی در اختیار او قرار بگیرد که در این رابطه طی مکاتبه با وزارت بهداشت و موافقت دانشکده مربوطه یک ترم دیگر با عنوان ترم ارفاقی برای دانشجو درخواست شده تا در کمیسیون موارد خاص پیگیری شود و تا پایان مهلت دانشجو برای استفاده از فرصت‌های در نظر گرفته‌شده، استفاده از عنوان اخراج به هیچ عنوان صحیح نمی‌باشد. علی‌رغم اطلاع‌رسانی دقیق آیین‌نامه‌ها به گروه‌های آموزشی در دانشکده‌های مختلف و ارائه آن به دانشجویان تحصیلات تکمیلی انتظار می‌رود رسانه‌ها نیز به‌عنوان بستر مهم توسعه و واجد مولفه‌های فرهنگ‌سازی علی‌الخصوص در آموزش عالی، با دقت بیشتری نسبت به درج مطالب و گزارش‌ها اقدام نمایند تا ضمن حفظ آرامش در محیط‌های آکادمیک بتوانند با رویکردی موشکافانه‌تر به چالش‌های اساسی‌تر بپردازند و زمینه را برای بالندگی کشور فراهم نمایند.»

نظر شما