شناسهٔ خبر: 26197003 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

میزگرد ایرنا/

غفلت از اوقات فراغت استقبال از آسیب های اجتماعی

زنجان -ایرنا- غنی سازی اوقات فراغت بهترین مسیر برای پر کردن مناسب زمان های خالی جوانان و نوجوانانی است که به دنبال نشاط هستند و از هر ایده و فرصتی برای تخلیه انرژی خود استفاده می کنند، این موضوعی بود که در میزگرد ایرنا مرکز زنجان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، هر ساله با فرا رسیدن روزهای بلند تابستان و تعطیلی مدارس، غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و جوانان به یکی از دغدغه های مهم خانواده ها تبدیل می شود تا آنجا که سراغ کلاس های مختلف آموزشی، تفریحی و ورزشی می روند اما در اغلب اوقات به برنامه منسجم و کاربردی مورد نظرشان دست نمی یابند.
ایرنای مرکز زنجان با هدف بررسی موضوع غنی سازی اوقات فراغت، به برگزاری میزگردی با همین عنوان و با حضور محمود عباسی معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان، مسیح الله سلطانی مدیرکل امور اجتماعی استانداری، شمس الله وثوقی سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان، علی خلیلی مدیرکل ورزش و جوانان اقدام کرد، با آنکه خلیلی در این میزگرد حاضر نشد و بنا بود معاون وی احمد شیرود میرزایی در این جلسه حاضر شود، در نهایت علی ذوالقدر کارشناس غنی سازی اوقات فراغت اداره کل ورزش و جوانان در این میزگرد حاضر شد و برنامه های این حوزه را تشریح کرد اما وثوقی به جلسه نرسید و پس از اتمام آن توضیحات خود را در این زمینه ارائه کرد.

** مشکلات اعتباری، پایگاه های تابستانی را کاهش می دهد
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: این دستگاه تعلیم و تربیت در فصل تابستان برای پر کردن و غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان برنامه های متعددی را در چند مجموعه اجرا می کند.
محمود عباسی اظهارداشت: طی سال گذشته بیش از 82 هزار نفر - برنامه در 426 پایگاه در مناطق 14گانه آموزش پرورش استان زنجان تحت پوشش فعالیت های تابستانی قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه 57 درصد از دانش آموزان دختر و 43 درصد دانش آموزان پسر از کلاس های تابستانی استان زنجان استقبال کرده بودند، افزود: تابستان امسال در مناطق کم برخوردار و روستایی پایگاه هایی را دایر خواهیم کرد اما نسبت به سال گذشته این مراکز به دلیل مشکلات اعتباری، ورود دستگاه های دیگر در اجرای فعالیت های تابستانی و پرداخت حق الزحمه به مربیان کاهش می یابد.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان یادآوری کرد: کانون های فرهنگی – تربیتی، سالن های ورزشی، پژوهش سراها، کتابخانه ها و مدارسی که زیرساخت های مورد نیاز برای فعالیت های تابستانی را داشته باشند، از پایگاه های غنی سازی اوقات فراغت هستند.
عباسی گفت: علاوه بر این، سال گذشته دانش آموزان علاقه مند به هنرآموزی در بخش کشاورزی در 25 مزرعه تابستانی در 100 مترمربع فعالیت داشتند.
وی، پیش بینی تعداد دانش آموزان شرکت کننده در فعالیت های تابستانی امسال آموزش و پرورش را 75 هزار نفر- برنامه در 360 پایگاه بیان کرد.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با تاکید بر اینکه برنامه های غنی سازی اوقات فراغت در کاهش آسیب های اجتماعی دانش آموزان تاثیرقابل توجهی دارد، گفت: سال گذشته از مجموع بیش از 82 هزار دانش آموز، 81 درصد در مناطق شهری و 19 درصد نیز در روستاها بودند.

** اوقات فراغت موضوعی لوکس و تزئینی نیست
مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان گفت: گاه خانواده ها این استنباط را دارند که غنی سازی اوقات فراغت یک مبحث لوکس و تزئینی است و چندان به آن توجه نمی کنند.
مسیح الله سلطانی افزود: تنها دستگاهی که به طور جدی بر روی اوقات فراغت در حوزه دانش آموزی کار می کند، آموزش و پرورش است.
وی یادآورشد: مسئولیت غنی سازی اوقات فراغت برای تمام گروه های سنی به 22 دستگاه با تولی گری اداره کل ورزش و جوانان محول شده است.
سلطانی با بیان اینکه آنگونه که باید به برنامه های اوقات فراغت در دستگاه های اجرایی توجه نشده است، اظهار داشت: به دلیل مسائل متعدد ورزشی، در عمل اداره کل ورزش و جوانان، جوانان را در این هیاهو گم کرده با آنکه دولت برای احیای سازمان ملی جوانان اقدام کرده است.
مدیرکل امور اجتماعی استاندار زنجان گفت: مسائل مختلفی در حوزه جوانان وجود دارد که نه فقط غنی سازی اوقات فراغت که در مورد سایر مباحث هم اقدامات دست و پا شکسته ای انجام می شود و خروجی مناسبی به دست نمی آید.
وی یادآورشد: یکی از مشکلات جامعه در بحث آسیب های اجتماعی، همین پر کردن اوقات فراغت است، تحقیقات نشان می دهد گرفتاری جوانان زمانی آغاز شده که وقت آزادی داشته اند اما برای آن کسی برنامه ریزی و غنی سازی نکرده است.
سلطانی افزود: تاکید دولت این است، موضوع جوانان، بحثی فرا بخشی است و یک دستگاه به تنهایی نمی تواند مشکلات این گروه را مرتفع کند اگرچه به ظاهر متولی آن اداره کل ورزش و جوانان است.
مدیرکل امور اجتماعی استاندار زنجان گفت: اعتبارات کلانی که در اختیار دستگاه های فرهنگی قرار می گیرد، صرف چه اموری به غیر از ساماندهی جوانان و اوقات فراغت آنان می شود؟ بخشی از این اعتبار به حتم باید برای غنی سازی اوقات فراغت هدایت شود.
وی تاکید کرد: برای برنامه ریزی در حوزه اوقات فراغت باید نیاز سنجی و از اجرای کارهای معمول و تکراری خودداری کرد و مهارت آموزی را از هر نظر مورد تاکید قرار داد.

** برای اجرای برنامه های اوقات فراغت هم افزایی وجود ندارد
کارشناس غنی سازی اوقات فراغت اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان گفت: بین دستگاه های متولی اجرای برنامه اوقات فراغت، هم افزایی وجود ندارد و پایگاه های فعالیت تابستانی در روستاها کم و تعداد این مناطق نیز زیاد است.
علی ذوالقدر تاکید کرد: نیاز سنجی دقیق و مهارت آموزی به صورت ویژه درباره اجرای برنامه های غنی سازی اوقات فراغت انجام نمی شود و این مشکل چندین ساله است.
وی اظهارداشت: امسال برنامه شتابدهی فعال شده که می تواند در راستای مهارت آموزی و کسب و کارفناورانه جوانان کمک کند.
کارشناس غنی سازی اوقات فراغت اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان گفت: آموزش و پرورش فعالیت های تابستانی خود را به خوبی برگزار می کند، اما مهارت آموزی محقق نمی شود.
ذوالقدر با بیان اینکه سال گذشته فقط در حوزه ورزش 385 پایگاه فعال بود، افزود: 980 پایگاه شهری و 339 پایگاه روستایی بود که 45 درصد از پایگاه ها در شهرها و 55 درصد آن در مناطق روستایی بود.
وی تاکید کرد: مناطق کم برخوردار و روستایی استان زنجان نیازمند برنامه ریزی بیشتری در غنی سازی اوقات فراغت است.
کارشناس غنی سازی اوقات فراغت اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان گفت: 269 هزار جوان در استان داریم اما هیچ برنامه خاصی که بر اساس سند اوقات فراغت به صورت جامع طراحی و تدوین شود، وجود ندارد و در اجرای این برنامه ها جزیره ای عمل می شود که موجب مشکلاتی شده است.
ذوالقدر با بیان اینکه هیچ برنامه ای بدون اعتبار قابلیت اجرایی ندارد، افزود: هزینه و اعتبار به برنامه هایی که زود بازده است تخصیص داده می شود.
وی یادآوری کرد: سال گذشته از یک هزار و 319 پایگاه اوقات فراغت در استان زنجان، بخش خصوصی 78 مرکز داشت که نیاز است این بخش با بهره وری بالا در این حوزه وارد و سهم دولتی کم شود چرا که بخش دولتی درگیر بروکراسی است.

** آموزش و پرورش به دنبال تنوع و تاثیر تربیتی بر روی دانش آموزان است
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: این دستگاه برنامه های خود را سالانه به روز می کند و اصل اوقات فراغت بر اساس آزادی انتخاب بوده چرا که نگرش آن فرهنگی، هنری، تجسمی، نمایشی، تکنولوژی، نانو و مهارت هایی برای خود و خانواده است.
عباسی یادآوری کرد: دانش آموزان در برنامه های اوقات فراغت در هفت روز هفته، هفته ای 2 روز در بخش های آموزشی، تربیتی، تکنولوژی، آموزشی و دیگر بخش ها آموزش می بینند.
وی تاکید کرد: هزینه کلاس های غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان نسبت به بخش خصوصی و دستگاه های دیگر بسیار کم است.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان اظهار داشت: به دنبال تنوع، نشاط و خروجی هستیم که اثرات مثبت تربیتی بر روی دانش آموزان دارد.

** جوانانی که برنامه ای برای اوقات فراغت ندارند
مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان گفت: پژوهشی در سال 95 و 94 انجام شد، در روستاها ما کمتر مشکل پر کردن اوقات فراغت داریم چون اغلب کشاورزی می کنند اما این به آن معنا نیست که آنجا نباید کار کرد، جامعه روستایی حداقل ها را وقت می گذارند.
سلطانی با بیان اینکه برنامه های تربیتی را باید جهت دهی کرد و این موضوع به همه فرمانداران ابلاغ شده است، اظهار داشت: در پژوهش وضعیت اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی ایران که در آن شهر به شهر با جامعه آماری یک هزارو 400 نفر انجام شده است، نتایج جالبی به دست آمد.
وی خاطرنشان کرد: 45 درصد شرکت کنندگان در این پیمایش 17 تا 29 سال بودند یعنی اغلب آن را جوانان تشکیل می دادند.
سلطانی ادامه داد: از بین یک هزار و 400 نفر، فقط 2 درصد گفته اند که وقتی ندارند که در قالب اوقات فراغت دیده شود، 40 درصد یک تا 10 ساعت، 16 درصد 11 تا 20 ساعت، 22 درصد 21 تا 30 ساعت و 20 درصد هم گفته اند تا بیش از 31 ساعت در هفته اوقات فراغت دارند.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان گفت: با یک نگاه کلی بیش از 40 درصد گفته اند که حداقل 25 ساعت در هفته اوقات فراغت دارند که آمار بسیار بالایی است.
وی به پاسخ نحوه سپری کردن اوقات فراغت این جامعه آماری اشاره کرد و افزود: 80 درصد معاشرت با اقوام و دوستان، دارند، 45 درصد به هیچ وجه برنامه ورزشی ندارند، 15 درصد به سینما و تئاتر می روند، 12 درصد به قهوه خانه می روند، 12 درصد در تشکل های مردم نهاد فعالیت می کنند، 50 درصد در کل کتاب، روزنامه و مجله مطالعه نمی کنند، 47 درصد در منزل به استراحت می پردازند و 30 درصد هم اعلام کرده اند که هیچ برنامه ای ندارند.
سلطانی تاکید کرد: سعی می شود از این پژوهش ها استفاده و برنامه ها به سمت این مطالعات هدایت شود تا خروجی مناسبی داشت.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان یکی از ضعف برنامه ریزی ها را نبود مطالعه و بررسی برای آن اعلام کرد و گفت: اعتبارات کلان فرهنگی که 25 دستگاه در سطح کشور دریافت می کنند برای ارائه برنامه های فرهنگی است.
وی اضافه کرد: زنجان هم اکنون یک هزار و 200 هیات دارد که در هر مناسبتی به دنبال ایجاد فضای حزن و اندوه هستند و این فضا در این شهر نهادینه شده است اما برای شادی و نشاط هیچ متولی در کار نیست.
سلطانی ادامه داد: در صورتی که قصد غنی سازی اوقات فراغت و کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه را داریم، نشاط تعریف خاص خود را دارد و به دنبال آن فرد در جامعه احساس رضایتمندی می کند.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان گفت: تک تک دستگاه ها می توانند به گونه ای برنامه ریزی کنند که نشاط اجتماعی ایجاد شود.
وی با بیان اینکه در گذشته هیچ پژوهش جدی و مهمی در حوزه نشاط اجتماعی انجام نشده است، افزود: پژوهش پیمایشی که در خصوص وضعیت اجتماعی و اخلاقی ایران انجام شده، تصویر روشنی از جامعه را نشان می دهد و نقاط ضعف و قوت را مشخص کرده است.
سلطان یادآورشد: در این زمینه مسئولیت بخشی از برنامه ها با دولت است و خود مردم هم باید مشارکت کنند، اگرچه تجربه ثابت کرده است که مردم در برنامه های کیفی و اثر گذار هزینه می کنند اما این میزان کمک باید بیشتر شود.

** اجرای برنامه خوب نیازمند اعتبار لازم نیاز دارد
کارشناس غنی سازی اوقات فراغت اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان گفت: سال گذشته برای اجرای برنامه های غنی سازی اوقات فراغت سه میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت که بسیار کم بود.
ذوالقدر تاکید کرد: 45 درصد جوانانی که ورزش ندارند، یا برنامه هایی به اندازه کافی برای آنها نیست، پایگاه و یا اعتبار لازم برای اجرای برنامه های رایگان یا کم هزینه را نداریم.
وی ادامه داد: در خصوص برنامه اوقات فراغت نیاز سنجی نشده و برخی از دستگاه های متولی برنامه های روزانه خود را جزو این برنامه ها می دانند.
کارشناس غنی سازی اوقات فراغت اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان تاکید کرد: در بحث فرهنگ سازی اوقات فراغت ضعیف عمل شده و تازمانی که برنامه اوقات فراغت در سبد خانوارها قرار نگیرد و فرهنگ سازی نشود نتیجه مثبت محقق نخواهد شد.
ذوالقدر اظهارداشت: باید جذابیت برنامه های اوقات فراغت از طریق رسانه ها انجام شود و با توجه به اینکه تا حدودی زیرساخت ها برای اجرای این برنامه ها در استان زنجان فراهم است، اما برنامه ای در این باره وجود ندارد.
به گفته وی، به برنامه های اوقات فراغت به صورت کارشناسی شده توجه نمی شود و سند راهبردی در این باره وجود ندارد
کارشناس غنی سازی اوقات فراغت اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان گفت: باید اجرای برنامه های اوقات فراغت فارغ از برنامه های روزمره دستگاه های متولی باشد و بازرسی و نظارت هم انجام شود.
ذوالقدر افزود: تا زمانی که برای برنامه اوقات فراغت سرمایه گذاری نشود، آینده باید در حوزه آسیب های اجتماعی هزینه کنیم.
وی ادامه داد: امسال برنامه ویژه مرکز شتابدهی برای آموزش 400 جوان در حوزه های آی تی و صنایع خلاق، فرهنگی - گردشگری راه اندازی شده که می تواند تبدیل به هسته های رشد کند.
کارشناس غنی سازی اوقات فراغت اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان یادآوری کرد: ثمن ها از سوی نهادها برنامه ریزی دقیقی ندارند و تا زمانیکه نظارت دقیق، برنامه ریزی و هم افزایی دستگاه ها نباشد، اهداف تعیین شده در اوقات فراغت، از جمله کیفیت بخشی و تربیت نسل توانمند محقق نمی شود.

** نبود نگاه کلان به برنامه اوقات فراغت مانع است
معاون پرورش و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان اعلام کرد: نگاه ملی و کلان به مسائل اجتماعی و اوقات فراغت نداریم در استان امکانات هست اما هم افزایی نیست نگاه دستگاه ها به امکانات خود ملکی بوده و این دیدگاه مانع است.
عباسی افزود: آموزش و پرورش 2 برنامه عمرانی – تربیتی در قالب طرح هجرت دارد که امسال برای این برنامه 200 میلیارد تومان اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: در این طرح دانش آموز 10 روز در اختیار مربی است که 9 روز زیبا سازی مدارس، مهارت آموزی و یک روز نیز اخلاقی - تربیتی است و امسال با تخصیص این اعتبار بیش از 800 دانش آموز جذب می شود.
معاون پرورش و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان، اثرات مثبت تربیتی، جامعه پذیری، و نهادینه کردن کار گروهی موثر را خروجی طرح هجرت بیان کرد.

**اوقات فراغت نیازمند برنامه های خلاق و مهارت محور است
مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان گفت: برای سال جاری از دبیرخانه خواسته شده تا برنامه های فرا بخشی، قابل ارزیابی، ایده های جدید و مهارت محور ارائه کند.
سلطانی تاکید کرد: مهارت فقط مربوط به آموزش های فنی و حرفه ای نیست و بسیاری از افراد نیاز به مهارت های اجتماعی و زندگی دارند که باید در این زمینه آموزش ببینند.
وی به راه اندازی مرکز شتابدهی کسب و کارهای خلاق در جهاد دانشگاهی زنجان اشاره کرد و خواستار توسعه آموزش های آن میان تمام جوانان و نوجوانان در اقصی نقاط استان شد.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان گفت: مسئولان استان و دولت بر روی توسعه نشاط اجتماعی تاکید دارند و باید به گونه ای راهبری و برنامه ریزی کرد که به خروجی مناسب دست یافت.
وی تصریح کرد: همه در زمینه اوقات فراغت مسئولیت دارند و هر کدام از بخشهای رسانه های، خانواده ها، دستگاه های دولتی و حاکمیتی باید به وظیفه خود به درستی عمل و از اعتبار تخصیص یافته در محل مناسب استفاده کنند.

**برنامه های اوقات فراغت باید قابل ارزیابی باشد
کارشناس غنی سازی اوقات فراغت اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان گفت: برنامه های اوقات فراغت نباید فقط در فصل تابستان باشد باید برای دانش آموزان و دانشجویان در کل روزهای سال برنامه های قابل اجرا برای همه گروه های سنی دختر و پسر بر اساس نیاز سنجی گروه های سنی انجام شود.
ذوالقدر بر وجود مصوبات قوی از سوی استاندار درباره برنامه های اوقات فراغت تاکید کرد و افزود: این برنامه ها قابل ارزیابی باشد و در صورت نبود هم افزایی و راهکارها هیچ عملکردی موفق نخواهد شد.
وی تاکید کرد: باید از هزینه ها بهره وری لازم را داشته باشیم تا توانمند سازی نسل از طریق دانش و دانش آموز انجام شود.
ذوالقدر خاطرنشان کرد: باید سهم قابل توجهی از مرکز شتابدهی را به آموزش و پرورش اختصاص دهیم.

** شهرداری برای همه مردم برنامه ریزی می کند
سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان گفت: شهرداری در بخش های مختلف وظیفه خدمت رسانی و بر نامه ریزی برای همه اقشار جامعه را بر عهده دارد.
شمس الله وثوقی افزود: امسال این سازمان در قالب هشت برنامه متنوع فرهنگی، اجتماعی، بانوان و ورزشی برای اوقات فراغت برنامه ریزی کرده است و هر کدام از این بخش ها زیر پروژه های مختلفی را شامل می شوند.
وی یادآورشد: گاه می توان ادامه برنامه های گذشته را مد نظر قرار داد اما به حتم نمی توان به این صورت به نتایج مطلوب و خروجی مورد نظر دست یافت و از همین رو باید خلاقیت و ایده پردازی جدید را مد نظر داشت.
وثوقی اظهار داشت: شهرداری در 18 بند مکلف به برنامه ریزی و مدیریت و در چهار بند موظف به مشارکت است و 2 بند این موارد مختص معلولان و کودکان کار پیش بینی شده است.
سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان گفت: این برنامه ها از ابتدای سال در دستور اجرا قرار گرفته که از جمله آن می توان به برنامه نوروزگاه، شب های رمضان، برپایی غرفه صنایع دستی و جنگ های شادی مختلف اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: به حتم باید به سمت خلاقیت و نوآوری رفت و برنامه های همیشگی و تکراری را که خروجی مشخصی ندارند و از روی عادت اجرا می شوند، محدود کرد.
وثوقی به پیش بینی راه اندازی مدرسه کسب و کار برای تابستان ویژه نوجوانان اشاره کرد و ادامه داد: این مدرسه مختص نوجوانان 12 تا 16 سال بوده و ظرفیت آن 50 نفر است تا بتوان کار کیفی انجام داد و به خروجی دست یافت.
سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان به برگزاری فوتسال محلات طی تابستان سال جاری اشاره کرد و این برنامه را مختص تمام گروه های سنی برشمرد.
وی اضافه کرد: نشستی با پلیس فتا برای آگاه سازی مردم از مخاطرات و تهدیدهای فضای مجازی در قالب کارگاه های عملی برگزار می شود.
وثوقی با بیان اینکه پیاده راه دائمی شهر زنجان هم تابستان امسال به بهره برداری می رسد، تاکید کرد: شهرداری همه تلاش خود را به کار گرفته است تا برای شهروندان محیطی با نشاط ایجاد کند.
6085/ 3001/7325

نظر شما