شناسهٔ خبر: 26196713 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اروپایی ها در صدر 43 کشور حاضر در بورس ایران هستند

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه (سمات) با بیان اینکه بیشتر سهامداران خارجی بورس ایران، از اروپا هستند، گفت: اکنون از 43 کشور جهان در بازار سرمایه حضور دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا حسین فهیمی، امروز (سه شنبه) در نشست خبری افزود: آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه، اسپانیا، سوئیس، لهستان از جمله کشورهایی هستند که سهامدارانی از آنها در بازار سرمایه ایران فعالیت دارند.
مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه ادامه داد: با برقراری کمترین گشایش، امکان توسعه تعامل با بازارهای جهانی وجود دارد.
وی درباره تعاملات جهانی نیز گفت: با 6 نهاد بین المللی که در آنها عضویت داریم، همکاری را ادامه خواهیم داد؛ همچنین با 14 شریک از پنج قاره جهان، تفاهمنامه داشته و همکاری می کنیم.
فهیمی ادامه داد: اکنون سهامداران خارجی برای فعالیت در بازار سرمایه ایران، ابتدا منابع مالی خود را وارد کشور کرده و به سیستم بانکی داخلی منتقل می کنند؛ بنابراین از یکی از بانک های ایرانی، شماره حسابی را در اختیار بورس قرار داده اند.
وی افزود: اگر در آینده، به وجود یک شماره حساب خارجی احساس نیاز شد، در صورت بهبود تعاملات خارجی، آن را نیز از سهامداران اخذ خواهیم کرد.

** مهلت 6 ماهه به سهامداران برای ثبت نام در سامانه سجام
مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه، به راه اندازی سامانه های جدید بازار سرمایه توسط سمات اشاره کرد و گفت: مهمترین سامانه برای ساماندهی بازار سرمایه، سامانه «سجام» (سامانه جامع اطاعات مشتریان) است که با هدف یکپارچه سازی اطلاعات فعالان بازار سرمایه راه اندازی می شود.
فهیمی افزود: بیش از 500 شرکت مالی و 80 شرکت بورسی در بازار سرمایه فعالیت دارند که برای استفاده از خدمات آنها باید به صورت جداگانه ثبت نام شود، اما در سامانه سجام، فقط یک بار ثبت نام و احراز هویت انجام می شود.
وی ادامه داد: اکنون حدود 10 میلیون شخصیت حقیقی و 75 هزار شخصیت حقوقی در بازار سرمایه کد سهامداری دارند که باید در مدت 6 ماه در این سامانه ثبت نام کنند.
مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه یادآور شد: خریداران و همچنین کشاورزانی که تمایل دارند از خدمات بورس برای ارایه محصولات استفاد کنند نیز ملزمند که در این سامانه ثبت نام کنند.
وی اضافه کرد: سامانه دریافت و پرداخت یکپارچه سود سهام و اوراق بهادار نیز در ماه های آینده، راه اندازی می شود.

** رشد 300 درصدی صدور کدهای جدید سهامداری
مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه به استقبال از بازار سرمایه در ماه های اخیر، گفت: در سه ماه نخست امسال، میزان تقاضا برای صدور کدهای جدید سهامداری نسبت به مدت مشابه پارسال 300 درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: در این مدت، 316 هزار سهامدار جدید وارد بازار سرمایه شده اند که با توجه به روند رو به رشد بورس، پیش بینی می شود که افزایش بیشتری نیز تا پایان امسال داشته باشد.
فهیمی اضافه کرد: تاکنون بیش از 10 میلیون کد سهامداری در کشور صادر شده است که شامل حدود هشت میلیون و 140 هزار کد فعال و 2 میلیون و 114 هزار کد غیرفعال است.
وی خاطرنشان ساخت: پس از پایان مهلت ثبت نام سامانه سجام، به سراغ کدهای غیرفعال رفته و آنها را غیرفعال خواهیم کرد.

** تکذیب طرح اخذ مالیات از درآمد سهامداران
مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه، درباره ادعای اخذ مالیات از درآمدهای سهامداران، گفت: تاکنون مساله اخذ مالیات از درآمد سهامداران مطرح نشده و چنین موضوعی صحت ندارد.
فهیمی ادامه داد: اکنون حدود 700 هزار میلیارد تومان از دارایی فعالان بازار سرمایه در سمات، ثبت و نگاهداری می شود.

** سمات آماده تسویه وجوه معاملات نفت در بورس است
مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه، درباره عرضه نفت خام در بورس نیز گفت: مشکلی از طرف سمات برای تسویه وجوه مربوط به معاملات نفت خام در بورس وجود ندارد و این شرکت چگونگی تسویه را مشخص کرده است.
وی ادامه داد: اما به دلیل ایرادهای دیوان محاسبات درباره تسویه وجود، اجرای این کار به تاخیر افتاده است.
اقتصام**2022**2078** 2023

نظر شما