شناسهٔ خبر: 26196534 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کتابخانه حسینی با تکمیل موزه کتب خطی افتتاح می شود

زنجان – ایرنا – مسئول روابط عمومی مسجد و مدرسه سید زنجان گفت: بهره برداری از کتابخانه حسینی شهر زنجان که 12 سال قبل تخریب و در این مدت بازسازی شده در گروی تکمیل موزه کتب خطی در همین مجموعه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سید مجتبی حسینی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: این کتابخانه در طرح جدید دارای 2 طبقه برای کتاب های عمومی و تخصصی و یک طبقه برای موزه کتب نسخ خطی است.
وی یادآور شد: 2 طبقه کتابخانه عمومی و تخصصی که در همان محل سابق و کنار سر در ورودی مسجد جامع بنا شده، آماده بهره برداری است اما همزمان با تکمیل موزه کتب خطی تا شهریور امسال، افتتاح می شود.
حسینی اظهار کرد: تولیت این کتابخانه به طور کامل با مدرسه و مسجد سید بوده و نهاد کتابخانه های عمومی استان هیچ نقشی در بازسازی و تکمیل آن نداشته است.
مسئول روابط عمومی مسجد و مدرسه سید زنجان گفت: این مسجد به علت برخورداری از قدمت و ارزش تاریخی، تحت نظارت اداره کل میراث فرهنگی، مرمت و نگهداری می شود اما ارزش تاریخی قسمت کتابخانه با خود مسجد برابر نبود.
وی خاطرنشان کرد: به سبب تخریب کتابخانه در سال 95، بخشی از ایوان اصلی مسجد سید هم آسیب دیده بود که به کمک اداره کل میراث فرهنگی مرمت شد.
حسینی تاکید کرد: برای بهره برداری از این کتابخانه تولیت مسجد شرایطی را به نهاد کتابخانه های عمومی اعلام کرده است که در صورت پذیرش آنها، این کتابخانه به شکل عمومی مورد استفاده قرار می گیرد.
مسئول روابط عمومی مسجد و مدرسه سید زنجان گفت: در صورتی که نهاد کتابخانه های عمومی زنجان شروط اعلام شده را نپذیرد، این کتابخانه به عنوان نخستین کتابخانه تخصصی طلاب و حوزه علمیه آغاز به کار می کند.
وی به شروط اعلام شده به نهاد کتابخانه های عمومی اشاره و اضافه کرد: نهاد کتابخانه های عمومی سالانه باید 100 میلیون ریال بابت بهره برداری از این محل به مدرسه و مسجد سید پرداخت کند.
حسینی افزود: از سوی دیگر این تولیت مدرسه و مسجد سید است که کارکنان و مدیریت کتابخانه را باید مشخص کند.
مسئول روابط عمومی مسجد و مدرسه سید زنجان گفت: از دیگر شروط رایگان بودن عضویت در کتابخانه برای طلاب و هر شخص معرفی شده از سوی تولیت مسجد است و افرادی که به این مکان تردد می کنند هم باید شئونات اسلامی را رعایت کنند.
وی به بخش موزه این کتابخانه اشاره کرد و یادآورشد: کتابخانه حسینی مجموعه ای از کتب قدیمی و نسخ خطی ارزشمندی را در خود جای داده بود که طی مدت بازسازی در انبارهای مسجد نگهداری می شد.
حسینی اظهار کرد: به علت ارزش تاریخی این کتب، بناست در زیر زمین مسجد، محیطی امن و مناسب برای نگهداری آنها ایجاد شود اما تامین امنیت و ایجاد شرایط مطلوب نیازمند تامین اعتبار است.
مسئول روابط عمومی مسجد و مدرسه سید زنجان گفت: حداقل 10 میلیارد ریال تکمیل و بهره برداری از موزه کتب خطی و قدیمی مسجد نیاز دارد.
مسجد و مدرسه سید یا همان جامع زنجان در مرکز شهر واقع شده و در سال 85 حین مرمت تخریب شد و یک نفر هم بر اثر ریزش آوار در همین محل جان خود را از دست داد.
عملیات مرمت و بازسازی این کتابخانه با سرمایه گذاری تولیت مسجد و مدرسه سید زنجان اجرا شده است.
3001/8068

نظر شما