شناسهٔ خبر: 26196000 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ادامه دخالت عربستان و آمریکا در روند انتخابات عراق

بغداد– ایرنا – در حالی که افکار عمومی عراق در انتظار تعیین تکلیف شکایت ها و نتایج انتخابات پارلمانی اخیر است، برخی شخصیت های عراقی همچنان از دخالت عربستان و آمریکا در این روند سخن می گویند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، یک نماینده پارلمان عراق می گوید عربستان و آمریکا فشار شدیدی بر کمیسیون عالی مستقل انتخابات این کشور برای دستکاری در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر وارد کردند.
'نهله الهبابی' اخیرا در مصاحبه با خبرگزاری المعلومه عراق گفته است: آمریکا و عربستان سعودی در جریان انتخابات اخیر تلاش داشتند که به صورت پنهانی با اعضای هیات کمیسیون انتخابات همکاری داشته و مسیر دولت آینده را تغییر دهند.
وی اضافه کرد این دخالت ها باعث دزدیدن آرای مردم و تقلب گسترده در انتخابات شد تا دولتی ضعیف در عراق تشکیل شود.
الهبابی افزود: عربستان سعودی و آمریکا دنبال از بین بردن روند سیاسی جاری در این کشور هستند.
وی گفت این موضوع از طریق سفیر آمریکا در عراق و دولت عربستان و با حمایت از تعدادی از افراد و شخصیت های عراقی و وارد کردن آنها در رقابت های انتخاباتی صورت گرفت.
این نماینده، آنچه دست داشتن کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق با کمک سفیر آمریکا در بغداد و دولت عربستان در تقلب انتخاباتی خواند را بخشی دیگری از دخالت های خارجی برای از بین بردن روند سیاسی در این کشور ذکر کرد.
درهمین حال 'انتصار علاوی' عضو ائتلاف انتخاباتی الوطنیه (به رهبری ایاد علاوی) نیز پیشتر از توافق میان 'داگلاس سیلیمان 'سفیر آمریکا در بغداد و کمیسیون عالی انتخابات برای تغییر درصد مشارکت در انتخابات سخن گفته بود.
وی مدعی شده بود میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی عراق که 44.5 درصد اعلام شده در واقع از 20 درصد عبور نکرده است.
به گزارش ایرنا، اظهارات الهبابی در خصوص دخالت های آمریکا و عربستان در مراحل مختلف پیش، برگزاری و پس از انتخابات عراق نخستین گزارش در این زمینه نیست.
شخصیت ها و رسانه های مختلف عراقی تاکنون بارها مطالبی در این زمینه منتشر کردند که نشان می دهد، توقف یا به هم خوردن روند سیاسی عراق، ورود این کشور به مرحله خلاء قانونی، دولت موقت و بی ثباتی از اهداف میان مدت واشنگتن و ریاض است چرا که نتایج انتخابات اخیر و بطور کلی روند سیاسی در عراق را مغایر اهداف و منافع ادعایی خود می دانند.
تلاش برای وارد کردن چهره هایی با سابقه حمایت آشکار از داعش و یا سوابق همکاری با حزب منحل شده بعث که درعراق از آنها بعنوان 'داعش های سیاسی' یاد می شود، یکی از محورهای این طرح عنوان شده است.
در این میان انتشار تصاویری در روز رای گیری انتخابات پارلمانی عراق (22 اردیبهشت) که نشان می دهد سفیر آمریکا در اقدامی عجیب و خلاف عرف در یکی از مراکز اخذ رای حضور یافته و با برخی اعضای کمیسیون عالی انتخابات در حال گفتگو است، بیش از هر چیز دیگر سوال برانگیز بوده است.
به باور ناظران، برنامه آمریکا و عربستان در شرایط کنونی که چیزی به پایان دوره مجلس و دولت کنونی نمانده است (9 تیرماه) و در صورت عدم رفع اختلافات در زمینه نتایج انتخابات ممکن است کشور وارد مرحله خلاء قانونی شود، کارشکنی در روند تشکیل فراکسیون بزرگتر انتخاباتی و تشکیل دولت جدید است.
آنها می گویند تداوم تنش های انتخاباتی، ورود عراق به مرحله خلاء قانونی و به هم خوردن روند سیاسی کنونی در این کشور برنامه ای است که آمریکا و عربستان از پیش از انتخابات دنبال می کردند، درآن موقع از طریق تلاش برای تعویق انتخابات و اکنون از مجرای تاخیر هر چه بیشتر در تشکیل مجلس و دولت جدید می خواهند به این هدف برسند.
در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که 22 اردیبهشت 97 با مشارکت 44.5 درصد واجدین شرایط برگزار شد، فهرست های انتخاباتی 'سائرون' (مقتدا صدر) با 54 کرسی، الفتح (هادی العامری) با 47 کرسی، النصر (حیدر العبادی) با 42 کرسی در رتبه اول تا سوم قرار گرفته اند.
دولت قانون (نوری المالکی) با 26 کرسی، دمکرات (مسعود بارزانی) با 24 کرسی، الوطنیه (ایاد علاوی) با 20 کرسی، جریان حکمت (سیدعمار حکیم) با 19 کرسی و اتحادیه میهنی (کوسرت رسول جانشین جلال طالبانی) با 18 کرسی در رده های بعدی قرار گرفته اند.
خاورم*4*380**

نظر شما