شناسهٔ خبر: 26195304 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

ایستگاه آخر جنجالی‌ترین متهمان پایتخت

حکم مرگ عامل جنایت در خیابان پاسداران و قاتل بنیتای 8 ماهه، صبح دیروز اجرا شد

صاحب‌خبر -

شهروند| متهمان دو پرونده جنجالی پایتخت، صبح دیروز در محوطه زندان اعدام شدند. دو مجرمی که هرکدام در پرونده‌های جداگانه، با نشستن پشت فرمان خودرو، زندگی خود و چند بی‌گناه را نابود کردند. بنیتای 8 ماهه و سه مامور پلیس قربانیان این دو پرونده بودند که با مرگشان جنایی‌ترین پرونده‌های پایتخت را پیش روی پلیس و دستگاه قضائی قرار دادند. محمد ثلاث که با نشستن پشت فرمان اتوبوس مرگ، به سمت مردم و نیروهای پلیس هجوم برد و سه نیروی سبزپوش انتظامی را به قتل رساند. مجرم دیگر نیز محمد وفایی، قاتل دختربچه 8ماهه بود که با سرقت خودروی پدر این کودک، او را در گرمای تابستان درون خودرو رها کرد و زمینه مرگ دردناک این کودک را فراهم کرد. صبح دیروز هر دو متهم پای چوبه‌دار رفتند و پرونده جنایی آنها برای همیشه بسته شد. دو پرونده‌ای که سروصدای زیادی به پا کرده و افکار عمومی را جریحه‌دار کرده بود.

نخستین پرونده مربوط به محمد 30ساله می‌شود. پسر شیشه‌ای که در جریان خرید موادمخدر، تبدیل به قاتلی بی‌رحم شد. ظهر پنجشنبه، 29 تیر ‌سال گذشته بود که او با دو نفر از دوستانش برای تهیه موادمخدر به محله مشیریه تهران رفته بود، ولی با دیدن خودروی پراید روشن که سوئیچ روی آن بود، وسوسه شد. پشت فرمان نشست و راه افتاد. یکی از دوستانش هم از نزدیک شاهد ماجرا بود و در این سرقت او را همراهی کرد. محمد در میان فریادهای حسن و همسرش، از محله دور شد. با سرعت زیادی فرار می‌کرد تا مبادا گرفتار پلیس شود. در یک لحظه صدای کودکی را شنید. بنیتای 8ماهه داخل خودرو بود. محمد نه فقط یک پراید بلکه یک کودک را هم ربوده بود. به محله پاکدشت رفت و خودرو را در خیابانی خلوت رها کرد. خودرویی که درون آن بنیتا با صدای بلند گریه می‌کرد. کودک بی‌دفاعی که حتی نمی‌توانست از مردم کمک بخواهد. بنیتا درون خودرو ماند و در گرمای تابستان داغ، از تشنگی و گرسنگی جان خود را از دست داد. یک هفته بعد از این ماجرا بود که محمد و همدستش دستگیر شدند. قضات دادگاه کیفری در دو جلسه چند ساعته، به این پرونده رسیدگی کردند. محمد در آن جلسه ادعا کرد که هیچ نقشی در کشته شدن کودک نداشته و اصلا نمی‌دانسته که درون خودرویی که سرقت می‌کند، کودکی وجود دارد. او علت رها کردن خودرو به همراه کودک را ترس از پلیس و گرفتار شدن اعلام کرد. همدست محمد نیز در آن جلسه مدعی شد که هیچ اطلاعی از این‌که محمد قرار است کودک را در خیابان رها کند، نداشته و مرگ بنیتا  ارتباطی به او ندارد. درنهایت نیز قضات جنایی شعبه ۹ دادگاه کیفری یک تهران حکم قصاص محمد وفایی را با پرداخت تفاضل دیه زن و مرد صادر کردند. دادگاه همچنین از بابت اتهام سرقت و رها کردن طفل، مجازات حبس و شلاق تعزیری نیز صادر کرده است. این حکم با رد فرجام‌خواهی به تأیید قضات شعبه‌ ۱۵ دیوان‌عالی کشور رسید و پس از طی مراحل استیذان و پرداخت مابه‌التفاوت دیه، حکم قصاص سحرگاه دیروز در زندان رجایی‌شهر اجرا شد. این درحالی است که متهم ردیف دوم این پرونده بار دیگر محاکمه و به یک‌سال زندان محکوم شد.
پایان پرونده جنایت در خیابان پاسداران
متهم دیگری که صبح دیروز به دار مجازات آویخته شد، محمد ثلاث بود. مرد میانسالی که شب ۳۰ بهمن‌ماه ‌سال ۹۶ در جریان آشوب‌های خیابان پاسداران تهران، با نشستن پشت فرمان یک اتوبوس اقدام به زیر گرفتن تعدادی از مأموران نیروی انتظامی کرد. ۳ نفر از این ماموران به علت صدمات بدنی به شهادت رسیدند. ثلاث در همان شب که دستگیر شد به اتهام خود اعتراف کرد. سرباز وظیفه رضا مرادی، گروهبان یکم کادر رضا امامی و گروهبان یکم کادر محمد علی بایرمی مقتولان این حادثه بودند که زیر چرخ‌های اتوبوس محمد جان باختند. محمد در جلسه دادگاهش که در شعبه نهم دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد، به هیأت قضائی گفت: «روز حادثه من برای حمایت از برادرم به آن‌جا رفته بودم. به او اتهام سرقت خودروی پراید را نسبت داده بودند درحالی‌که این فرد نیاز مالی نداشته است که سرقت کند. آن‌جا نیروی انتظامی به ما حمله کردند و سرم را شکستند که این کارشان مرا عصبانی کرد. من از شدت عصبانیت با اتوبوس به سمت آنها حمله کردم. من خودم پشت فرمان اتوبوس بودم و کسی دیگر در اتوبوس نبود. مالک خودرو را نمی‌شناسم، چون قبلا کار رانندگی کرده بودم توانستم آن را روشن و به سمت ماموران ناجا حرکت کنم. درحال حاضر هم قبول دارم که این سه نفر را کشته‌ام و فوت این سه نفر نتیجه اقدامات من بوده است.»
پس از پایان جلسات رسیدگی به این پرونده، دادگاه روز ۲۸ اسفند ۹۶ محمد ثلاث را از بابت سه قتل عمدی به سه بار قصاص محکوم کرد. حکم صادره روز ۳ اردیبهشت امسال از سوی شعبه ۳۹ دیوان‌عالی کشور تأیید شد و درنهایت محمد ثلاث صبح دیروز همزمان با محمد وفایی اعدام شد.

نظر شما