شناسهٔ خبر: 26195195 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در پی مصرف قارچ سمی و کاهش سرانه مصرف قارچ عنوان شد

۵ راهکار عملی برای افزایش سرانه مصرف قارچ خوراکی

تولید کنندگان قارچ خوراکی در پی کاهش مصرف قارچ خوراکی بر اثر مسمومیت و فوت عده‌ای مردم از مصرف قارچ بیایانی و فله، ۵ راهکار عملی برای افزایش سرانه مصرف قارچ خوراکی پیشنهاد کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، در پی مسمومیت، فوت و بستری شدن تعدادی از هموطنان‌مان طی دو ماه اخیر در استان‌های غرب کشور این نگرانی در بین مردم به وجود آمد که هر گونه قارچ خوراکی ممکن است منجر به مسمومیت شود و در نتیجه میزان مصرف این ماده خوراکی ارزشمند کاهش یافت.

این موضوع در حالی است که غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری به مزایای قارچ خوراکی اشاره کرد و گفت: اقدامات زیرساختی برای افزایش سرانه مصرف و اعتماد سازی بین مردم انجام شده که یکی از آنها درج هولوگرام روی قارچ‌های بسته‌بندی، توسعه صنایع تبدیلی در حوزه قارچ و جلوگیری از تازه‌خوری این محصول، متنوع کردن انواع قارچ‌های خوراکی و اینکه فقط تولید قارچ به قارچ دکمه‌آی محدود نشود تا بتواند به سلائق مختلف مردم در جامعه پاسخ دهد.

وی همچنین از تولید انبوه قارچ‌های دارویی که در بسترهای سبک رشد می‌کنند، گفت: برای تسهیل به دسترسی قارچ خوراکی 30 ایستگاه مترو به عنوان یک پایگاه برای عرضه و فروش قارچ خوراکی در نظر گرفته شده است. همچنین فروش آنلاین این محصول توسط تولید کنندگان معتبر در دستور کار قرار دارد و راه‌اندازی واحد تحقیقات قارچ تا پایان شهریور ماه در راستای کمک به افزایش سرانه مصرف و کمک به صنایع تبدیلی و حضور در میادین تره‌بار برای قیمت‌گذاری این محصول از مهمترین اقداماتی است که در راستای افزایش مصرف سرانه قارچ خوراکی در کشور در دستور کار قرار گرفته است.

وی در مورد میزان آب‌بری قارچ خوراکی گفت: نسبت به سایر محصولات حاوی پروتئین از جمله گندم، سویا و ذرت بسیار پایین‌تر است به طوری که به ازای تولید هر یک گرم پروتئین قارچ 25 لیتر آب مصرف می‌شود در حالی که برای هر 6.4 گرم پروتئین در گندم 900 لیتر آب مصرف می‌شود و اگر به دنبال پروتئین ارزان قیمت در جامعه هستیم، یک از منابع مهم می‌تواند قارچ باشد و اگر مصرف قارچ را در سبد غذایی مردم نهادینه کنیم، 87 درصد در مصرف آب برای تولید پروتئین‌های مشابه صرفه‌جویی خواهیم داشت.

وی همچنین تامین انواع و یتامین‌های ضروری از جمله ویتامین B1 ، ویتامین C و ویتامین D را برای مردم ضروری دانست و افزود: قارچ خوراکی 81 درصد ویتامین B1  بدن را تامین می‌کند و بیش از 2 میلی‌گرم ویتامین D در قارچ وجود دارد که این ویتامین در گندم، سویا و گوشت صفر است.

همچنین قارچ خوراکی تامین کننده خوبی برای ویتامین C محسوب می‌شود که در هر 100 گرم 20 میلی‌گرم ویتامین C دارد.

تقوی همچنین به اشتغال مستقیم 8 هزار نفر در حوزه تولید و پرورش قارچ در کشور اشاره کرد وافزود: 3 هزار نفر به طور غیرمستقیم با این صنعت در ارتباط هستند و سرانه مصرف قارچ در کشور در سال 64 هشتصد گرم بود که در پایان 96 طبق آمارهای رسمی به 1.3 کیلوگرم رسیده است که البته این رقم در کشورهای پیشرفته تا 4 کیلوگرم است.

در بخش دیگری از این نشست صدیق‌پناه رئیس انجمن قارچ خوراکی کشور به ضرورت افزایش تولید قارچ به عنوان یکی از منابع مهم تامین پروتئین در کشور اشاره کرد و گفت: طبق برنامه ششم توسعه تا سال 1404 تولید قارچ باید به بیش از 200 هزار تن در سال برسد که با همکاری تولید کنندگان پیش‌بین ما این است که از مرز 250 هزار تن هم تا پایان برنامه عبور کنیم.

وی از کارهای انجام شده توسط انجمن قارچ خوراکی برای توسعه مصرف در بین مردم خبر داد و گفت: اگر قرار است افزایش سرانه مصرف در سبد غذایی مردم اتفاق بیفتد باید ابتدا اعتماد سازی شود که طراحی هولوگرام استاندارد و نصب آن روی قارچ‌های بسته بندی شده یکی از آنهاست و در کنار آن در 118 ایستگاه متروی تهران فعالیت‌های ترویجی و آموزشی برای مردم قرار است تا دایر شود.

تاج‌الدینی معاون بهبود تولیدات گیاهی استان البرز هم در بخش دیگری از نشست خبری اعلام کرد که 35 واحد فعال پرورش قارچ با تولید 26 هزار تن در استان البرز جایگاه خاصی دارند، اما متاسفانه قیمت تمام شده آنها بیش از رقمی است که به فروش می‌رود و تولید کننده سودی که باید عایدش نمی‌شود، تا بتواند کارهای توسعه‌ای را در دستور کار قرار دهد.

وی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی خواست تا در هر نقطه از استان تهران یا البرز پایانه‌هایی را برای عرضه مستقیم قارچ خوراکی بسته‌بندی با قیمت تمام شده پایین‌تر در اختیار تولید کنندگان قرار دهند.

در پایان این نشست خبری تقوی مدیرکل امور گلخانه‌ها و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی به موضوعات پیش‌آمده در مورد مسمومیت برخی هموطنان در مصرف قارچ سمی گفت: همان استان‌هایی که مسمومیت‌های زیاد گزارش شد بیش از 2 هزار تن تولید قارچ خوراکی سالم داشته‌اند، اما متاسفانه مردم از محیط‌های طبیعی قارچ را جمع‌آوری و مصرف کردند.

وی در کنار این موضوع حمله به ذخایر ژنتیکی کشور را یکی از مشکلاتی عنوان کرد که مدت‌هاست اتفاق افتاده و فقط در حوزه قارچ خوراکی نیست و فاجعه خاموشی است که به تدریج در حال پیشرفت است و از امروز نسل آینده کشور را نشانه گرفته است.

انتهای پیام/ب

نظر شما