شناسهٔ خبر: 26194629 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

کشورهای توسعه یافته هم تولید و تجارت را یکپارچه کرده اند

وزیر صنعت مخالف تفکیک بازرگانی از وزارت صنعت است

کشورهای پیشرفته دنیا برای حمایت از تولیدکنندگان خود تولید و تجارت را یکپارچه کرده اند. ایران نیز از دو سال گذشته وزارت بازرگانی را در وزارتخانه های دیگر ادغام نموده و نتایج مطلوب آن به تدریج نمایان شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد مقاومتی(مقاومتی نیوز)، وزیر صنعت، معدن و تجارت دیروز (شنبه) در نشستی خبری که به مناسبت روز ملی صنعت و معدن برگزار شد، در ارتباط با لایحه تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنایع و معادن، اظهار کرد: به نظر بنده ادغام به جا بوده است و مرحوم هاشمی رفسنجانی در آن زمان عنوان کردند که این ادغام باید به صورت موردی مدنظر قرار گیرد، چرا که اگر یک مرتبه این اقدام انجام شود مشکل آفرین خواهد بود.

وی گفت: در حال حاضر می‌بینیم که چهار وزارتخانه ادغام شده‌اند. در ارتباط با صنعت و معدن زمانی که سیاست گذاری صورت می‌گیرد باید یک نهاد تصمیم گیرنده وجود داشته باشد و علاوه بر این تجارت بخشی از صنعت و صنعت نیز بخشی از تجارت است؛ بنابراین اگر از تولید ملی حمایت کنیم ادغام به جا بوده است.

وزیر صنعت ومعدن وتجارت افزود: تا پیش از این دولت بیشتر تجمیع انجام داده بوده و حتی احکام کارمندان نیز به صورت قبلی باقی مانده بود. بنابراین ما برخی از ساختمان‌ها را تجمیع و جابجا کردیم و احکام را نیز با یکدیگر ادغام کردیم و مهم تر از این‌ها بحث محتوایی بود که ما با ادغام مباحث محتوایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت مسائل را پیش بردیم و در این مدت سعی کردیم به جای تجمیع، ادغام در دستور کار قرار گیرد که نتایج آن هم اکنون در حال رخ دادن است.

نعمت زاده اظهار کرد: در پایان سال ۱۳۹۱ انتزاع برخی وظایف از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفت اما آن طرح اجرا نشد که دولت یازدهم بنا به خواست مجلس شورای اسلامی آیین نامه را تهیه و مصوب کرد. بنابراین این مساله در حال حاضر ناهماهنگی‌هایی را بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی ایجاد کرده و چون مسئولیتی واگذار شده است وزارت صنعت، معدن و تجارت نمی‌تواند دخالتی داشته باشد. امیدواریم این مشکل در آینده برطرف شود و ما پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه کرده‌ایم.[۱]

لازم به توضیح است که دولت در ۲۱ خرداد ماه امسال لایحه ای دو فوریتی جهت تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت، معدن وتجارت به مجلس ارائه کرد که نمایندگان مجلس با یک فوریتی شدن آن موافقت کردند.

در این جریان مخالفین طرح تفکیک، لایحه فعلی دولت را مغایر با قانون برنامه ششم توسعه دانسته و از یکپارچه بودن مدیریت زنجیره تولید و عرضه در یک وزارتخانه حمایت کردند.

رئیس کمیسیون کشاورزی به عنوان یکی از مخالفان تفکیک وزارتخانه ها معتقد است جدایی وزارتخانه بازرگانی به واردات بی رویه و ضرر تولیدکنندگان منجر خواهد شد.

از طرف دیگر نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن به عنوان یکی دیگر از مخالفان انتزاع وزارتخانه ها نیز معتقد است تفکیک بازرگانی از صنعت باعث ایجاد ناهماهنگی در نظام تعرفه گذاری واردات کالاها و آسیب به تولید داخلی خواهد شد.

طرح تفکیک در حالی مطرح شده است که اکثر کشور های دنیا به سمت یکپارچگی تولید و تجارت رفته اند و نتایج مثبت آن را مشاهده نموده اند.

در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت است که اکثر کشورهای توسعه یافته‌ی صنعتی مانند ژاپن، آلمان، انگلستان و کره جنوبی از سیاست ادغام این وزارتخانه ها بهره برده اند و ایران نیز در دوسال اجرایی شدن قانون ادغام، شاهد بهبود تراز تجاری در زمینه کشاورزی و برخی صنایع بوده است.

پی نوشت:

[۱] به گزارش ایسنا-کد خبر ۹۶۰۴۱۰۰۳۹۰۶

برچسب‌ها:

نظر شما