شناسهٔ خبر: 26194472 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

آخوندی: به صدای واحد در مقابل آمریکا نیازمندیم

منبع: فارس

وزیر راه و شهرسازی گفت: برای تکمیل شبکه ریلی بابت اتصال به چشمه‌ها و مراکز بار حدود 300 کیلومتر راه‌آهن 2 تا 20 کیلومتری نیاز داریم و در این باره تغییر رفتار و سیستم نیز ضروری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، عباس آخوندی امروز در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی با اشاره به خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: خارج شدن کشور قدرتمندی مثل آمریکا از این توافق می‌تواند تلاطمی در سطح جهان ایجاد کند و این موضوعی نیست که قابل چشم‌پوشی و بی‌توجهی باشد. 

وی ادامه داد: نکته مهم تعهد دیگر کشورها به برجام است که در مرحله اول صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد می‌کند و سهولت تجارت و اقتصاد در ایران و بقیه کشورهای جهان را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید:

آخوندی: برخی دستگاه‌ها اطلاعات‌فروشی می‌کنند

آخوندی بیان کرد: سیاست ما از ابتدا در برجام روشن بود، ما به حکم قانون اساسی و موازین دینی خود به تعهدات خود پایبند هستیم و تا وقتی که بقیه افراد در قرارداد متعهد بمانند ما نیز متعهد خواهیم ماند. 

وی به برگزاری ششمین نمایشگاه ریلی اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه نشانی از این دارد که کشورهای خارجی با وجود همه فشارها می‌توانند به رفتار ایران اعتماد کنند و به رفتار ایران و تعهدات ایران اعتماد کنند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: 90 شرکت خارجی از 18 کشور جهان در این نمایشگاه حضور دارند.

وی گفت: ما می‌توانیم با دنیا با زبان مثبت و تلاش برای یک توافق مهم که فراتر از تجارت، صلح و امنیت را به دنبال دارد تعامل کنیم.

آخوندی از فعالان سیاسی کشور خواست در شرایطی که کشور در وضعیت حساس قرار دارد، برخی اظهارنظرها را بدون توجه به شرایط سخت کشور مطرح نکنند. 

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: این اظهارنظرها بدون توجه به شرایط سخت کشور هزینه زیادی برای ملت ایران دارد. انتظار داریم فعالان سیاسی در بیان اظهارات خود دقت لازم را داشته باشند؛ رئیس جمهور و دولت در صف مقدم اداره کشور هستند و در برابر گستاخی‌های قدرت بزرگ مادی دنیا مقاومت کرده‌اند، بنابراین نیاز به درک عمیق از شرایط سخت کشور ضرورت دارد.

وی افزود: برخی اظهارات تندرومأب می‌تواند بر انتظارات مردم ایران و سرنوشت ما اثر منفی درازمدت بگذارد. 

آخوندی ادامه داد: در دولت انتظار صدای واحد از مجلس، قوه قضاییه و سیاستمداران دیگر وجود دارد، باب گفت‌وگو و نقد همواره باید باز باشد ولی حتماً باید از ستیز داخلی خودداری شود چون به نفع دشمن خارجی است. 

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از همه فعالان سیاسی می‌خواهیم چون زمان یکپارچگی در برابر قدرت متمرّد خارجی است، بیش از هر زمان صدای واحد داشته باشند. 

* رسیدن به ظرفیت 47 میلیون تن حمل بار ریلی

وزیر راه و شهرسازی، گفت: توسعه ریل در ایران بیش از یک ابلاغ و تهیه برنامه به صورت جدی در دستور کار است. دسترسی به فناوری‌های جدید، حرکت به سمت راه‌آهن پرقدرت، تعمیر و نوسازی شبکه موجود و افزایش ظرفیت در راستای توسعه راه‌آهن در دستور کار است.

وی گفت: ما به رقم 47 میلیون تن حمل بار در سال توسط ریل دست یافته‌ایم و این رکورد ادامه خواهد داشت. 

آخوندی با تأکید بر اینکه ضرورت دارد شبکه راه‌آهن به چشمه‌های بار وصل شود، گفت: مراکزی که بار انبوه تولید می‌کنند، باید به راه‌آهن متصل شوند. 

وی گفت: بیش از 300 کیلومتر راه‌آهنِ 2 تا 20 کیلومتری نیاز داریم، تا چشمه‌های بار به شبکه وصل شود. البته نیازمند تغییر رفتار و سیستم هستیم که در این باره مقاومت جدی وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید به سمتی برویم که سبک، روش و عادت حمل‌ونقل بنگاه‌ها عوض شود. 

وی بیان کرد: توسعه میادین از سیاست‌های عمده دولت است، اما تاکنون مستقل از نظام حمل‌ونقل صورت می‌گرفت. 

آخوندی حمل‌ونقل حومه‌ای را یکی دیگر از اولویت‌های دولت اعلام کرد و گفت: سالانه حدود 1.7 میلیارد سفر داریم که 700 میلیون سفر آن در حومه شهرهای بزرگ است که این 700 میلیون سفر باید بازار اصلی حمل‌ونقل ریلی ایران باشد. 

وزیر راه و شهرسازی گفت: نظام شهرسازی ما امروز مبتنی بر جاده است، در حالی که باید ریل‌ پایه باشد که ما از حدود دو سال قبل این هدف را دنبال می‌کنیم. 

وی افزود: اساسنامه ایجاد شرکت حمل‌ونقل حومه ریلی به تصویب هیأت وزیران رسیده است.

آخوندی بیان کرد: دو و سه خطه کردن خطوط ریلی در حومه شهرهای بزرگ در دستور کار است، ضمن آن که تحول فناوری و تکنولوژیک را در راه‌آهن دنبال می‌کنیم که آغاز آن خط آهن سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان است. 

وی گفت: در نمایشگاه ریلی امسال اولین قرارداد تأمین مالی از طریق بازار سرمایه امضا می‌شود که با تضمین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

نظر شما