شناسهٔ خبر: 26194241 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در نشست کریمی‌قدوسی تشریح شد؛

رویداد تجاری بازی‌های رایانه‌ای تهران در گام دوم/ TGC واکسینه شد!

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ضمن تشریح جزئیات برگزاری دومین رویداد تجاری بازی‌های رایانه‌ای تهران (تی‌جی‌سی) از واکسینه شدن این رویداد در برابر برخی شبهه‌ها خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری دومین رویداد آموزشی تجاری بازی‌های رایانه‌ای تهران (تی جی سی) صبح امروز سه‌َشنبه ۲۹ خردادماه در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد.

حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در آغاز این نشست به اهداف برگزاری رویداد تی‌جی‌سی پرداخت و گفت: از همان دور اول برگزاری سه هدف مشخص را دنبال می‌کردیم؛ اول ارتقا دانش بازی سازان داخلی به‌واسطه حضور بازی‌سازان مطرح خارجی، دوم افزایش صادرات محصولات ایرانی در بازارهای جهانی و سوم تبدیل ایران به یک محور و هاب در منطقه تا هرکس قصد اطلاع از شرایط صنعت گیم در منطقه را دارد، ‌ به تهران بیاید و در این رویداد حضور پیدا کنند.

وی افزود: فکر می‌کنم برگزاری تی‌جی‌سی در شرایط فعلی کشور اهمیت بیشتری پیدا کرده است چراکه بعد از خروج آمریکا از برجام، برخی کشورها به دنبال منزوی کردن ایران هستند و از این نظر ورود ناشران و بازی‌سازان خارجی به کشور می‌تواند یک پاتک به این تلاش‌ها باشد. از این منظر عدم حرکت در مسیر تحقق این شرایط تن دادن به خواست دشمنان است.

کریمی‌قدوسی با اشاره به تلاش بنیاد برای افزایش کیفیت بازی‌های ایرانی گفت: امروز می‌توان به جرئت از هفت شرکت بازی ساز ایرانی نام برد که مشخصا برای بازارهای خارجی در حال تولید بازی هستند که از این هفت شرکت سه تا چهار شرکت پس از رویداو تی جی سی پارسال وارد میدان شدند و این دستاوردی قابل توجه است.

تلاش برای کاهش هزینه‌های تی‌جی‌سی

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌ها در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تلاش برای کاهش هزینه‌های برگزاری رویداد تی‌جی‌سی هم اشاره کرده و در عین حال گفت: رویکرد دیگر ما در این دوره توجه بیشتر به درآمدزایی بوده است و تلاش کرده‌ایم هیچ خدمتی به صورت رایگان به متقاضیان ارائه نشود. از سوی دیگر برای نخستین بار یک شرکت آلمانی اسپانسر این رویداد خواهد بود. از این منظر  تی‌جی‌سی از معدود رویدادهای ایرانی است که اسپانسر خارجی جذب می‌کند و این نشان از اعتبار جهانی این رویداد دارد.

کریمی‌قدوسی در ادامه به تشریح رویداد «گیمستان» با هدف جذب بازی‌های خارجی از کشورهای مختلف در حاشیه «تی‌جی‌سی» پرداخت و تأکید کرد: با توجه به اولین دوره برگزاری این رویداد فکر می‌کنم در این حوزه توفیق نسبی هم به دست آورده‌ایم.

افتتاحیه‌ای برای معرفی برترین‌ها بازی‌سازی ایران

برخلاف دوره نخست «تی‌جی‌سی» این دوره از این رویداد آئین افتتاحیه هم خواهد داشت که کریمی قدوسی در تشریح جزئیات آن ضمن اشاره به سخنرانی یکی از کارشناسان بین‌المللی حوزه بازی‌ها، ‌ گفت: در بخش دیگر افتتاحیه  که حدود یک تا دو ساعت خواهد بود؛ بازی‌سازان منتخب رویداد گیمیستان به مدت ۵ دقیقه فرصت خواهند داشت بازی خود را در مقابل ناشران خارجی معرفی کنند. این قالب فکرشده‌ای است تا بازی‌سازان بتوانند پیش از شروع رویداد آثار خود را به مهمانان خارجی عرضه کنند.

سالومه اشتری مدیر پروژه TGC ۲۰۱۸ نیز در این نشست خبری به ارائه آمارهایی درباره دومین دوره این رویداد پرداخت. بر این اساس کل شرکت کنندگان این دوره ۱۲۰۰ نفر خواهند بود که در قالب ۶۷ غرفه سامان‌دهی می‌شوند. تعداد ناشران خارجی این دوره ۲۴ ناشر از آمریکا، اروپا، استرالیا و آسیا هستند و تا به امروز ۳۶۰ بلیت برای کنفرانس فروخته شده است.

اشتری از برگزاری ۶ مسترکلاس با دو استاد داخلی و چهار استاد خارجی هم خبر دادو در انتها مشارکت گسترده دانشگاه‌ها را از مهمترین وجوه تمایز این دوره تی‌جی‌سی نسبت به دوره قبل است.

سرانجام همکاری با گیم‌کانکشن فرانسه پس از برجام

پس از صحبت‌های اشتری، ‌ کریمی قدوسی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره تأثیر تحریم‌ها بر برگزاری رویداد تی‌جی‌سی و به طور خاص ادامه حمایت گیم‌کانکشن فرانسه از این رویداد گفت: تلاش بنیاد بر استمرار برگزاری این رویداد است مگر آنکه شرایط بین‌المللی تغییرات و محدودیت‌هایی را به ما تحمیل کند. از این نظر ما در خط مقدم هستیم.

وی ادامه داد: توافق ما با گیم کانکشن فرانسه هم است که تا زمان حضور ایران در برجام و امکان تبادلات تجاری و اقتصادی، همراهی با این رویداد ادامه داشته باشد. قراداد ما با طرف فرانسوی به صورت سه ساله تمدید شده و تا زمانی که شرایط تغییر نکرده این همکاری ادامه خواهد داشت.

نظر مخالفان تی‌جی‌سی در راستای منافع ملی نیست

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در پاسخ به سوال دیگری درباره واکنش‌های منفی داخلی نسبت به تی‌جی‌سی و برخی ابهامات امنتی طرح شده از سوی کمیسیون امنیتی مجلس پیش از برگزاری دور نخست این رویداد هم توضیح داد: اکثر موضع‌گیری‌های مخالف با این رویداد از طرف افرادی است که به دنبال بازی‌های بین‌المللی نیستند. برای این گروه برگزاری و عدم برگزاری تی جی سی علی السویه است و بهتر از ملاک را روی نظر بازی‌سازان قرار دهیم.

کریمی قدوسی ادامه داد: وقتی از اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کنیم یعنی هم باید درون زا باشیم و هم برون گرا. در داخل باید تولید داشته باشیم و به دنبال عرضه جهانی باشیم. تی‌جی‌سی هم در راستای همین نگاه برگزار می‌شود و به نظرم مخالفت با آن چندان هم‌راستا با منافع ملی نیست.

وی ادامه داد: شائبه‌ای که پیش از برگزاری دور اول این رویداد در مجلس مطرح شد ناشی از کم‌اطلاعی نمایندگان از کیفیت برگزاری این رویداد بود که با توضیحات ارائه شده همه اعضای کمیسیون قانع شدند و به تعبیری می‌توانم بگویم به واسطه آن شائبه و پاسخی که دادیم، ‌رویداد تی جی سی واکسینه شد.

کریمی قدوسی تأکید کرد: طبیعی بود که در سال اول نگرانی‌هایی وجود داشته باشد اما تجربه برگزاری دوره اول و کیفیت آن نگرانی‌ها را رفع کرد و باعث شد که امسال با حمایت بیشتری این رویداد برگزار شود.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره شفافیت مالی این رویداد هم با اشاره به گزارش منتشر شده از جزئیات حمایت‌های مالی بنیاد ملی از بازی‌سازان طی هفته گذشته، تأکید کرد: در تلاش هستیم هزینه برگزاری تمام رویدادهای مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای از ابتدای تاسیس بنیاد تا به امروز را در قالب یک گزارش مبسوط منتشر کنیم. این گزارش در حال حاضر استخراج و آماده شده و به زودی منتشر خواهد شد.

نظر شما