شناسهٔ خبر: 26194138 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

رئیس مجمع عالی بسیج اساتید دانشگاه­‌های خراسان رضوی عنوان کرد؛

ضرورت تربیت اساتید بسیجی در تراز شهید «چمران» در دانشگاه‌ها

رئیس مجمع عالی بسیج اساتید دانشگاه­‌های خراسان رضوی گفت: تربیت اساتید بسیجی در تراز شهید «چمران» در دانشگاه­‌ها برای ورود به عرصه­ علمی و دفاع از محرومین و مستضعفین برای حل مشکلات اجتماعی باید به عنوان یک اصل مهم مورد توجه قرار بگیرد.

صاحب‌خبر -

ضرورت تربیت اساتید بسیجی در تراز شهید «چمران» در دانشگاه ­هابه گزارش خبرنگار دفاع پرس از مشهد، در آستانه فرارسیدن سالروز شهادت «مصطفی چمران» و سالروز ملی «بسیج اساتید» نشست خبری «مجتبی بذرافشان» رئیس مجمع عالی بسیج اساتید دانشگاه­ ها و مراکز آموزش عالی استان خراسان رضوی با اصحاب رسانه امروز در دانشگاه «فردوسی» مشهد برگزار شد.

بذرافشان در این نشست با اشاره به تاریخچه تأسیس بسیج اساتید در استان خراسان رضوی اظهار داشت: بسیج اساتید دانشگاه ­ها و مراکز آموزش عالی به عنوان یک نهاد خودجوش از سال 1375 فعالیت خود را از مشهد آغاز کرد و به مرور در سراسر کشور شکل گرفت. آیین نامه این تشکل در سال 1380 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و به تمام مراکز آموزش عالی ابلاغ شد.

وی افزود: از بدو تأسیس بسیج اساتید در مشهد، با برنامه­ ریزی که صورت گرفت قرار شد همایشی تحت عنوان «شهید چمران اسوه استاد بسیجی» با هدف شناساندن ابعاد وجودی این شهید والامقام به اساتید بسیجی برگزار شود؛ لذا اولین همایش در سال 1377 با رویکرد شناخت الگوهای رفتاری شهید «چمران» در مشهد برگزار شد.

بذرافشان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ویژگی­ های شهید «چمران» ادامه داد: این شهید عالی قدر با اینکه در مرتبه بالای علمی قرار داشت و از طرفی به تقوا و پرهیزگاری متخلق بود اما از تلاش و جهاد علمی دست برنداشت. خداباور بودن، مردم یار بودن، ترکیب توامان عقلانیت و عرفان، ایمان و علم ­ورزی در وجود شهید چمران، احساس مسئولیت، رفاه طلب نبودن، حمایت و کمک به آرمان فلسطین و نهضتی که امام «موسی صدر» در لبنان آغاز کرده بود از ویژگی­‌های شخصیتی شهید «چمران» بود.

رئیس مجمع عالی بسیج اساتید دانشگاه ­ها و مراکز آموزش عالی استان خراسان رضوی یادآور شد: حضور شهید «چمران» علی‌رغم عهده‌­دار بودن مسئولیت ­های اجرایی، در مناطق عملیاتی در آغازین روزهای تجاوز ارتش بعث عراق به میهمن اسلامیمان و تاثیرگذاری او در روند پیشبرد اهداف ایران در جنگ تحمیلی، عدم وابستگی به جناح ­بندی‌های رایج سیاسی از دیگر خصوصیات این شهید عالی­ مقام است. با در نظر گرفتن این ویژگی­ ها، تربیت اساتید بسیجی در تراز شهید «چمران» در دانشگاه­‌ها برای ورود به عرصه­ علمی و عرصه دفاع از محرومین و مستضعفین برای حل مشکلات اجتماعی باید به عنوان یک اصل مهم مورد توجه قرار بگیرد.

وی خاطر‌نشان کرد: تحقق اهداف انقلاب اسلامی و دفاع از گفتمان انقلاب اسلامی، تلاش برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه، تقویت روحیه ایثار و فداکاری، کمک به دولت و سایر نهادها در شرایط بحرانی از جمله وظایف بسیج اساتید به شمار می ­روند.

بذرافشان افزود: بسیج اساتید از زمان شکل‌گیری فعالیت­ هایی را در بخش ­های فرهنگی و علمی، پژوهشی داشته است. در حوزه پژوهش، رویکرد بسیج اساتید در استان خراسان رضوی راه ­اندازی اندیشکده­ است. بر‌اساس موقعیت و جایگاهی که این استان دارد، 5 اندیشکده طرح ­ریزی شد که اندیشکده ­های «مطالعات راهبردی جمعیت» و «ژئوپولیتیک غرب آسیا» از جمله اندیشکده‌­هایی است که مورد بهره ­برداری قرار گرفت و راه­‌اندازی اندیشکده‌­های «وقف»، «کارآفرینی و اشتغال» و «سبک زندگی رضوی» در دستور کار بسیج اساتید استان خراسان رضوی قرار دارد.

رئیس مجمع عالی بسیج اساتید دانشگاه ­ها و مراکز آموزش عالی استان خراسان رضوی ابراز داشت: در سطح دانشگاه­ ها و مراکز آموزش عالی استان خراسان رضوی بیش از 3 هزار نفر از اعضای هیئت علمی و اساتید به عضویت بسیج اساتید در آمده‌اند که این افراد با توجه به تخصصی که داشتند تعدادی در اندیشکده‌­ها و برخی نیز در حوزه ­های فرهنگی مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: ترویج علمی و آکادمیک فرهنگ انقلاب در اربعین انقلاب اسلامی، انجام فعالیت­ های تربیتی در مراسم اربعین حسینی، احصاء تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در دانشگاه مشهد از جمله برنامه‌هایی است که بسیج اساتید استان خراسان رضوی در سال جاری در دستور کار خود دارد.

بذرافشان در پایان گفت: به منظور پاسداشت مقام شهید «مصطفی چمران» و گرامیداشت روز ملی «بسیج اساتید»، ویژه­­ برنامه‌­ای پنجشنبه 31 خردادماه ساعت 17 با حضور سردار «حسین سلامی» جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران و «علیرضا زاکانی» دبیر مجمع عالی بسیج در سالن اجتماعات دانشکده علوم پایه دانشگاه «فردوسی» مشهد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما