شناسهٔ خبر: 26193958 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

سردار جعفری:

دیدگاه مدیریتی کشور دچار مشکل است/ پرورش دانشجوی انقلابی برعهده اساتید بسیجی است

گروه جهاد و حماسه ــ فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: برای رشد جامعه باید سازمان‌ها و نهادها به معنای واقعی اسلامی شود و اصلی‌ترین مشکل ما در سبک و دیدگاه مدیریتی است.

صاحب‌خبر -

دیدگاه مدیریتی کشور دچار مشکل است/ پرورش دانشجوی انقلابی برعهده اساتید بسیجی است

 به گزارش خبرنگار ایکنا، همایش ملی بزرگداشت استاد تراز انقلاب اسلامی، پیش از ظهر امروزسه‌شنبه 29 خردادماه با حضور سردار جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از اساتید بسیجی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد.

سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با طرح این پرسش که استاد تراز انقلاب اسلامی کجا باید ساخته شود، اظهار کرد: استاد تراز انقلاب اسلامی در عرصه جهادی ساخته می‌شود و شهید چمران مصداق بارز این امر است که شخصیت این دانشمند اسلامی در جبهه‌های مقاومت اسلامی شکل گرفت.

وی افزود: در دهه چهارم انقلاب اسلامی نیازمند حضور اساتید در عرصه‌های اجتماعی هستیم و برای تحقق اهداف نیازمند تلاش در عرصه جهادی هستیم و استاد تراز انقلاب اسلامی باید در محیط‌های غیرعلمی هم عرصه جهادی داشته باشد و فعالیتش معطوف به فضای علمی نباشد.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به این موضوع که چهل سال ایستادگی و مقاومت، دستاوردی بزرگ شبیه معجره است، گفت: مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی را به پنج مرحله تقسیم کرده‌اند که مرحله اول آن از 15 خرداد سال 42 آغاز شد و در 22 بهمن سال 57 به پیروزی رسید و مرحله دوم آن از همان روز تا به امروز به مدت چهل سال طول کشید که نام این مرحله تشکیل و تثبیت حفظ انقلاب اسلامی است. در واقع مرحله سوم و چهارم هم با عنوان اسلامی کردن دستگاه‌ها و تشکیل جامعه جهانی اسلامی است.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری در بیانات یکم فرودین ماه امسال و فرمایشات چند روز پیش‌شان به دستاوردهای انقلاب اسلامی اشاره کردند. این دستاوردها در سایه تلاش‌ها  و مجاهدت‌های فراوان به دست آمد و امروز شاهد پیروزی‌های جبهه مقاومت در سوریه و عراق به دلیل تبعیت از انقلاب اسلامی هستیم.

سردار جعفری اظهار کرد: پیروزی یمن نزدیک است و در روزهای اخیر شاهد شکست ائتلاف بزرگ آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها با کشورهای مرتجع منطقه در الحدیده هستیم.

وی بیان کرد: درصد اندکی از اهداف انقلاب اسلامی تحقق یافته است و انقلاب اسلامی اهداف بسیار بزرگی از جمله عدالت و رشد مادی و معنوی دارد که تحقق این امر نیازمند تلاش بسیار است که از جمله دلیل آن دشمنی‌های دشمنان و مدیریت اشتباه مسئولان است.

فرمانده کل سپاه انقلاب اسلامی تصریح کرد: برای رشد جامعه باید سازمان‌ها و نهادها به معنای واقعی اسلامی شود. ما باید مشکل اصلی جامعه را بدانیم و به‌نظر می‌رسد اصلی‌ترین مشکل در سبک و دیدگاه مدیریتی است. مشابه این وضعیت را در جنگ تحمیلی شاهد بودیم؛ از یک طرف دیدگاه مادی بنی صدر و از طرف دیگر دیدگاه انقلابی وجود داشت.

وی ادامه داد: دیدگاه مادی بنی صدر در عملیات نصر در هویزه شکست خورد و حضرت امام راحل به بنی صدر گفتند که بگذار انقلابیون کار را پیش ببرند و پس از فرار بنی صدر تفکر انقلابی شهید صیاد شیرازی و فرمانده کل سپاه سبب شد تا پس از هشت ماه در خردادماه سال 61 همه شهرها آزاد شد و صدام خواستار آتش بس بود.

سردار جعفری اظهار کرد: مسائل جامعه باید به صورت علمی حل شود و اساتید بسیجی باید با تفکر صحیح وارد عمل شوند. در داخل کشور موانعی وجود دارد که بزرگترین موانع جریان فکری انقلاب اسلامی است که نامه یکصد نفر از افراد به مقام معظم رهبری برای مذاکره با ترامپ نمونه این امر است. برخی از این افراد مأمور هستند تا مذاکرات را زمینه‌سازی کنند و البته اگر نگوییم اینها خائن هستند اما باید بگوییم که در مبانی فکری و اعتقادی مشکل دارند.

وی بیان کرد: جامعه ما آزاد است و می‌توانند ابراز نظر کنند و کسی هم با آنها برخورد نمیکند اما اینها بدانند که چه مسأله را زمینه‌سازی می‌کنند و رئیس جمهور، جناب آقای روحانی گفتند که مگر دیوانه‌ایم با آنها مذاکره کنیم.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: دو مهم‌ترین مطلب در فرمایشات مقام معظم رهبری امید به آینده است و محور اصلی امید به آینده نیروهای جوان، مؤمن و انقلابی هستند و انتقال این امید به نسل جوان برعهده شما اساتید بسیجی است.

وی در پایان تاکید کرد: دو تکلیف اساسی برعهده شما اساتید بسیجی است، اول آنکه شما باید نسل جوان، مؤمن و انقلابی را پرورش دهید که  امید به آینده داشته باشد بتوانند کشور را اداره کنند و دوم آنکه شما باید به فکر حل مشکلات علمی کشور باشید و وارد میدان شوید.

مجتبی زارعی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: در حوزه شبکه انسانی قریب به 35 هزار عضو هیأت علمی داریم که با احتساب حق‌التدریسی‌ها این تعداد به 53 هزار نفر می‌رسد. پیشنهاد می‌کنیم که اساتید بسیج خدمات علمی را در مساجد محقق کنند.

وی ادامه داد: جایزه ملی بین‌المللی چمران را را برگزار خواهیم کرد؛ چراکه مقام معظم رهبری تأکیدشان بر کشف نیروی انسانی، ایجاد ایده و تولید محصول و شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان است.

زارعی اظهار کرد: امیدواریم با حمایت معاونت علم و فناوری ریاست جهوری تورهای علم و فناوری و پیشرفت را راه‌اندازی کنیم.

وی بیان کرد: شکل‌گیری اندیشکده‌های راهبری با هدف پگیری مسائل مردم در استان‌ها از حیث منطقه‌ای از دیگر مباحثی است که در دستور کار دایم و امیدواریم بتوانیم مسائل ملی، اقلیمی و آسیب‌های اجتماعی را حل کنیم.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور تصریح کرد: هفتصد و بیست کانون در سراسر کشور با هفتصد و بیست تخصص می‌توانند مشکلات و مسائل بسیاری از جامعه را در حوزه‌های مختلف حل کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طی هفت ماهه  گذشته مروری بر فعالیت‌های‌مان داشته‌ایم و به این نتیجه رسیدیم که در مطالعات هفت ماهه با مقام معظم رهبری هم افق بوده‌ایم.

در ادامه این مراسم محمدرضا ابن‌الدین، قائم مقام سازمان بسیج کشور، با اشاره به واژه تراز انقلاب اسلامی گفت: این واژه به تأسی از فرمایشات مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده است و تلاش‌مان این بود تا این روز را به شکل تجمعی همه اساتید سراسر کشور را گردهم آوریم اما امسال قرار گذاشتیم در هر استان مراسم بزرگداشت را برگزار کنند.

وی افزود: امروز کشور نیازمند حل مسائل به دست توان علمی به ویژه اساتید بسیجی است. اگر اساتید به عنوان گروه مرجع و رهبران فکری و نخبگان هستند؛ بنابراین مأموریت‌شان در حضور صحنه‌های دفاع عالمانه انقلاب اسلامی دوچندان می‌شود.

قائم مقام سازمان بسیج کشور تصریح کرد: جامعه امروزی با مشکلات بسیاری روبروست و آیا نباید اساتید بسیجی وارد عمل شوند و از علم‌شان برای حل مشکلات استفاده کنند. ما باید با تمام ظرفیت علمی به کمک جمهوری اسلامی برویم و کشور را در مشکلات یاری دهیم.

وی بیان کرد: اگر اساتید بسیجی در موضوعاتی همچون آسیب‌های اجتماعی، طلاق، اعتیاد و فضای مجازی راه‌حل‌هایی دارند، می‌توانند وارد میدان شوند و ایده‌های خود را مطرح کنند.

در ادامه مهدی چمران، رئیس بنیاد چمران اظهار کرد: شهید مصطفی چمران در 31 خرداد در منطقه دهلاویه به همراه دو تن از یارانش با ترکش خمپاره 60 به شهارت رسید و هرساله به همین مناسبت بسیج اساتید گرد هم جمع می‌شوند.

وی افزود: آنچه که رزمندگان در جبهه‌ها انجام دادند، نمونه‌اش را نداریم آنها استادانه چیزی را در تاریخ ثبت کرده‌اند که مثالش را ندیدیم.

رئیس بنیاد چمران تصریح کرد: زمانی که به جبهه رفتم، مصطفی گفت که کارهای علمی بیشتری می‌توانم انجام دهم و چرا به جبهه آمدم. یادم است که در آن زمان یکی از اساتید به جبهه رفته بود و مصطفی به او گفت که به جای جبهه آمدن، خمپاره 60 بسازید و آن استاد به تهران آمد خمپاره‌های بسیاری را تولید کرد و حتی تولیداتش به کارخانه رسید و آن کارخانه یکی از کارخانه‌های مهم کشور است. آن استاد چنین تحولی را در این عرصه ایجاد کرد.

وی پس از بازخوانی دست‌نوشته‌های شهید چمران گفت: شهید چمران علم، علم‌آموزی و دانشمند شدن را برای خدا می‌خواست و همیشه بر این موضوع تأکید داشت.

 در پایان این مراسم سردار جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از خانواده شهدای هسته‌ای  و همچنین اساتید دانشگاهی که توسط آمریکا تحریم شده‌اند تقدیر کرد.

کامران دانشجو، ابوذر گوهری‌مقدم، فریدون عباسی و محمد مهدی‌نژاد نوری اساتیدی بودند که از آنها تقدیر شد.

همچنین در ادامه از دانشگاه‌های صنعتی شریف، شهید بهشتی (که توسط دولت آمریکا تحریم شده‌اند) و پژوهشگاه رویان تقدیر به عمل آمد.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

 

انتهای پیام

 

نظر شما