شناسهٔ خبر: 26193640 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کارمند سابق سیا به انتقال اسناد و ابزار جاسوسی این سازمان به ویکی‌لیکس متهم شد

یکی از کارمندان سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) متهم شده است، ابزار حساس هک کردن که توسط این سازمان برای جاسوسی از دولت‌های خارجی ساخته شده بود را به ویکی‌لیکس داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جاشوآ آدام شولت 29 ساله در یک کیفرخواست 13 فقره‌ای شامل دسترسی غیرقانونی و ارائه اطلاعات محرمانه دولت آمریکا به ویکی‌لیکس و دروغ گفتن به بازرسان فدرال،‌ متهم شده است.

شولت به افشای مجموعه موسوم به "والت 7" متهم شده است، مجموعه اسنادی که ویکی‌لیکس از مارس سال 2017 میلادی شروع به انتشارشان کرده و فعالیت‌های سیا را تشریح می‌کند.

گفته می‌شود شولت منبع انتقال ابزار حساس هک کردن که توسط سازمان سیا ساخته شده و شامل مجموعه وسیعی از ابزار الکترونیکی از جمله تلویزیون‌های هوشمند و همچنین سیستم‌های عامل موبایل‌های IOS اپل و اندروید گوگل می‌باشد، بوده است.

ویکی‌لیکس از مارس سال 2017 میلادی شروع به انتشار این اطلاعات محرمانه کرد و باعث خشم سازمان سیا و مطرح شدن سوالاتی درباره منبع درز این اطلاعات شد.

دادستان‌ها مدعی هستند که شولت در سال 2016 میلادی پیش از انتقال اطلاعات محرمانه به این گروه شفاف سازی افراطی، سوابق فعالیت‌های خود را پاک کرده و دسترسی دیگر کارمندان به سیستم‌های کامپیوتری سیا را که این فایل‌های محرمانه در آن قرار داشته، مسدود کرده و اطلاعات را دزدیده است.

وی همچنین به نقض حق انحصاری نشر (copyright) نیز متهم شده است.

ویلیام سوئینی، معاون رئیس دفتر اف‌بی‌آی در نیویورک در بیانیه‌ای گفت: همانطور که مطرح شده شولت کاملا به این ملت خیانت کرده و با این کار حقوق قربانیانش را نقض کرده است. شولت به عنوان یکی از کارمندان سازمان سیا سوگند خورده بود تا از این کشور حفاظت کند اما او با انتقال اطلاعات محرمانه کشورمان را به مخاطره انداخته است.

در این کیفرخواست به طور مستقیم به نام ویکی‌لیکس اشاره نشده و تنها آن را با عنوان "سازمان - 1" معرفی کرده است اما زمان‌بندی درز اطلاعات مطرح شده در اسناد و مدارک دادگاه و همچنین نوع اطلاعات که منتشر شده کاملا با "والت 7" مطابقت دارد.

شولت در تاریخ 24 اوت سال 2017 میلادی بازداشت و سپس به دریافت، ‌نگهداری و انتقال تصاویر مستهجن کودکان متهم شد. وی گناهکار شناخته نشد و در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برد.

اگر شولت به تمامی اتهاماتی که با آن مواجه است از جمله اتهامات انتشار تصاویر مستهجن از کودکان محکوم شود، ممکن است با 135 سال حبس مواجه شود.

ویکی‌لیکس در واکنش به این کیفرخواست در توئیتر گفت: این کیفرخواست ضعف سازمان سیا را نشان می‌دهد که یکی از مامورانش به اتهاماتی چون نقض حق انحصاری نشر به خاطر به اشتراک گذاشتن تصاویر تلویزیونی، انتشار تصاویر مستهجن از کودکان و دروغ گفتن به اف‌بی‌آی متهم می‌شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما