شناسهٔ خبر: 26193339 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

اهمیت تشخیص شایع ترین سرطان مردانه

سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در دنیا و ایران به شمار می‌رود. بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، این بیماری در حالی رتبه چهارم سرطان های شایع در کشور را به خود اختصاص داده است که با تشخیص و درمان به موقع کاملا درمان پذیر است.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /به گزارش ایران آنلاین از دبیرخانه بیست و یکمین کنگره بین المللی اورولوژی ایران، شرایط تشخیص صحیح و درمان کامل این سرطان در کشور مهیا است. دکتر محمدرضا نوروزی در این باره گفت: تشخیص زودرس سرطان پروستات در مراحل اولیه می تواند با بهبود کامل بیمار همراه بوده و از هزینه های آتی در این بیماران جلوگیری کند.

وی در ادامه از تاسیس مرکز رجیستری سرطان پروستات در بیمارستان امام(ره) تهران خبر داد و خاطر نشان کرد: به منظور ثبت اطلاعات بیماران مبتلا و پیگیری درمان‌های آنها همچنین بازتوانی بیماران مبتلا از سوی وزارت بهداشت، مرکز تحقیقات سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیمارستان امام خمینی استقرار یافت تا هسته اصلی ثبت اطلاعات سرطان های ادراری و تناسلی باشد.
دبیر بیست و یکمین کنگره بین المللی اورولوژی ایران ادامه داد: آمارها نشان می دهد بیماری ۵ تا ۱۰ درصد بیماران مبتلا به سرطان پروستات در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شود که این مسئله هزینه‌های هنگفتی از جمله هزینه هورمون درمانی، رادیوتراپی و بازتوانی را به همراه خواهد داشت.
دبیر انجمن جراحان کلیه و مجاری ادراری گفت: بنابراین ثبت اطلاعات دقیق بیماران مبتلا به منظور پیگیری صحیح ضروری است و با توجه به اینکه از حدود ۱۰ سال قبل مرکز تحقیقات سرطان‌های دستگاه ادراری(UROC) پیگیر ثبت اطلاعات بیماران مشکوک به سرطان پروستات بوده و تاکنون بیش از ۴ هزار مورد مشکوک ثبت و پیگیری شده با عنایت وزارت بهداشت، ثبت و پیگیری بیماران مبتلا سرطان پروستات سراسر کشور با همکاری دیگر مراکز آموزشی و درمانی به این مرکز سپرده شد.
نوروزی اعلام کرد: این مرکز با جذب حمایت مالی از خارج دانشگاه و اهدای یک دستگاه فیوژن بیوپسی پروستات از طرف وزیر بهداشت اولین مرکز هوشمند تشخیص و ثبت سرطان پروستات در بیمارستان امام خمینی است و در طول کنگره سال جاری اولین جلسه متخصصین سرطان پروستات در حاشیه کنفرانس اورولوژی تشکیل و این سرطان شایع که مشکلات فراوانی برای زندگی خانوارها ایجاد می‌کند، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی بیان داشت: این سرطان جزء سرطان‌هایی بدون علامت است و تنها با بررسی تست آزمایشگاهی (PSA) می توان به آن مشکوک شد و ابتلا به بیماری را تشخیص داد.
دبیر انجمن جراحان کلیه و مجاری ادراری ایران خاطرنشان کرد: کسانی که در میان اعضای خانواده آنها سابقه سرطان پروستات وجود داشته به ویژه در خانواده پدری، باید نسبت به پیگیری سریع و تشخیص زودهنگام این بیماری اقدام کنند.

نظر شما