شناسهٔ خبر: 26191284 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

واکنش رای الیوم به کمک میلیاردی عربستان ، امارات و قطر برای غزه در ازای معامله قرن :

فلسطین با بندر، فرودگاه و ایستگاه تصفیه آب و تولید برق معامله نمی شود/توافق قرن مقدمه ای بر الحاق غزه به مصر و کرانه باختری به اردن است/فلسطینی ها در ازای دریافت این خدمات از حق خود چشم پوشی نمی کنند

روزنامه عربی رای الیوم با اشاره به برخی اخبار منتشر شده در خصوص توافق قرن و اجرای پروژه های عمرانی برای غزه در منطقه رفح تاکید کرد دشمنان ملت فلسطین با اجرای این طرح به دنبال حل و فصل کامل مساله فلسطین و جدایی غزه از کرانه باختری بوده و می خواهند غزه را به مصر و کرانه باختری را به اردن ملحق نمایند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) در پی انتشار برخی اطلاعات در خصوص اجرای پروژه های عمرانی برای نوار غزه در منطقه رفح مصر و تامین مالی آن توسط کشورهای عربی خلیج فارس یک روزنامه عربی در مقاله ای نوشت: جارد کوشنر و جیسون گرینبلات آماده آغاز سفر دوره ای خود به خاورمیانه و بازدید از مصر، عربستان، اسرئیل، اردن و قطر هستند تا آنها را نسبت به توافق قرن توجیه نموده و موافقت آنها را در خصوص کلیت آن جلب نمایند.

 

زمان این سفر دوره ای هنوز مشخص نشده است اما اخباری موجود حالکی از آن است که از ابتدای هفته آینده از مصر آغاز خواهد شد، این کشور در اجرای توافق قرن و بهبود اوضاع معیشتی دو میلیون ساکن غزه و ساخت بندر و فرودگاه در منطقه رفح در کنار غزه و همچنین ساخت ایستگاه های بزرگ تولید برق و تصفیه آب نقشی اساسی خواهد داشت.

 

اسرائیلی ها به باوری راسخ رسیده اند که ادامه محاصره غزه به انفجار آن منجر خواهد شد و این نگرانی ها پس از راهپیمایی بازگشت که از اراده مقاوم مردم فلسطین حکایت داشت افزایش یافته است چرا که تک تیراندازان اسرائیلی حتی با به شهادت رساندن بیش از 120 فلسطینی موفق به شکستن این اراده نشدند بلکه این اقدامات جنایتکارانه نتیجه ای عکس داشته و از اسرائیل تصویری جنایتکارانه در جهان عرضه کرد.

 

مهندسان سه گانه این توافق یعنی کوشنر و گرینبلات به همراه نتایناهو که نقش پدر معنوی آنها را داشت می خواهند غزه را به طور کامل از کرانه باختری جدا نمایند و به خواسته های مردم غزه برای رفع اوضاع وخیم انسانی آن پاسخ دهند و نیازهایی اساسی مانند آب، برق و آزادی در رفت و آمد را پس از سال ها رفع کنند.

 

ساختار اصلی توافق قرن بر اساس طرح اجرا شده موفق تونی بلر در خصوص ایرلند شمالی است. محور اصلی این طرح ارائه فراوان انواع خدمات و کمک های مالی به مناطق فقیری بود که به حمایت مالی و انسانی از گروه های مسلح ارتش جمهوری خواه ایرلند می پرداختند به همراه ارائه راه حل های سیاسی جزیی برای گشایشی محدود و بر زمین گذاشتن سلاح از سوی گروه های معارض متمرکز بود.

 

عربستان، قطر و امارات تامین کنندگان مالی اصلی این توافق خواهند بود و هزینه مراحل مقدماتی آن برای احداث زیر ساخت های اساسی خدماتی در نوار غزه را پرداخت می کنند، هم اکنون گزارشاتی وجود دارد که کوشنر و گرینبلات موافقت کلی امارات و عربستان را برای پرداخت یک میلیارد دلار جلب کرده اند و خبرهایی مبنی بر اضافه شدن قطر به تامین کنندگان مالی این پروژه در سفر دوره ای نمایندگان آمریکا به منطقه وجود دارد، این سفر با دو هدف جلب کمک مالی قطر برای پرداخت هزینه این پروژه و همچنین فشار بر حماس جهت عدم مخالفت با توافق قرن و رعایت بی طرفی شبکه الجزیره انجام می شود و در صورت عدم اجرای این خواسته ها قطر باید در انتظار نتایج آن از جمله تغییر نظام در این کشور باشد.

 

ابومازن هم تحت فشار های زیاد مصر و عربستان برای رفع تحریم ملاقات با مسئولان آمریکایی و عقب نشینی از مواضعش برای انتقال سفارت به قدس اشغالی قرار دارد، اما بر اساس گزارشات منتشر شده در روزنامه های عبری ابومازن با وجود آنکه مسئولان عربستان پیشنهادات مالی زیادی به وی ارائه کرده اند اما هنوز در قبال این فشارها مقاومت می کند، آنها می گویند ابومازن در حکومت باقی بماند اما با نمایندگان آمریکا ملاقات کرده و به سخنان آن گوش دهد و نظرات خود را ارائه کرده و ما نیز از وی حمایت می کنیم. اما باید توجه داشت که این نیرنگی دیگر است که هدف آن پوشش قانونی دادن به این سفر و پایان دادن به این تحریم از سوی ابومازن است.

 

ساخت بندر و فرودگاه و ایستگاه تولید برق و تصفیه آب به عنوان سر فصل های اصلی صلح اقتصادی در چارچوب پروژه آمریکایی اسرائیلی بازگرداندن نوار غزه به مصر مانند قبل از سال 1967 است و مقدمه ای برای بازگرداندن کرانه باختری به اردن در چارچوب فدرال و کنفدرالی است، یعنی در هر صورت در این طرح امیدی به تشکیل کشور فلسطین وجود ندارد. قدس اشغالی نیز پس از آنکه به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته شد جایگاهی در این توافق ندارد و حق بازگشت برای تعداد محدودی از آوارگان فلسطینی در لبنان در نظر گرفته شده است و آنها تنها می توانند به منطقه الف کرانه باختری مراجعت نمایند.

 

مصر تا کنون در خصوص این اخبار و اطلاعات موجود اظهار نظری نکرده است و بازدید نمایندگان آمریکا به همراه طرح خود از مصر برای اجرای پروژه های عمرانی غزه در رفح مصر مقدمه ای برای انضمام این منطقه به مصر است، ما معتقدیم کشورهای عربی خلیج فارس در دیدار با نمایندگان آمریکا هیچ مشکلی با این توافق و تامین مالی آن ندارند، کشوری که 500 میلیارد دلار تنها در 2 روز تقدیم ترامپ کرد و فرش قرمز برای وی پهن کرد با پرداخت یک میلیارد دلار مشکل خاصی ندارد.

 

ملت فلسطین به آب، برق، بندر و فرودگاه نیاز دارند اما باید توجه داشت که باید در قبال دریافت این خدمات از مبانی ملی و حقوق مشروع خود برای بازگشت و تعیین سرنوشت و آزادی سرزمینشان از نهر تا بحر چشم پوشی نمایند، باید در مقابل این پروژه که به دنبال حل و فصل مساله فلسطین است با تمام توان مقابله کرد حتی اگر نیاز به فداکاری داشته باشد.

 

فلسطین با بندر، فرودگاه و ایستگاه تصفیه آب و تولید برق معامله نمی شود، فلسطین با ارزش تر از اینها است و ملت مقاوم آن با پول های خلیجی فریب نمی خورند و در برابر فشارهای آمریکا و اسرائیل به هر میزان که باشد عقب نشینی نخواهند کرد ... و گذر زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد.

 

انتهای پیام/ح.ع/

نظر شما