شناسهٔ خبر: 26191261 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

معاون صادراتی وزیر صنعت در جمع خبرنگاران

افزایش واردات به معنای ارزان بودن ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست/ممکن است سایت ثبت سفارش هک شده باشد

معاون صادراتی وزیر صنعت با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: واحدهای تولیدی نگران‌اند که با وضع تحریم‌ها در تأمین مواد اولیه دچار مشکل شوند و به همین دلیل تقاضا برای واردات افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس، مجتبی خسروتاج امروز در حاشیه نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی در جمع خبرنگاران در مورد ارزان بودن ارز 4200 تومانی که منجر به افزایش واردات شده است، گفت: افزایش تقاضا یا واردات ناشی از دغدغه روانی و نگرانی واحدهای تولیدی از تحریم‌هاست.

معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با خروج آمریکا از برجام واحدهای تولیدی نگران تأمین مواد اولیه خود هستند و بنابراین سعی می‌کنند ذخیره‌سازی داشته باشند و به همین دلیل تقاضای واردات را افزایش داده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه افزایش تقاضا برای واردات به معنای ارزان بودن نرخ ارز نیست، گفت: عمده واردات کشور براساس نرخ ارز 4200 تومانی تأمین می‌شود و براساس اعلام بانک مرکزی حدود 9.5 میلیارد دلار ارز برای واردات تخصیص داده شده و 7.5 میلیارد دلار هم تأمین شده است.

وی اظهار داشت: آنچه باعث افزایش تقاضا برای واردات شده بیشتر ابعاد احتیاطی و ذخیره‌سازی موجودی واحدهای تولیدی است.

*مجازات پتروشیمی‌ها در صورت بازنگرداندن ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما 

خسروتاج در ادامه در مورد نرخ ارز حاصل از صادرات خود که 20 درصد صادرات کل کشور را تشکیل می‌دهد، گفت: در مورد نرخ ارز این بخش صحبتی خارج از نرخ 4 هزار و 200 تومانی ارز نشده است، تنها در اینجا حق واگذاری اظهارنامه صادراتی به واردکننده داده می‌شود و ممکن است، این اظهارنامه صادراتی ارزش پیدا کند. 

وی در پاسخ به اینکه به ازای هر دلار نرخ اظهارنامه صادراتی چقدر ارزش می‌یابد، گفت: در این باره هنوز تصمیم نهایی اتخاذ  نشده که برای آن نرخ تعیین شود یا به صورت شناور دراختیار واردکننده و خریدار نرخ تعیین شود. 

وی افزود: در اختصاص ارز حاصل از صادرات خود، صادرکننده امتیاز صادراتی خود را به واردکننده واگذار می‌کند و نرخ ارز همان 4 هزار و 200 تومان است. 

خسروتاج اظهار داشت:‌ بانک مرکزی تا زمانی که برای مواد اولیه و ماشین‌آلات تقاضای ارز وجود داشته باشد، به کالاهای مصرفی ارز تخصیص نمی‌دهد. 

وی با اشاره به ملزم شدن شرکت‌های دولتی، نهادهای عمومی و بنگاه‌های صادراتی بزرگ برای بازگشت ارز حاصل از صادرات‌ به سامانه نیما، گفت:‌ لیست کالاهای صادراتی این شرکت‌ها و بنگاه‌ها اعلام شده که در مجموع 70 درصد ارز حاصل از صادرات را تشکیل می‌دهد و برای تکمیل شدن این لیست، پیشنهاداتی به دولت ارائه شده است. 

* نرخ ارز برای واردات کالای لوکس و خودرو تعیین نشده است

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه گفته می‌شود قرار است واردات کالاهای لوکس و خودرو با ارز 6 هزار و 500 تومانی صورت گیرد، گفت: تاکنون چنین نرخی مطرح نشده است. 

معاون صادراتی وزیر صنعت اظهار داشت: دولت پیرو تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد اینکه نیازی به واردات کالاهایی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود، اقداماتی انجام داده است و بر این اساس فهرستی از این کالاها تهیه شده است. 

خسروتاج گفت: دو راه برای این موضوع وجود دارد که یا ممنوعیت واردات کالاهایی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود، اعلام شود و یا اینکه کنترل واردات این کالاها از طریق افزایش تعرفه و حقوق گمرکی صورت گیرد. 

رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: بنابراین ما سعی کردیم، در چندین نوبت از طریق افزایش تعرفه پاسخگوی فرمایشات مقام معظم رهبری باشیم و بنابراین در سال گذشته در چند نوبت تعرفه واردات کالاهایی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود، را افزایش دادیم و امسال هم چنین اقدمی صورت گرفت. 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا خودرو در این لیست قرار دارد، گفت:‌ هنوز لیست مصوب نشده است.

* مجازات پتروشیمی‌ها در صورت بازنگرداندن ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه اگر پتروشیمی‌ها ارز حاصل از صادرات خود را به سامانه نیما عرضه نکنند، چه عواقبی برای آنها درنظر گرفته شده است، گفت: چون مدیریت پتروشیمی‌ها دولتی است، بنابراین وزرای مربوطه از جمله وزیر نفت، صنعت، معدن باید در این مورد پاسخگو باشند. 

وی افزود: به هر حال در صورتی که پتروشیمی‌ها ارز حاصل از صادرات خود را برنگردانند، به آنها اعلام کرده‌ایم که مالیات بر ارزش افزوده آنها مسترد نمی‌شود و همچنین برای مواد اولیه و صادرات مشمول مالیات می‌شوند و صادرات آنها مشمول تشویق نمی‌شود. 

* ممکن است سایت ثبت سفارش هک شده باشد

وی در مورد اظهارات قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در مورد حک شدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو گفت: ممکن است بعد از رسیدگی به تخلفات انجام شده برای ثبت سفارش واردات خودرو که وزارت صنعت آن را به مراجع مربوطه اعلام کرد، در بررسی‌ها مشخص شده باشد که سیستم ثبت سفارش هک شده است، اما من نمی‌توانم برای چگونگی تخلف نامی بگذارم. 

وی افزود: ما فقط می‌دانیم که بیش از 6 هزار و 400 خودرو براساس تخلفات صورت‌گرفته ثبت سفارش شده است و موضوع را به گمرکات اعلام کردیم. 

رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: در مجموع دو نوع تخلف در ثبت سفارش خودرو صورت گرفت که تخلف مربوط به نمایندگی‌های غیررسمی است که در زمانی که اعلام شد، این نمایندگی‌های اجازه ثبت سفارش را ندارند، ثبت سفارش انجام دادند و تخلف دیگر این بود که عده‌ای در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش واردات خودرو اقدام به ثبت سفارش کرده‌اند. 

خسرو تاج اظهار داشت: تعداد این متخلفان زیاد است و برای ما هم هنوز این سؤال مطرح است که این ثبت سفارش‌ها چگونه انجام شده است. 

انتهای پیام/ب

نظر شما