شناسهٔ خبر: 26190782 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

روایتی متفاوت از شنگول، منگول و حبه انگور / روایت شیرین کاشفی از نمایش "بزک زنگوله پا"

شیرین کاشفی گفت: شعرهای نمایش "بزک زنگوله پا" مملو از تمثیل‌ها، کنایه‌های عامیانه و ضرب‌المثل‌هاست و با زبانی خاص و اشاره‌های ایرانی نگاشته شده است.

صاحب‌خبر -

سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش موزیکال "بزک زنگوله پا" به قلم مرحوم محمود بهادری و کارگردانی شیرین کاشفی از 6 خردادماه ساعت 19:30 در تالار هنر روی صحنه است. مینا مقامی‌زاده، داوود معینی‌کیا، لیلا خسروی، ساناز امینی، بارمان اهورا، امیرمحمد انصافی و حمیدرضا گودرزی بازیگران این اثر نمایشی کودک هستند.

شیرین کاشفی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون این اثر نمایشی گفت: "بزک زنگوله پا" براساس قصه عامیانه شنگول، منگول و حبه انگور روایت می‌شود اما با برخوردی متفاوت با قصه. خط اصلی داستان حفظ شده است اما در صحنه‌ها اتفاقات جدیدی رقم می‌خورد و باعث می‌شود با وجود اینکه قصه‌ای تکراری دارد اما مخاطب را تا به انتهای نمایشی همراه نگه ‌دارد.

او در ادامه افزود: نمایشنامه این اثر براساس فیلمنامه‌ای از مرحوم محمود بهادری مستندساز و فیلمبردار دهه 70 نوشته شده است. بهادری قصد داشت که از آن فیلمنامه انیمیشنی را بسازد که متاسفانه فوت کرد و امکان تولید آن فراهم نشد. ما نیز پس از سال‌ها از طریق دوستی به آن فیلمنامه دسترسی پیدا کردیم و تصمیم به اجرای آن در صحنه تئاتر گرفتیم.

این کارگردن ضمن بیان اینکه تمام متن نمایشنامه شعر و به نظم است، خاطرنشان کرد: شعرهای این اثر مملو از تمثیل‌ها، کنایه‌های عامیانه و ضرب‌المثل‌هاست و با زبانی خاص و اشاره‌های ایرانی نگاشته شده است و ما نیز در اجرا این رویکرد را حفظ کرده‌ایم. در این اثر کلماتی به کار برده شده است که شاید برای نسل جدید فراموش شده و سعی کرده‌ایم از آنجا که ریتم شعرها ضرب ایرانی دارد به سراغ قصه‌های معمولی ایرانی نرفته و رویکردمان را گسترش دهیم چرا که نسل امروز با فیلم‌ها و تئاتر‌های جهانی آشنایی دارند.

او همچنین اضافه کرد: در این اثر نمایشی از همه عناصر به روز استفاده شده است و در جاهایی که به نظرمان جذاب آمد از تکنیک‌های نمایشی ایرانی استفاده کردیم تا اثری موجز و زیباتر را به مخاطب ارائه کنیم.

کاشفی درباره رده سنی مخاطبان نمایش "بزک زنگوله پا" عنوان کرد: این نمایش برای سنین 5 تا 105 سال مناسب است. از آنجا که برخی از کودکان زیر 5 سال از تاریکی و گرگ واهمه دارند ترجیح‌مان بر این است که مخاطب این نمایش نباشند. بزرگسالانی که همراه کودکان‌شان برای تماشای این نمایش آمده‌اند نیز با این اثر ارتباط برقرار کرده‌اند و یکی از نیازهای مهم مردم جامعه این است که تماشاگر تئاتر باشند.

او درباره موسیقی نمایش "بزک زنگوله پا" یادآور شد: موسیقی نمایش به صورت زنده توسط 5 نوازنده در سالن نواخته می‌شود. گیتار، ویولن، کمانچه، تنبک، کاخن و درامز سازهایی است که در این نمایش استفاده می‌شود و بازیگران به صورت زنده با گروه موسیقی می‌خوانند و یک نفر خواننده نیز در کار حضور دارد.

شیرین کاشفی یکی از ویژگی‌های این اثر نمایشی را صدای مرحوم بهادری در نمایش عنوان کرد و گفت: صدایی از آقای بهادری را که بر روی نوار کاستی بوده است پیدا کرده‌ایم و از صدای او به عنوان راوی در نمایش استفاده می‌کنیم که ادای دینی است به این هنرمند.

این کارگردان تئاتر در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: در ابتدای راه به دلیل قصه تکراری که این اثر نمایشی دارد مورد انتقاد قرار گرفتیم. سعی‌مان بر این بود تا از قصه‌های ایرانی که در حال فراموشی است نمایش خوبی را با توجه به توان و امکانات سالن اجرایی ارائه کرده و به همه عناصر نمایش نگاهی حرفه‌ای داشته باشیم و هدف‌مان تنها اجرای یک نمایش نباشد. متاسفانه جامعه به تئاتر کودک اهمیت نمی‌دهد و حتی مدرسان تئاتر کودک هم مخاطب آثار نمایشی کودک و نوجوان نیستند و این مسئله بسیار عجیب است. دغدغه ما بچه‌ها هستند و برای‌مان مهم است که تک تک جملات و لحظه‌ها در نمایش در دیدگاه کودکان تاثیر خوبی داشته باشد.

سایر عوامل این نمایش عبارتند از: مشاور کارگردان، طراح پروجکشن، پوستر و بروشور و تصویر ساز: رامین بهادری، آهنگسازان: سهند بهادری و بارمان اهورا، طراح صحنه و لباس: سمانه حسینی، مشاور و مجری طرح: امیر عباس کبوتر صحرایی، طراح گریم و ماسک: حسین تبریزی، طراح حرکت: مهبد فیضی، گروه حرکت: مهبد فیضی، مهدی باقری، آیدا امیر عصامی، شیرین محمودی و طناز محرمی، نوازندگان: سهند بهادری، غزال مشکاتی، علی جباری، پیام رضایی و آرین حقانی، طراح نور: علی اشرف سمایی، دستیار کارگردان: حمیدرضا گودرزی، عکاس: ساناز دریایی، روابط عمومی: مجتبی جمشیدی و حمیدرضا گودرزی و ساخت تیزر: علی بهادری.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.

 

 

نظر شما