شناسهٔ خبر: 26190545 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گزارش دویچه‎وله از جولان فروش سلاح در سرتاسر جهان

بیش از یک میلیارد سلاح گرم در دستان غیرنظامیان/آمریکایی‎ها مقام نخست حمل سلاح را کسب کردند

خبرگزاری میزان- پایگاه دویچه وله در گزارشی نوشته است که آمار‌ها از اختیار داشتن بیش از یک میلیارد سلاح گرم در میان افراد که بیشتر آنها را غیرنظامیان تشکیل می‎دهند، حکایت دارد.

صاحب‌خبر -

بیش از یک میلیارد سلاح گرم در دستان غیرنظامیان/آمریکایی‎ها مقام نخست حمل سلاح را کسب کردندبه گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری میزان، پایگاه دویچه وله در گزارشی نوشته است که براساس نتایج یک مرکز تحقیقاتی در ژنو در حال حاضر درسرتاسر جهان بیش از یک میلیارد سلاح وجود دارد که بخش عمده‌ای از این حجم انبوه در اختیار غیرنظامیان قراردارد. در این میان شهروندان آمریکایی به تنهایی چهل درصد این سلاح‌ها را در اختیار دارند، رقمی بیش از مجموع بیش از کل مجموع ۲۵ کشور دیگر در سرتاسر دنیا.

به نوشته این پایگاه، بنابر اطلاعات گردآوری شده توسط مرکز تحقیقاتی در ژنو پیرامون سلاح گرم قابل حمل، در بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷ مجموع سلاح گرم درکه اختیار غیرنظامیان قراردارد از رقم ۶۵۰ میلیون به رقم ۸۵۷ میلیون رسیده است، که ۸۵ درصد مجموع سلاح گرم درسرتاسر دنیا را تشکیل می‎دهد.

در این میان ذخایر نظامی سلاح در سرتاسر جهان عددی بالغ بر ۱۳۳ میلیون قبضه (حدود ۱۳ درصد) و نهاد‌های حقوقی و قانونی ۲۳ میلیون قبضه (حدود ۲ درصد) را تشکیل می‎دهد که در مجموع این رقم را به طور نسبی به رقمی بالاتر از یک میلیارد سلاح در سرتاسر دنیا می‎رساند.

"آرون کارپ" یکی از فعالان ارشد این مطالعه در کنفرانسی خبری در مرکز سازمان ملل در نیویورک بیان داشت: قوانین حمل سلاح این امکان به بازار سلاح داده است تا ۳۹۳ میلیون قبضه سلاح گرم در اختیار شهروندان آمریکایی قرار دهد.

وی در ادامه افزود: شهروندان عادی آمریکایی به تنهایی اقدام به خرید عددی بالغ بر ۱۴ میلیون قبضه سلاح گرم جدید و یا وارداتی نموده اند.

نمودار‌های مطالعاتی در این تحقیق حاکی از آن است، درحالی که مردم آمریکا تنها جمعیتی بالغ بر ۴ در صد جمعیت کل جهان را تشکیل می‎دهند، اما ۴۰ درصد مجموع سلاح گرم جهان را در اختیار دارند.

وی همچنین بیان داشت: این رقم بیش از مجموع ۲۵ کشور جهان است که در صدر این لیست قرار دارند.

نکته قابل توجه آن است که در کشور‌هایی مثل ژاپن و اندونزی که در انتهای این لیست قرار دارند به ازای هر ۱۰۰ نفر یک قبضه سلاح گرم نیز وجود ندارد. این مطالعه که توسط موسسه توسعه و مطالعات بین الملل ژنو صورت پذیرفته است شامل اطلاعاتی از ۳۳ کشور و نواحی مختلف می‎شود.

در این بین نویسنده این تحقیق بیان می‎دارد که تنها ۲۸ کشور حاضر به ارایه اطلاعات نظامی خود شده‎اند. این کشور‌ها اطلاعات مربوط به به نهاد‌های قانونی و حقوقی خود را که مبادرت به حمل سلاح می‎کنند را نیز دراختیار محققین قرار دادند.

عدم شفافیت آمار و اطلاعات

اعضای این گروه پژوهشی در حالی که از برخی دولت‌ها به دلیل عدم ارایه آمار‌های شفاف درباره‌ی ذخایر، به کارگیری و نقل و انتقال سلاح‌های گرم خرد انتقاد داشتند از نسبی بودن این ارقام در مابقی موارد خبر دادند.

آنها می‎گویند: بحث برانگیز‌ترین بخش این تحقیق به کارگیری اطلاعاتی است که شامل سلاح‌هایی است که خارج از کنترل دولت است و به صورت غیرقانونی معامله می‎شود. در این بین آمار شفافی دراین زمینه وجود ندارد.

در پایان اریک برمن مدیر مطلالعاتی تحقیقات پیرامون سلاح‌ها کوچک و قابل حمل بیان داشت: تحقیقات و مطالعات بیشتری پیرامون به کارگیری غیرقانونی سلاح، خشونت‌های مسلحانه، و درک مردم از امنیت شهروندی آن‌ها مورد نیاز است.

انتهای پیام/

نظر شما