شناسهٔ خبر: 26189356 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس

­نمایندگان مردم در خانه ملت با اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی موافقت کردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛  نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 29 خرداد) مجلس شورای اسلامی در بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس ارجاعی از شورای نگهبان با اصلاح ماده 6 این طرح با 183 رأی موافق، 8 رأی مخالف و 74 رأی ممتنع از مجموع 231 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
بر اساس ماده 6 طرح مذکور، تبصره 1 ماده 30 قانون بدین شرح اصلاح می گردد:

تبصره 1- شعبه موظف است عدم رسیدگی شورای نگهبان به موضوع اعتراض یا حادث شدن آن بعد از اعلام نهایی صحت انتخابات را احراز نماید.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2317979" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2156173/2317979?width=400&height=300"></script></div>

همچنین نمایندگان با اصلاح ماده 7 این طرح نیز با با 197 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
براساس ماده 7 طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس، فراز دوم ماده 31 به شرح زیر اصلاح شد:
اعتبارنامه هایی که مورد اعتراض قرار گرفته است حداکثر ظرف مدت 5 روز کاری توسط شعبه رسیدگی می شود. در صورتی که نظر شعبه تأیید اعتبارنامه باشد، گزارش تأیید آن به مجلس ارائه می گردد و چنانچه نظر شعبه رد اعتبارنامه باشد، گزارش آن از طریق هیأت رئیسه مجلس به کمیسیون تحقیق ارجاع می شود تا گزارش رسیدگی به اعتبارنامه را جهت رسیدگی به مجلس ارائه کند.

طرح دوفوریتی تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سال ۹۶ کل کشور به مجمع تشخیص ارسال شد
­نمایندگان مردم در خانه ملت به رغم ایراد شورای نگهبان، بر مصوبه خود درخصوص طرح دوفوریتی تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای و مالی سال ۹۶ کل کشور اصرار کردند؛ بر این اساس طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.
نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 29 خرداد) مجلس شورای اسلامی در بررسی طرح دو فوریتی تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی سال 1396 کل کشور، با 178 رأی موافق، 22 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 236 نماینده حاضر در صحن بر نظر قبلی خود درخصوص این طرح که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود، اصرار کردند.
نادر قاضی پور به عنوان مخالف این طرح اظهار داشت: در این پیشنهاد بودجه 18 ماهه می شود، در حالی که قبلا برای واحدهای عمرانی تا آخر تیرماه سال بعد مهلت جا به جایی اسناد در نظر گرفته شده بود و اکنون نمایندگان با این طرح به دنبال اضافه کردن دو ماه دیگر به مهلت قبلی هستند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: با افزایش 6 ماه دیگر به قانون بودجه‌ای که باید در 12 ماه اجرا شود، مشکلات عدیده ای برای خزانه ایجاد می کند، زیرا خزانه می خواهد اعتبارات هر سال در همان سال هزینه شود.
محمدحسین فرهنگی به عنوان موافق این طرح بیان کرد: این موضوع در بودجه سال گذشته نیز آمده بود ولی مخالفت شورای نگهبان با این طرح در قانون بودجه سال 96 امری قابل تأمل است و به همین دلیل به رغم مخالفت شورای نگهبان، کمیسیون مربوط بر مصوبه قبلی اصرار کرده است.
مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس پس از تصویب این طرح و اصرار نمایندگان بر مصوبه قبلی گفت: این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه می شود.
 
لایحه اصلاح ساختار دولت در اولویت بررسی قرار نگرفت
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با در اولویت قرار گرفتن بررسی لایحه اصلاح ساختار دولت مخالفت کردند.
دولت در لایحه‌ای پیشنهاد داده است؛ چند وزارتخانه‌ای که ادغام شده‌اند؛ تفکیک شوند تا امور کلان کشور در حوزه فعالیت این وزارت‌خانه‌ها به صورت تخصصی مدیریت شود.
بر اساس این لایحه؛ «وزارت صنعت، معدن و تجارت» به «وزارت صنایع و معادن» و «وزارت بازرگانی» و همچنین؛ «وزارت راه و شهرسازی» به «وزارت مسکن و شهرسازی» و «وزارت راه و ترابری» تفکیک می شوند.
دولت در این لایحه پیشنهاد داده است؛ «وزارت ورزش و جوانان» نیز به نحوی تفکیک شود که امور مربوط به جوانان در غالب سازمانی مستقل؛ مدیریت شود.
در جلسه علنی امروز به پیشنهاد نماینده دولت؛ تعدادی از نمایندگان مجلس، درخواست کردند؛ این لایحه در اولویت بررسی قرارگیرد که در پایان رأی‌گیری با این درخواست مخالفت شد تا این لایحه به صورت عادی در صحن مجلس بررسی شود.
 
موافقت نمایندگان با کلیات طرح اصلاح سهمیه ایثارگران در کنکور
نمایندگان مردم در خانه ملت با کلیات طرح اصلاح سهمیه ایثارگران در کنکور و افزایش حد نصاب علمی این قشر موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز با کلیات طرح یک فوریتی اصلاح بند الف ماده 90 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه درباره اصلاح سهمیه جانبازان و ایثارگران در کنکور سراسری با 151 رأی موافق، 52 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در توضیح طرح مذکور گفت: در قانون برنامه ششم توسعه سهمیه جانبازان بالای 25 درصد و کمتر از آن عادلانه دیده نشده و همچنین در مورد حد نصاب علمی برای خانواده ایثارگران از 70 به 80 درصد افزایش یابد.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد: در واقع قرار نیست تغییر فاحشی در خصوص سهمیه جانبازان در آزمون های سراسری اتفاق بیفتد، بلکه بنا به اعتراضاتی که پیرامون حد نصاب علمی برای خانواده ایثارگران و رفع تبعیض بین جانبازان بوده این طرح تهیه شده است.
ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش نیز در موافقت با کلیات طرح مذکور یادآور شد: طی 3 سال گذشته قانون ایثارگران سه مرتبه اصلاح شده و طی مراتبی سهمیه ایثارگران و حد نصاب علمی برای این قشر تغییراتی داشته است.
وی افزود: هم اکنون 16 درصد از ورودی دوره‌های روزانه دانشگاه ها را ایثارگران به خود اختصاص داده اند و آنچه اتفاق افتاده اختلاف بسیار بین رتبه های علمی و این رتبه هاست که تعادل علمی در دانشگاه های برتر را به هم ریخته است از این رو با افزایش حد نصاب علمی به خصوص در رشته های تخصصی پزشکی و مهندسی از ورود افراد با سطح علمی پایین به این تخصص ها جلوگیری خواهد شد.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تصریح کرد: دولت با جزئیات این طرح و افزایش سهمیه ها موافق نیست اما با تبصره طرح مذکور به جهت اصلاح ورود داوطلبان و افزایش ورود داوطلبان با سطح علمی بالاتر به دانشگاه موافق است.
 
مخالفت نمایندگان با کلیات طرح حقوق و دستمزد مدیران و مقامات کشور
نمایندگان مردم در خانه ملت با کلیات طرح یک فوریتی حقوق و دستمزد مدیران و مقامات کشور مخالفت کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز با کلیات طرح یک فوریتی حقوق و دستمزد مدیران و مقامات کشور با 61 رأی موافق، 115 رأی مخالف و 17 رأی ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر در صحن مخالفت کردند.
درحالیکه نمایندگان موافق با این طرح ، ایجاد شفافیت و افزایش نظارت برحقوق مدیران را یکی از آثار تصویب این طرح دانستند ، نمایندگان مخالف ، افزایش حقوق مدیران و شفاف نبودن این طرح را از دلایل مخالفت خود عنوان کردند .
نادر قاضی پور درمخالفت با این طرح گفت: قانون باید جامع و مانع باشد، جامع یعنی مشخص شود این قانون شامل چه کسانی است و نیازی به تفسیر نداشته باشد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بهتر بود دولت لایحه جامعی به مجلس ارائه می داد گفت : مجلس قانون شفافیت را تصویب کرد که براین اساس دستگاه ها مکلفند اطلاعات درخواستی را ظرف مدت 10 روز اعلام کنند اگر دستگاهی به قانون عمل نکرد این موضوع دلیل موجهی برای نوشتن قانون جدید نیست.
محمدرضا صباغیان بافقی هم در مخالفت با این طرح گفت: در این شرایط سخت اقتصادی که مردم مشکلات بسیاری دارند طرحی پیشنهاد می شود که حقوق مدیران را افزایش می دهد، طراحان با چه دیدگاهی این طرح را ارائه داده اند؟
نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس افزود : براساس این قانون سقف حقوق افزایش می یابد، این قانون باعث دریافت حقوق نجومی می شود، با تصویب این قانون حقوق مدیران به 40 یا 50 میلیون تومان افزایش می یابد.
وی اضافه کرد: با این قانون دامنه شمولیت به مدیران کل نیز افزایش می یابد.
مهرداد بائوج لاهوتی هم در مخالفت با این طرح تصریح کرد: این طرح خلاف اصل 75 قانون اساسی است، نمایندگان مجلس حق افزایش بار مالی بر دولت را ندارند، این طرح حقوق مدیران را افزایش می دهد.
نماینده مردم لنگرود در مجلس ادامه داد: براساس ماده 76 قانون خدمات کشوری حقوق مدیران نباید بیشتر از 7 برابر حقوق کارمندان باشد اما با تصویب این طرح حقوق فعلی مدیران که 8 میلیون و 750 هزار تومان است به 17 میلیون و 500 هزار تومان افزایش می یابد.
این درحالی است که سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس درخصوص این طرح اظهار داشت: هدف ما حذف حقوق های نامتعارف است، از سال 95 تاکنون نتوانسته ایم قانونی را تصویب کنیم تا از پرداخت حقوق های نجومی جلوگیری کند.
جلیل مختار با بیان اینکه در این طرح هیچ رقمی را اعلام نکرده ایم که مغایر با اصل 75 قانون اساسی باشد، گفت: میانگین حقوق و مستمری نباید دو برابر حداکثر حقوق و مزایای مستمر قابل پرداخت در قانون مدیریت خدمات کشوری باشد.
غلامرضا کاتب هم در موافقت با این طرح گفت: در حال حاضر هر دستگاه براساس درآمدهای به دست آمده حقوق مدیران و کارمندان خود را پرداخت می کند چرا دستگاه ها باید با توجه به نظر خود حقوق کارمندان را تنظیم کنند؟
نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی افزود: این طرح به شفافیت و افزایش نظارت کمک می‌کند چرا که دریافتی‌ها و پاداش ها و غیره در سامانه ثبت می شود و دستگاه های نظارتی مانند سازمان حسابرسی هر 6 ماه گزارشی در این زمینه ارائه می دهند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم ادامه داد: این قانون به شمولیت پرداخته و تمام دستگاه ها نمی توانند از این قانون خارج شوند؛ این طرح به اجرای عدالت کمک و از پرداخت حقوق های نجومی جلوگیری می کند.
حمیدرضا حاجی بابایی نیز در موافقت با این طرح گفت: ماده 38 برنامه ششم در رابطه با حقوق های نجومی بود، مجلس آن را تصویب کرد اما در مجمع تشخیص مصلحت نظام این ماده حذف شد.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تائید حرف مخالفان این طرح افزود: رهبری بر جلوگیری از حقوق های نجومی تاکید داشتند؛ ماده 38 برنامه ششم با تلاش دولت حذف شد، اما پس از گذشت 15 ماه از تصویب قانون برنامه ششم هنوز قانونی برای حقوق های نجومی وجود ندارد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: این طرح یک گام به جلو است و اگر تصویب شود می دانیم که چه مقدار حقوق داده شده است.
در ادامه محمد حسن نژاد در موافقت با این طرح گفت: امروزه احساس بی عدالتی و تبعیض در بین مردم وجود دارد، در هر خانواده یک یا چند بیکار هست و این در حالی است که برخی افراد در چند جا مشغول به کار هستند.
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس تصریح کرد: این قانون باعث شفافیت می شود اگرچه در برخی از جزئیات مشکل دارد اما در کلیات مسئله ای ندارد.
پس از سخنان نماینده دولت و نمایندگان موافق و مخالف، این طرح با 61 رأی موافق، 115 رأی مخالف و 17 رأی ممتنع با مخالفت نمایندگان مواجه و عملاً از دستور کار مجلس کنار گذاشته شد.
 
مطهری: نمایندگان فردا به دیدار رهبر انقلاب می روند
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه علنی فردا به علت دیدار نمایندگان با مقام معظم رهبری به مدت یک ساعت برگزار خواهد شد.
علی مطهری در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی افزود : نمایندگان فردا پس از برگزاری جلسه علنی مجلس رأس ساعت 10:30 دقیقه صبح به دیدار مقام معظم رهبری خواهند رفت.
وی اضافه کرد: جلسه علنی فردا چهارشنبه به مدت یک ساعت خواهد بود و نمایندگان پس از آن به بیت رهبری خواهند رفت.
 
پزشکیان عید سعید فطر را تبریک گفت
مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در ابتدای نشست علنی امروز (سه شنبه 29 خرداد)، فرارسیدن عید سعید فطر را به عموم ملت ایران تبریک گفت.
 
اعلام وصول طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان وبلوچستان
عضو هیات رئیسه مجلس طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان را اعلام وصول کرد.
احمد امیرآبادی فراهانی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصولی را به شرح زیر قرائت کرد:

- طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان
- طرح اصلاح ماده 39 قانون جامع خدمات رسانی به روستاییان
- طرح اصلاح ماده 103 قانون مالیات های مستقیم
- لایحه عضویت دولت ایران در موسسه بین المللی تحلیل سامانه های کاربردی
- لایحه اصلاح مواد 20 الی 23 قانون برنامه سوم توسعه.
 
اعلام وصول سوال ملی دو تن از نمایندگان از وزیر راه
عضو هیات رئیسه مجلس سوال ملی از وزیر راه و شهرسازی را اعلام وصول کرد.
علیرضا رحیمی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی دو مورد سوال نمایندگان را به شرح زیر اعلام وصول کرد:
- سوال ملی آقایان محمدرضا صباغیان بافقی و سید محمدجواد ابطحی از وزیر راه و شهرسازی درخصوص برنامه وزارت راه و شهرسازی در زمینه رفع تاخیر پروازهای داخلی.
 
پایان جلسه علنی مجلس
علی مطهری زنگ پایان نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 29 خرداد) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت 12 و 13 دقیقه به صدا درآورد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه بعدی مجلس (چهارشنبه، 30 خرداد) است که ادامه دستور کار هفتگی را در دستور کار دارد.

نظر شما