شناسهٔ خبر: 26188013 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

در مریخ نفس بکشید!

محققان معتقدند ارگانیسم‌های ریزی به نام سیانوباکتریا قابلیت تولید اکسیژن با نور بسیار کم را دارند. آنها معتقدند با کمک آن می‌توان ذخیره اکسیژن در مریخ را فراهم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مهر، اگر انسان نتواند راهی برای نفس کشیدن در مریخ بیابد، ساخت شهرک در این سیاره، پرورش مواد غذایی یا حفر تونل در آن بیفایده خواهد بود.

اما اکنون امید جدیدی برای تامین ذخیره اکسیژن در سیاره سرخ کشف شده است. این امید جدید در حقیقت باکتری به نام cyanobacteria است. این باکتری دیاکسید کربن را میمکد و در برخی از اماکن زمین با بدترین شرایط ادامه حیات، اکسیژن تخلیه میکند.

در همین راستا گروهی از محققان پژوهشی در ژورنال ساینس منتشر و این ارگانیسمهای کوچک را احتمال حیات انسان در مریخ معرفی کردهاند.

گیاهان و ارگانیسمهای دیگر به وسیله فتوسنتز نورخورشید را به انرژی تبدیل میکنند. این در حالی است که سیانوباکتریا در اعماق اقیانوس زندگی میکنند. سیانوباکتریا نیز با کمک فتوسنتز انرژی تولید میکند. اما این عمل در شرایطی انجام میشود که نور خورشید بسیار کم است.

یکی از بخشهای فرآیند فتوسنتز کلروفیل است. بیشتر گیاهان و ارگانیسمها نور را با کمک کلروفیل به انرژی تبدیل میکنند. محققان متوجه شدهاند سیانوباکتری با استفاده از نوع خاصی کلروفیل به نام «کلروفیل-f» نور مادون قرمز را به انرژی تبدیل میکند. آنها با کمک این شیوه میتوانند در چنین محیطهای کمنوری زندگی کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما