شناسهٔ خبر: 26187901 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

سه سناریوی پیش روی ایران در دوران تحریم‌ها

رشد تقاضا برای کارت‌های بازرگانی جای نگرانی دارد/ قاچاق تلقی کردن خرید و ‌فروش ارز قیمت را بالا برده است

رئیس اتاق تهران با طرح سه سناریوی پیش روی ایران در حوزه مقابله با تحریم‌ها، گفت: نفت در برابر غذا، دور زدن تحریم‌ها و مذاکره سه سناریوی پیش روی ایران است که اجرای آن با وحدت امکان پذیر است.

صاحب‌خبر -

 مسعود خوانساری در جلسه امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: به نظر می‌رسد که مساله خاصی در اقتصاد ایران وجود ندارد و همچنان در حوزه محیط کسب و کار، مشکلات پابرجا است و علاوه بر اینکه ساختارهای داخلی دچار اشکال است، شرایط خارجی نیز موضوع را تشدید کرده است که امید می رود با تدبیر دولت، از این مشکلات نجات پیدا کنیم. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: رشد سرمایه گذاری از سال ۹۰ منفی بوده است اگرچه در سال ۹۶ مثبت بوده است، اما کماکان رشد پایین است. این در حالی است که رقم سرمایه گذاری در سال گذشته ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است که ۱۹.۷ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد؛ اما این رقم که در مقایسه با کشورهای در حال توسعه که ۳۲.۵ درصد است، رقم پایینی به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به اشتغال، عدم توجه به آن را منجر به بحران در آینده دانست و به موضوع ارز اشاره کرد. خوانساری با بیان اینکه هیجانات ارزی با تصمیم دولت، کنترل شد، گفت: اگرچه اتاق تهران پیشنهاداتی ارایه داد، اما کماکان معضل ارز، اقتصاد ایران را گریبانگیر کرده است. این در حالی است که در ماههای گذشته، تقاضا برای تمدید و صدور کارتهای بازرگانی بیشتر شده است که جای نگرانی دارد؛ چراکه در اوضاع کنونی اقتصادی، تقاضا برای صدور کارت بازرگانی جای سوال دارد.

خوانساری با بیان اینکه قاچاق تلقی کردن خرید و فروش ارز، قیمت را بالا برده است، گفت: پیشنهاد ما این بود که خرید و فروش ارز با قیمت توافقی صورت گیرد، چراکه این امر باعث کاهش قیمت در بازار می‌شود، ضمن اینکه صادرات غیرنفتی نیز می تواند رونق گیرد و تهدید ارز به فرصت تبدیل شود. با این امر هنوز موافقت نشده، اما زمزمه هایی این روزها وجود دارد که ارز مورد نیاز کالاهای غیراساسی از این طریق صادرات تامین شود، به نظر می رسد که اندکی معضل را حل کند.

وی افزود: دولت نمی تواند تضمین کند که همه نیازهای ارزی کشور را با ۴۲۰۰ تومان به ازای هر دلار، تامین کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران، نقدینگی را همچون بهمنی دانست که هر روز روانه یکی از بازارهای ارز، سکه، خودرو و ساختمان می‌رود، روزانه حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می شود که اگر این رقم مهار نشود، این بهمن، بخش های مختلف را تحت تاثیر قرار داده و اقتصاد را به شکل دیگری دچار مشکل می کند.

وی با اشاره به اهمیت نقدینگی در اقتصاد ایران گفت: دولت برای اینکه بتواند از هیجانات بازار جلوگیری کند، در ظرف کمتر از یک ماه ۷ میلیون قطعه سکه یعنی ۶۰ تن طلا را به قیمت ده هزار میلیارد تومان، پیش فروش کرده است، در حالیکه این رقم حدود ده روز از رقم نقدینگی کشور است، این در حالی است که برای ۳۵۰ روز بعدی هیچ تدبیری نداریم. لذا واقعا نقدینگی یکی از مباحث مهمی است که دولت به این موضوع باید بپردازد و به این سوال پاسخ دهد که چرا مردم نقدینگی را به سمت تولید و سرمایه گذاری نمی‌برند.

خوانساری با اشاره به موضوع سیاست خارجی ایران و خروج آمریکا از برجام گفت: علاوه بر ساختار معیوب اقتصاد داخلی، این موضوع هم مزید بر علت شده است و اقتصاد را دچار مشکل کرده است؛ البته باید قبول کرد که امریکا بیش از ۳۰ درصد اقتصاد دنیا را این کشور هدایت می کند و کشورها ترجیح می دهند که اگر قرار باشد بین ما و امریکا انتخاب کنند، آمریکا را به دلیل منافع ملی خود انتخاب کنند؛ اینکه ما فکر کنیم که اروپا مشکل گشای ما است، ساده اندیشی است، چراکه خود آنها نیز با امریکا در این رابطه دچار مشکل هستند؛ چراکه هر روز امریکا برای آنها تعرفه هایی را وضع می کند.

وی اظهار داشت: کشورهایی مثل چین، ترکیه، روسیه و کره که در سالهای تحریم به ما کمک می کردند، امروز پیش دستی می کنند و زودتر از مهلت مقرر ترامپ، پیش دستی می کنند که روابط را با ایران محدود کنند یا به دنبال افزایش نرخ باشند؛ به هر حال تحریم این بار مشکل تر خواهد بود و اگر بخواهیم مقابله کرده و تصمیم بگیریم، باید قبل از اینکه به جایی برسیم که از عهده آن بربیاییم، باید سناریویی ترسیم کرده که در مقابل آن تصمیم گیری کنیم.

خوانساری سه سناریو را برای آینده ایران در مقابل تحریم های پیش رو پیش بینی کرد و گفت: اینکه مجدد تحریم ها را دور بزنیم که این بار با توجه به شناخت منافذ تحریم که امریکا پیدا کرده است، کار مشکل تر خواهد بود. سناریوی دوم مشکل شدن خرید نفت ایران و اجرای نفت در برابر غذا و تحریم است؛ اما سناریوی سوم مذاکره است که هر یک از آنها را اگر از حالا در رابطه با آن فکر کنیم، به طور قطع کار را بهتر مدیریت خواهیم کرد. اما قبل از همه اینها اتحاد درون کشور و وحدت بسیار مهم است تا اینکه شاهد نباشیم که هر روز صفحات روزنامه ها به جناح های مختلف اختصاص یابد و وحدت ملی را دچار مشکل کند.

وی اظهار داشت: اجرای هر یک از این سناریوها نیازمند وحدت ملی است.

نظر شما