شناسهٔ خبر: 26187648 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

توسط انتشارات معین؛

«قلم سرنوشت» به چاپ پنجم رسید

کتاب «قلم سرنوشت» شامل زندگینامه خودنوشت جعفر شهری توسط انتشارات معین به چاپ پنجم رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «قلم سرنوشت» شامل زندگینامه خودنوشت جعفر شهری به تازگی توسط انتشارات معین به چاپ پنجم رسیده است. چاپ اول این کتاب، در سال ۸۲ منتشر و عرضه شد.

جعفر شهری پژوهشگر و محقق تاریخ تهران، متولد ۱۲۹۳ و درگذشته به سال ۱۳۷۸ است که یکی از ویژگی‌های آثار و نوشته‌هایش، استفاده از عبارات و اصطلاحات اصیل و قدیمی تهرانی است.

این کتاب، آخرین اثری است که شهری پیش از درگذشت در سال ۷۸ نوشته است و با کتاب‌های «شکرتلخ» و «گزنه» تشکیل یک سه‌گانه را از این نویسنده می‌دهد. شکرتلخ، نوشته‌های جعفر شهری درباره دوران کودکی و گزنه نیز شرح دوران نوجوانی اوست که هر دو در قالب رمان نوشته شده اند. «قلم سرنوشت» درباره دوران میان‌سالی این تاریخ‌پژوه است. شخصیت مادر جعفر شهری به عنوان زنی مقاوم و رنج‌دیده، در این کتاب پررنگ و تاثیرگذار است. به همین دلیل شهری ابتدای کتاب، تقدیم‌نامه‌ای برای این شخصیت نوشته است.

انسیه خانم، حاجی در فرنگ، کتابی علی(ع)، مجموعه ۵ جلدی طهران قدیم، مجموعه ۶ جلدی تاریخ اجتماعی تهران در قرن سیزدهم و قندونمک دیگر آثاری هستند که شهری از خود به جا گذاشته است. جعفر شهری در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا مدفون است.

در قسمتی از کتاب «قلم سرنوشت» می‌خوانیم:

اندکی از آفتاب برآمده درِ طرف باغ باز شده پیرمرد لاغرِ اخم‌آلودی که کت و شلوار توسی رنگ مندرسی بر تن و کراواتِ نارنجی رنگِ گره‌ریزی که از فشردگی‌اش معلوم بود خیلی وقت است باز و بسته نشده بود بر گردن داشت وارد و یکسره رفته پشت میز قرار گرفت.

فهمیدم آن قسمت محل تزریقات و تازه‌وارد تزریقات‌چی که آن زمان آمپول‌زنشان میگفتند یا دکتر آن میباشد.

مرد جلنبر دیگری که فراش و متصدی میز و اطاق بود با دیدن او جلو آمده با رد و بدل کردن سلام دو سرنگ بزرگ و کوچک که بزرگش به ضخامت خیار نازک و قدش تا یک وجب و از جنس شیشه بود، از داخل جعبه فلزی‌ای درآورده در ظرف آب جوش انداخت و همراهشان دو سوزن که یکی از سوزن لحاف دوزی ضخیم‌تر و از آن بلندتر بود و پشتِ درِ بسته ظرف سرپوشیده که قال و مقال آن صدا به صدا نمیرساند ایستاد و معلوم شد پشت دری‌ها بیمار و او مامور رسیدگی‌شان میباشد.

پس از دقایقی که دکتر سیگارش را روشن نمود و با تانی کشید اجازه داد چهارتا چهارتا راه بدهد، اما هنوز در کاملا باز نشده بود که فشار جمعیت، اختیار از دستش ربوده داخل اطاق گردیدند و چندان شد که فرمانبرش توانست با بستن در، از ناتوان‌هایشان جلوگیری بکند.

اما این نیز کارساز نیفتاده که مشتی پیر و جوان و بچه‌سال، نالان و علیل و ذلیل و دردمند دیگر که زیادترشان گشادگشاد و دولا دولا راه میرفتند، هجوم‌آور گشتند و با اینکه به اطاق داخل شدند، اما برای هرچه زودتر رسیدن به دکتر به جلووی‌های خودشان فشار میآوردند و ...

چاپ پنجم این کتاب با ۵۸۰ صفحه، شمارگان ۲۲۰ نسخه و قیمت ۵۰ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما