شناسهٔ خبر: 26187013 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

جزئیات جدید از پرونده واگذاری املاک دوره قالیباف

روزنامه آرمان نوشت:ظاهرا قرار نیست پرونده تخلفات شهرداری در دوران قالیباف پایان داشته باشد. کلید افشای تخلفات در زمانی زده شد که محمدعلی نجفی بر کرسی شهرداری تکیه زد و پس از او هم اعضای شورای شهر و شهردار جدید تهران عهد بستند که گزارش تخلفات را ارائه و سدی در برابر تخلفات بعدی شوند.

صاحب‌خبر -

دیروز معاون اجرایی شورای شهر درباره این تحلفات سخن گفت. سیدمحمود میرلوحی با اشاره به فعالیت‌های سیاسی شورای سابق شهر تهران در تخریب اعضای فعلی آن، آمار جدیدی از تخلفات صورت گرفته در دوره گذشته ارائه داده و خواستار سرعت بخشیدن به تصمیم قوه قضائیه درباره پرونده‌های مدیریت شهری گذشته شد. میرلوحی با اظهار شگفتی از شکایتی که نسبت به عضو شورای شهر شده است، با بیان اینکه اعضای سابق شورای شهر مدام از تریبون برخی خبرگزاری‌ها اظهارات تندی را نسبت به شورای پنجم بیان می‌کنند، افزود: اعضای شورای چهارم و جریان اصولگرایی مرتبا و شاید بیش از اعضای شورای پنجم، در صحنه هستند و نسبت به شورای فعلی و عملکرد شورای پنجم اظهارنظر کرده و اظهارات آنها به مراتب تندتر از مصاحبه‌هایی است که خانم فخاری در رابطه با موسسه همشهری داشته‌اند. آنها هنوز هم گزارش تحویل و تحول شهردار سابق (محمدعلی نجفی) را قبول ندارند و بنا ندارند واگذاری‌ها را بپذیرند.

املاک نجومی واگذار شده

وی گفت: براساس فهرستی که به دست ما رسیده، مشخص است از سال‌ها قبل املاک شهرداری بدون دلیل در اختیار افرادی خاص قرار گرفته است. بیشتر این املاک تحت عناوین خیریه و آمار جدیدی از املاکی که به صورت غیرقانونی واگذار شده است؛ ارائه داد و افزود: اعضای شورای سابق در حالی چنین عکس‌العمل‌هایی نشان می‌دهند که امروز شاهدیم تعداد ۶۷۴ ملک واگذار شده که در گزارش تحویل و تحول آمده است، به ۱۳۰۰ عدد رسیده است. این فهرست هم‌اکنون روی میز من است اما اعضای شورای چهارم هنوز در مرحله انکار هستند. وی در تشریح جزئیات بیشتر این واگذاری‌ها گفت: ۱۳۰۰ ملک در اختیار کسانی قرار گرفته که قانونا نباید در اختیارشان باشد. براساس فهرستی که به دست ما رسیده، مشخص است از سال‌ها قبل املاک شهرداری بدون دلیل در اختیار افرادی خاص قرار گرفته است. بیشتر این املاک تحت عناوین خیریه و مذهبی به این افراد تعلق گرفته است اما وقتی داخل بنا می‌شویم می‌بینیم رنگ و بویی از خیریه و مسائل ارزشی ندارد.

پرونده قائم مقام شهردار اسبق

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در ادامه به پرونده   (عیسی شریفی) که با روی کار آمدن مدیریت شهری گذشته دستگیر و دوباره به قید وثیقه آزاد شد، اشاره کرد و گفت: ایشان آذر ماه سال گذشته به قید وثیقه آزاد و دوباره دستگیر شد اما هنوز ما نمی‌دانیم که چه اتفاقی برایش افتاده است. این پرونده مفصل است و موضوع بر سر یک یا دو میلیارد نیست بلکه پای هزاران میلیارد تومان در میان است. هزاران میلیارد تومانی که تحت عناوین مختلفی همچون همکاری و وساطت برای تامین منابع قرق شده است. وی ادامه داد: آبان سال گذشته آقای نجفی (شهردار سابق) از ما خواستند که در این مسائل ورود نکنیم تا بتوانند آ‌ن را حل و فصل کنند اما تا امروز که بیش از ۶ ماه از آن تاریخ می‌گذرد؛ هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. آن‌هم در شرایطی که وضعیت مالی شهرداری بحرانی است و یک میلیون تومان هم برای شهرداری ارزش دارد. در چنین شرایطی مشخص نیست از طلب شهرداری چه مقدار از این حضرات دریافت شده است و هنوز ما را در جریان قرار نداده‌اند. هزاران میلیارد تومان از سرمایه شهرداری به خاطر این پرونده متوقف شده است گرچه سرانجام توافق شد که شهرداری ۳۸۰۰ میلیارد تومان طلب دارد. میرلوحی با بیان این مطلب که انتظار داریم قوه قضائیه نسبت به پرونده‌های این چنینی عنایت و توجه داشته باشد و این‌طور نباشد که ببینیم در همچنان بر روی همان پاشنه می‌چرخد، درباره جزئیات پرونده عیسی شریفی گفت: من می‌دانم که شرکتی تحت عنوان (...) و مباحثی از این دست، ۳۸۰۰ میلیارد تومان به شهرداری تهران بدهکار هستند. این اسامی در زمان آقای نجفی و در جلسه هم‌اندیشی که با حضور ایشان و معاونانشان ازجمله آقای حسینعلی مکارم (معاون مالی و اقتصادی شهردار) داشتیم، به اطلاع ما رسیده است. این اطلاعات توسط افراد عادی به گوش ما نرسیده بلکه شخص شهردار سابق این اطلاعات را در اختیار شورای پنجم قرار داده است.

به نوشته ایلنا؛ وی در ادامه بازهم به انکارهای مدیران شهری گذشته اشاره کرده و ادامه داد: اگر شما به اخبار مراجعه کنید، می‌بینید که آقای گودرزی (معاون سابق اقتصادی شهرداری تهران) معتقد است که شهرداری فقط ۵ هزار میلیارد تومان بدهی دارد و ۱۴ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است. ایشان تراز مالی شهرداری تهران را مثبت گزارش داده‌اند درحالی‌که گزارش‌ها نشان می‌دهد این ۹ هزار میلیارد تراز مثبت در حقیقت ۵۲ هزار میلیارد تراز منفی است. یعنی ۶۰ هزار میلیارد تومان تفاوت ناقابل بین گفته‌های ایشان و حقیقت وجود دارد. عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه هنوز تریبون‌های بسیاری در اختیار جریانی است که در انتخابات رای نیاورده است، البته انتظار اصلی از قوه قضائیه است، ادامه داد: ما از قوه قضائیه یک انتظار قانونی، منطقی و عرفی داریم. انتظار داریم که قانون و عدالت سرمشق رفتارش باشد. مدت‌هاست پرونده‌های قضائی مدیران گذشته به قوه قضائیه ارسال شده است. هر چند از نظر من، آقای نجفی (شهردار سابق) و تیمش می‌توانست بهتر از این نیز عمل کند و باید بیش از ۱۲ پرونده تشکیل می‌شد اما هنوز از تصمیم قوه قضائیه و نتیجه این ۱۲ پرونده هیچ گزارشی به دست ما نرسیده است. مردم انتظار دارند قوه قضائیه عملکرد مدیریت شهری گذشته و پرونده املاک نجومی را زودتر بررسی کند.

 

نظر شما