شناسهٔ خبر: 26186952 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

مشکل ارز و واردات «خاک برای خواب گربه»!

در حالی که برخی مسئولین دولتی می‌گویند گرانی‌ها و بالا رفتن نرخ ارز و سکه حباب بوده و به زودی رفع می‌شوند که بررسی‌ها و نظرات کارشناسان حکایت از واقعی بودن این مشکلات داشته و به مسئولین امر از جمله سران قوا نهیب می‌زند که مدیران تماشاچی و سهل‌انگار در برخورد با مفسدین اقتصادی پازل دشمن برای ناراضی کردن مردم را تکمیل می‌کنند.

صاحب‌خبر -

روزنامه کیهان: در حالی که برخی مسئولین دولتی می‌گویند گرانی‌ها و بالا رفتن نرخ ارز و سکه حباب بوده و به زودی رفع می‌شوند که بررسی‌ها و نظرات کارشناسان حکایت از واقعی بودن این مشکلات داشته و به مسئولین امر از جمله سران قوا نهیب می‌زند که مدیران تماشاچی و سهل‌انگار در برخورد با مفسدین اقتصادی پازل دشمن برای ناراضی کردن مردم را تکمیل می‌کنند.

کافی است چند خبر که در روز‌های گذشته در رسانه‌ها منتشر شد را مروری گذرا کنیم تا مشخص شود که مشکلات امروز اقتصادی کشور ناشی از اتفاق و حباب، آن چنان‌که رئیس‌جمهور محترم و برخی مسئولین دولتی می‌گویند نیست و اخلالگران اقتصادی دانه‌درشت در نبود قاطعیت سران قوا پازل دشمن برای ایجاد نارضایتی عمومی را تکمیل می‌کنند.
ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی در نشست خبری اخیر خود گفته است: بازار سکه، خودرو، مسکن و ارز چهار بازاری است که سازمان بازرسی به آن ورود کرده است. در رابطه با سکه هفت میلیون و ششصد هزار ثبت‌نام سکه داشتیم که ۵۰ نفر، پنج درصد این سکه‌ها را در اختیار دارند و هر سکه‌ای یک میلیون سود دارد.
وی به موضوع خودرو‌های خارجی و گران شدن بیش از حد آن نیز اشاره کرده و گفته است: متاسفانه سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هک شد و حدود ٥ هزار خودرو مدل بالا و گران‌قیمت وارد کشور شد که از این تعداد حدود ٤ هزار خودرو ترخیص و وارد بازار شده است و هزار خودرو همچنان در گمرک است که امیدواریم در این خصوص نیز تصمیم‌گیری شود.
ثبت‌نام ۳۸۰ هزار سکه توسط ۵۰ نفر با سود یک میلیون تومانی!


این اظهار نظر رئیس سازمان بازرسی به وجود آورنده سؤالات بسیاری در اذهان عمومی است که جوابی برای آن‌ها وجود ندارد، نخست آنکه این آمار نشان می‌دهد که ۳۸۰ هزار سکه توسط ۵۰ نفر با سود یک میلیونی ثبت‌نام شده است، یک حساب ساده نشان می‌دهد که هر نفر ۷۶۰۰ سکه ثبت‌نام و ۱۹ میلیارد تومان در بازار سکه سرمایه‌گذاری کرده و در مجموع نیز ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان سود کرده‌اند!


اما خبر دوم مبنی بر هک شدن سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و وارد شدن حدود ٥ هزار خودرو مدل بالا و گران‌قیمت و ترخیص ۴ هزار خودرو از این میزان عجیب‌تر و تاسف‌بار‌تر از مورد قبلی است، در حالی که حتی ارزان‌ترین خودرو‌ها دارای مشخصاتی است که آن‌ها را کاملا منحصر به فرد و قابل ردیابی و پیگیری می‌کند، چگونه مسئولین ذی‌ربط نمی‌توانند خریدار، وارد‌کننده و صاحبان کنونی این ۵ هزار خودروی مدل بالا را شناسایی کرده و پیگیر تخلف صورت گرفته شده باشند؟!


این دو خبر به خوبی نشان می‌دهد که در نوسانات شدید بازار سکه و خودرو حقیقتی عیان وجود دارد، حقیقتی که ظاهرا برخی مسئولین تمایلی به توجه به آن ندارند و آن اینکه مفسدین اقتصادی در بی‌عملی و سهل‌انگاری مقامات ذی‌صلاح سود‌های میلیاردی به جیب زده و با بی‌ثباتی بازار به صورت مستقیم در حال تکمیل پازل دشمن در جنگ اقتصادی هستند.


دولت به حساب این ۵۰ نفر نیز سرک نمی‌کشد؟!
چند سال پیش رئیس‌جمهور محترم درباره یارانه‌ها و اینکه چگونه می‌توان افراد فاقد صلاحیت برای دریافت یارانه را استخراج و اسامی آنان را از لیست حذف کرد گفته بود اجازه سرک کشیدن به حساب مردم را نمی‌دهم! جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز گفته بود: «این دولت به هیچ وجه از خطوط قرمزی که منجر به آسیب رساندن به اقتصاد کشور شود عبور نخواهد کرد و تصور اینکه در دولت کسی بخواهد به حساب مردم و مسائل محرمانه آن‌ها دست‌درازی کند و سرک بکشد در دولت مطرح نبوده و نیست. بانک‌های اطلاعاتی وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد.»


فارغ از اینکه آیا دولت واقعا به اطلاعات مردم اهمیتی قائل است یا نه و اینکه اگر این گونه بود چه اصراری برای تصویب لوایحی بود که این اطلاعات را در اختیار بیگانگان قرار می‌دهد می‌توان از رئیس‌جمهور پرسید که آیا دولت به حساب این ۵۰ نفر که ۳۸۰ هزار سکه ثبت‌نام و میلیارد‌ها سود کرده‌اند نیز سرک نمی‌کشد که بداند این پول‌ها اولا از کجا آمده است؟ ثانیا آیا این افراد بابت این سود‌های ناشی از دلالی، مالیات می‌پردازند یا نه؟


مشکل ارز و واردات «خاک برای خواب گربه»!
در حالی که بازار ارز ملتهب است و دولت نیز ظاهرا تمایلی برای برخورد با این نوسانات ندارد خبر‌ها حکایت از خروج ارز از کشور برای واردات عجیب و غریب می‌دهد.
احمد امیرآبادی نماینده قم و عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس، از روند واردات برخی از کالا‌ها به کشور به شدت انتقاد کرد.
وی در همین زمینه گفت: اخیراً دو سند به دست ما رسیده که نشان می‌دهد ثبت سفارش‌هایی برای واردات خاک برای بستر خواب گربه و همچنین سطل آشغال از آلمان با دلار ۴۲۰۰ تومانی صورت گرفته است.


وی با‌اشاره به وضعیت اقتصادی جامعه اظهار داشت: با توجه به وضعیت دلار و مشکلات ارزی ورود چنین کالا‌هایی توهین به ملت است.
نماینده قم در مجلس با تأکید به اینکه قوای سه‌گانه و تمامی دستگاه‌ها باید برای رفع مشکلات اقتصادی مردم بکوشند تصریح کرد: چنین ثبت سفارش‌هایی نشان می‌دهد که برخی انگیزه‌ای برای رفع مشکلات مردم ندارند و مسائل دیگر را دنبال می‌کنند.


اظهارات با تاخیر روحانی:  منتظر برخورد مالیاتی باشید!
رئیس‌جمهور که چند روز پیش از حباب بودن تحولات بازار سخن گفته و از جنگ روانی خبر داده بود دیروز در جلسه ساماندهی بازار و بررسی نوسانات اخیر اظهار داشت: مصرف کنندگان نباید هزینه سودجویی عده‌ای را بپردازند؛ سودجویان اقتصادی آماده برخورد قاطع مالیاتی باشند.
این سخنان از سوی رئیس‌قوه مجریه با تاخیر بیان می‌شود، اگر برخورد قاطع با سودجویان از مدت‌ها پیش صورت گرفته بود امروز دیگر شاهد چنین نوساناتی در بازار ارز و سکه نبودیم که گروهی معدود سود‌های میلیاردی برده و پاسخگو نباشند.


نکته دیگر اینکه مشکل اخلالگران بازار ارز تنها پرداخت و یا عدم پرداخت مالیات از سوی این افراد نیست، نگاهی از سر دقت به حساب این افراد و محاسبه دقیق نشان می‌دهد که مفسدین اقتصادی با سوءاستفاده از بی‌عملی مسئولین امر بازار را برای سودجویی‌های شخصی خود به هم زده‌اند.


طبیعی است که آن‌۵۰ نفری که ۳۸۰ هزار سکه ثبت‌نام کرده‌اند افراد معمولی نبوده و حساب و کتاب آن‌ها مشخص است، اگر لیستی از کلان بدهکاران بانکی وجود داشته باشد و این لیست را با به هم زنندگان وضعیت بازار در روزها، ماه‌ها و سال‌های اخیر منطبق کنیم شاید به اسامی مشترک فراوانی برخورد کنیم!
خلاء قانونی، نبود نظارت و...!
در این گردونه نهاد‌های مختلفی می‌توانند مورد سؤال قرار گیرند، سال گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌داد ۶۰۰ خودروی لوکس به نام یک زن روستایی وارد کشور شده است.


گمرک ایران متعاقب انتشار این خبر اعلام کرد: «عده‌ای برای پرداخت نکردن عوارض و مالیات گمرکی از کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف و اجاره‌ای استفاده کرده و تجارت می‌کنند. افرادی که هیچگونه اطلاعی از تجارت و بازرگانی ندارند و در قبال پرداخت مبلغی توسط افراد سودجو مبادرت به دریافت کارت بازرگانی یک بار مصرف نموده و با در اختیار قرار دادن آن اقدام به واردات کالا‌هایی با ارزش‌های میلیون دلاری می‌نمایند در حالی که کل سرمایه این افراد در مقایسه با حجم تجارت آن‌ها گا‌ها بسیار ناچیز است.»


این توضیح و آن خبر نشان از وجود خلاء‌های قانونی مهم در کشور دارد که سوجویان از طریق آن سر آن زن روستانشین کلاه گذاشته و در ازای پرداخت مبلغی ناچیز سود کلانی را نصیب خود می‌کنند.
کار مجلس شورای اسلامی در این میان مهم به نظر می‌رسد، نمایندگان ملت بایستی با شناسایی این خلاء‌های قانونی طرح‌هایی را به تصویب برسانند تا راه بر مفسدین اقتصادی و قانون دان‌های قانون شکن بسته شود.
قوه قضائیه نیز بایستی با کلان مفسدین اقتصادی برخورد بدون مسامحه داشته و آنان را با احکام قاطع و سریع به مجازات رساند تا عده‌ای به خود این فرصت و اجازه را ندهند که با امنیت روانی و اقتصادی مردم بازی کنند و آن را ملعبه اهداف شوم و کاسبکارانه خود سازند.
تکمیل پازل دشمن!
چنان که گفته شد مسئولین بی‌عمل و مسامحه‌کار دانسته و یا نادانسته پازل دشمن را تکمیل می‌کنند، دشمن به دنبال آن است که از طریق فشار اقتصادی به مردم، مسئولین را با دو‌گانه مشکلات و سازش روبه‌رو سازد، بی‌شک کشور درگیر مشکلات اقتصادی فراوانی است که هیچ یک از این مشکلات بدون راهکار نیستند.


اولین گام برخورد قاطع با مفسدین اقتصادی و دانه‌درشت‌ها است، در صورتی که با این افراد برخورد نشود، در گردنه‌های مهم با دست بردن در بازار سکه، ارز و... در تصمیمات کلیدی مسئولین تاثیرگذار خواهند بود و کشور را دچار مشکلات بزرگ‌تری خواهند کرد.

نظر شما