شناسهٔ خبر: 26186357 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

درد کمبود پزشک متخصص در مراکز درمانی لرستان

کمبود پزشکان متخصص در برخی مراکز درمانی تأمین اجتماعی سبب گلایه‌مندی برخی شهروندان شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس: امروزه درمان به عنوان یکی از مهمترین و اساسی‌ترین نیاز‌های هر خانواده به شمار می‌رود که با نگاهی دقیق می‌توان دریافت بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های تعداد زیادی از خانواده‌ها را نیز همین حوزه تشکیل می‌دهد.

در این راستا در تمامی دنیا شاهد پرداخت یارانه به این حوزه و حمایت‌های همه‌جانبه دولت‌ها هستیم در کشورمان نیز دقیقا چنین وضعیتی وجود دارد و دولت بخش قابل‌توجهی از هزینه‌ها را پرداخت می‌کند.

به هر حال جامعه کارگری نیز به عنوان بخش قابل‌توجهی از جمعیت کشور مورد توجه قرار دارد و در استان لرستان نیز شاهد انجام اقدامات مناسبی برای تامین امکانات مورد نیاز افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی در حوزه درمان هستیم.

با این وجود بسیاری از کارگران و افراد تحت پوشش تامین اجتماعی معتقدند با وجود امکانات مناسب پزشکی، اما از نظر تامین پزشک متخصص اکنون کمبود‌های زیادی درسطح استان وجود دارد.

با وجود اینکه مسؤولان تلاش زیادی برای تامین پزشکان متخصص در بیمارستان‌های تحت پوشش تامین اجتماعی انجام داده‌اند، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

البته کمبود پزشک متخصص تنها به تأمین اجتماعی خلاصه نمی‌شود و حتی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی در برخی از شهرستان‌ها شاهد کمبود‌هایی هستیم و با وجود اقدامات انجام شده هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

به هر حال خود مسؤولان تامین اجتماعی نیز کمبود پزشکان متخصص در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تحت پوشش این سازمان را پذیرفته و معتقدند برای کاهش این معضل تاکنون پیگیری‌های زیادی انجام شده، اما با توجه به اینکه پزشکان باید توسط دانشگاه علوم پزشکی میان مراکز درمانی تقسیم شوند هنوز این معضل برطرف نشده است.

 

به هر حال انتظار افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی در لرستان وجود کادر پزشکی مجرب بوده چرا که به نظر می‌رسد مشکلی در زمینه تامین امکانات مورد نیاز وجود ندارد.

گلایه از کمبود پزشک متخصص در استان

در همین زمینه یکی از شهروندان به خبرنگار فارس می‌گوید: اکنون تأمین اجتماعی دارای امکانات پزشکی خوبی در سطح استان لرستان بوده، اما به نظر می‌رسد از نظر کادر درمانی تا رسیدن به استاندارد‌ها فاصله زیادی داریم.

رضا امیدی ادامه می‌دهد: با توجه به گستردگی جامعه تحت پوشش تأمین اجتماعی در لرستان انتظار می‌رود شاهد فعالیت پزشکان متخصص در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این سازمان باشیم تا بخش عمده‌ای از نیازهایمان برطرف شود.

وی عنوان می‌کند: به هر حال اکنون هنگام مراجعه به مراکز درمانی با کمبود پزشک متخصص و فوق تخصص روبرو هستیم که انتظار می‌رود این مشکل برطرف شود.

لزوم خدمات‌رسانی هر چه بیشتر به جامعه تحت پوشش تأمین اجتماعی

یکی دیگر از شهروندان نیز در همین راستا بیان می‌کند: توسعه خدمات درمانی در بیمارستان‌ها به عنوان یکی از مهمترین خواسته‌های مردم لرستان بوده که با وجود اقدامات انجام شده هنوز مشکلاتی در این راستا وجود دارد و برطرف نشده‌اند.

محمد ابراهیمی در ادامه با اشاره به لزوم تامین کادر پزشکی مجرب در بیمارستان‌ها مختلف استان، می‌گوید: اکنون شاهد هستیم که مردم لرستان در برخی از مواقع به دلیل کمبود پزشکان متخصص مجبور به مراجعه به سایر استان‌ها می‌شوند این در حالی است که اگر امکانات و کادر تخصصی لازم در استان وجود داشته باشد نیازی به رفتن به سایر مناطق کشور نیست.

وی عنوان می‌کند: اکنون شاهد گستردگی افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی هستیم و به تبع آن انتظار بر این است که امکانات پزشکی این سازمان در استان نیز به همین منوال وجود داشته باشد، اما به نظر می‌رسد کمبود پزشکان متخصص به عنوان چالشی اساسی در این حوزه محسوب شده که باید توسط مسؤولان برطرف شود.

 

مدیر درمان تأمین اجتماعی لرستان:کمبود پزشک متخصص را می‌پذیریم

در همین زمینه مدیر درمان تامین اجتماعی لرستان بیان کرد: در اواخر سال ۹۲ حدود ۶ دندانپزشک در مراکز درمانی تحت پوشش تأمین اجتماعی لرستان مشغول به فعالیت بودند که در سال ۳۰ هزار نفر را ویزیت کرده‌اند.

بهاروند ادامه داد:خوشبختانه با تلاش‌های انجام شده و پیگیری‌های صورت گرفته اکنون ۲۴ دندانپزشک در استان فعال بوده و سالانه ۲۰۰ هزار نفر را ویزیت می‌کنند و شاهد ۴ تا ۵ برابری خدمات‌رسانی در این حوزه هستیم.

وی عنوان کرد: با وجود افزایش سطح خدمات‌رسانی بازهم به دنبال افزایش تعداد دندا ن‌پزشکان در سطح استان بوده تا بتوان به افراد تحت پوشش این سازمان در لرستان خدمات به مراتب بهتری را ارائه کرد.

این مسؤول در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مشکلات تأمین اجتماعی در لرستان کمبود پزشک متخصص است، افزود: با وجود اینکه در چند سال گذشته شاهد افزایش پزشکان متخصص در استان هستیم، اما بازهم کمبود پزشکان متخصص به عنوان یکی از مهمترین چالش‌های این سازمان به شمار می‌رود.

تلاش برای کاهش مشکلات حوزه درمان تأمین اجتماعی

مدیر درمان تأمین اجتماعی لرستان در ادامه اظهار داشت: متاسفانه مشکل اصلی در این راستا این است که از میان فارغ التحصیلان در کشور هیچ سهمیه‌ای برای سازمان تأمین اجتماعی در نظر گرفته نشده و تعیین تکلیف این پزشکان در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد.

بهاروند در ادامه با اشاره به اینکه به دلایل اشاره شده تعداد پزشکان رسمی تأمین اجتماعی در استان بسیار اندک هستند، افزود: از سوی دیگر سایر پزشکان متخصص این سازمان نیز در ساعات اضافه خود مشغول به کار هستند که امیدواریم بتوان با برنامه‌ریزی صورت گرفته شاهد بهبود وضعیت کنونی بود.

وی گفت: البته هنوز هم تا رسیدن به استاندارد‌های لازم باید تلاش بیشتری انجام داد تا بتوان پزشکان متخصص مورد نیاز را برای ارائه خدمات به افراد تحت پوشش به کار گرفت.

این مسؤول در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به خدمات ارائه شده توسط این سازمان به افراد تحت پوشش، افزود: در گذشته هیچگونه عمل جراحی مغز و اعصابی در مراکز درمانی تامین اجتماعی لرستان انجام نمی‌شد، اما اکنون شاهد فعال شدن این حوزه هستیم از سوی دیگر در اتاق عمل مرکز درمانی تامین اجتماعی در خرم‌آباد سال گذشته بیش از ۵۰۰ عمل انجام شد و این روند در سایر مراکز وجود دارد.

محدودیتی برای بکارگیری پزشکان متخصص نداریم

مدیر درمان تامین اجتماعی لرستان معتقد است: هیچگونه محدودیتی برای بکارگیری پزشکان متخصص نداریم و در صورت وجود و ارائه مجوز شاهد جذب آن‌ها خواهیم بود.

بهاروند در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون پیگیری‌های زیادی برای جذب پزشکان متخصص انجام شده است، افزود: تاکنون برای تامین بیشتر پزشکان متخصص رایزنی‌ها و مکاتبات زیادی با مسؤولان ارشد استان انجام شده که امیدواریم با همکاری علوم پزشکی بتوان شاهد بهبود وضعیت کنونی بود.

وی گفت: باز هم تاکید می‌شود مراکز درمانی تأمین اجتماعی از نظر تجهیزات و امکانات در سطح بسیار مناسبی قرار داشته و تنها در زمینه تأمین پزشکان متخصص با مشکلاتی مواجه هستیم که امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده روند کنونی بهبود یابد.

به هر حال انتظار می‌رود مسؤولان درمان استان زمینه را برای تأمین پزشکان متخصص در تمامی مراکز درمانی مهیا کنند چرا که علاه بر تأمین اجتماعی در برخی از شهرستان‌ها نیز شاهد کمبود‌هایی هستیم.

نظر شما