شناسهٔ خبر: 26186205 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

بعد از آلمان، آرژانتین و برزیل حالا همه نگاه‌ها به اسپانیاست

شگفتی‌ساز بعدی ماییم

شگفتی پشت شگفتی. چه کسی باور می‌کرد مدافع عنوان قهرمانی، جام‌جهانی را با شکست آغاز کند. توقف برزیل پرستاره هم به همین اندازه عجیب بود. قبل از اینها آرژانتین هم با مسی مقابل ایسلند متوقف شده بود. اینها یک امیدواری را در دل هواداران فوتبال ایران زنده می‌کند؛ این‌که ما می‌توانیم شگفتی ساز بعدی جام 21 باشیم و از اسپانیا امتیاز بگیریم.

صاحب‌خبر -

آلمانها هنوز در شوک شکست یک بر صفر مقابل مکزیک هستند. ورزشگاه لوژنیکی برای ژرمنها به کابوسی تلخ بدل شد. ضدحملههای مرگبار مکزیک در این بازی، ساختار دفاعی آلمان را به رسوایی کشاند. تیم یواخیم لو، گرچه موقعیتهای بیشتری داشت، اما خوش شانس هم بود که گلهای بیشتری از مکزیک نخورد. چنین شروع بدی را آلمانها 36 سال بود که فراموش کرده بودند؛ درست از بازی با الجزایر در جام جهانی 1982 تا همین بازی نخستشان در جام جهانی 2018.

آلمان ـ جام جهانی 1982

36 سال به عقب میرویم. به جام جهانی دوازدهم در اسپانیا. آلمان غربی مثل امسال مدافع عنوان قهرمانی جام جهانی نبود اما بهعنوان قهرمان اروپا قدم به رقابتهای جام جهانی میگذاشت. تیمی که هدایتش را یوپ دروال برعهده داشت در یورو 1980، قهرمان شده و آماده بود با فتح جام جهانی یک دبل تاریخی را جشن بگیرد، اما در همان بازی اول جام جهانی در مقابل الجزایر غافلگیر شد. آن تیم ملی آلمان همه چیز داشت. هرالد شوماخر در درون دروازه. اولی اشتیلیکه، پل براتنر، فیلیکس ماگات، کاپیتان کارهاینس رومنیگه، هانس پیتر بیرگل، پیر لیتبارسکی و چندتای دیگر. با این حال ستاره بازی آلمان و الجزایر رباح ماجر بود. کسی که گل اول الجزایر را وارد دروازه شوماخر کرد. آن گل اولین گل تاریخ فوتبال الجزایر در جامهای جهانی بود. گل دوم را هم بلومی زد. روی فرار 60 متری صالح اسعد که تماشای صدباره اش، باز هم لذت بخش است. این ستارهها را تا آن زمان کسی نمیشناخت اما حالا 36 سال است که اهالی فوتبال در الجزایر با یادآوری خاطرات آن بازی تاریخی، روباهان صحرا (لقب الجزایر) را به جلو فرا میخوانند. «بروید روباهان صحرا، ما همه با شما هستیم.»

آلمان تا قبل از آن هرگز جام جهانی را با شکست آغاز نکرده بود. بعد از آن هم، هرگز اتفاق نیفتاد که آنها بازی اول شان را در جام جهانی ببازند. اما مکزیک دوباره خاطره تلخ شکست مقابل الجزایر را برای ژرمنها زنده کرد. پس میشود شگفتیساز بود، حتی اگر از آخرین شگفتی برای تیمی مثل آلمان سالها گذشته باشد.

برزیل ـ جام جهانی 1978

داستان برزیل هم در نوع خودش جالب است. سلسائو همیشه عادت دارد جام جهانی را با برد آغاز کند. در این 36 سال اخیر که اینطور بوده است. برزیلیها آخرین باری که جام جهانی را با تساوی آغاز کردند، جام 1978 آرژانتین بود. آنها در بازی اول به مصاف سوئد رفتند تا یک برد آسان را جشن بگیرند. تیم آن روزهای برزیل لیائو، اسکار، آمارال، ادینیو، رینالدو، باتیستا، زیکو و کاپیتان ریوه لینو را در ترکیب خود داشت، اما وقتی داور ولزی سوت پایان را به صدا در آورد نتیجه روی اسکوربورد تساوی 1ـ1 بود. همان تساوی در ادامه صدر جدول را از برزیل گرفت و آنها را در مرحله دوم به گروه سخت تر فرستاد. بعد هم تبانی آرژانتین و پرو باعث شد برزیل بدون باخت از راهیابی به فینال باز بماند. حالا بعد از 40 سال سوئیس کاری کرد تا برزیل برخلاف عادت همیشه جام جهانی را با نتیجهای غیر از برد آغار کند.

اسپانیا ـ جام جهانی 2002

شگفتی‌ساز بعدی می‌تواند ایران باشد. بخصوص اگر بدانیم اسپانیا دو خاطره تلخ از بازی‌های آسیایی دارد. اسپانیا در جام جهانی 1994 در مرحله گروهی با کره‌جنوبی 2 بر 2 مساوی کرد. هشت سال بعد اما فاجعه بزرگ‌تری برای اسپانیایی‌ها رقم خورد. آنها در جام جهانی 2002 و در مرحله یک‌چهارم نهایی در ضربات پنالتی مغلوب کره جنوبی شدند. پس اگر برزیل بعد از 40 سال دوباره جام جهانی را با تساوی آغاز کرده و آلمان بعد 36 سال با طعم تلخ شکست به استقبال جام‌جهانی رفته، اسپانیا هم می‌تواند همچون 16سال پیش و 24 سال پیش، مقابل یک تیم آسیایی متوقف شود. برای یک‌بار هم که شده باید منطق فوتبالی را کنار گذاشت. همه می‌دانیم فوتبال اسپانیا فراتر از فوتبال ایران است، اما دوست داریم در این دو روز کمی رویاپردازانه به بازی با اسپانیا نگاه کنیم. شاید شگفتی بزرگ‌تری در راه باشد. حتی بزرگ‌تر از شکست آلمان مقابل مکزیک یا توقف برزیل و آرژانتین مقابل تیم‌های ایسلند و سوئیس. شاید.

هیرو: ایران در ۱۹ بازی اخیرش تنها 5 گل خورده

فرناندو هیرو، سرمربی تیم ملی فوتبال اسپانیا در یک نشست خبری با اشاره به بازی مقابل پرتغال و ایران گفت: تنها نکتهای که از بازی برابر پرتغال راضی نیستم دریافت سه گل بود. هنوز خیلی زود است بگوییم تیمهای بهتری از اسپانیا نیز در این جام حضور دارند. اتفاقی که برای تیم ملی فوتبال آلمان رخ داد ممکن است برای هر تیمی بیافتد. در این جام ۳۲ تیم سطح بالا حضور دارند. همیشه بازی نخست سخت و پیچیده است و استرس بر بازی حکمفرماست. ما مقابل قهرمان اروپا یک امتیاز به دست آوردیم و در حال حاضر تیم ملی فوتبال ایران را پیش رو داریم که در ۱۹ بازی آخر خود تنها پنج گل دریافت و ۳۷ بار دروازه حریفانشان را باز کرده است. این تیم۱۷ گل از طریق ضربات آزاد زده است.

سرمربی اسپانیایی در مورد بازیکنانش نیز گفت: ما از گروهی کاملا با تجربه برخوردار هستیم. این بازیکنان شخصیت دارند و در سطح بالایی قرار دارند و تمام تلاش خود را در این جام جهانی خواهند کرد. برنامه ما پیروزی و رسیدن به بهترین جایگاه ممکن است.

نظر شما