شناسهٔ خبر: 26186198 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

دغدغه‌های برگزیدگان خوارزمی-۳

خوارزمی و تمام مشکلات یک دانش آموز برای رسیدن به جایزه/ سازمان‌ها به طرح من می‌گویند طرح بچه مدرسه ای!

برگزیدگان خوارزمی از طیف‌های سنی مختلف در این جشنواره توانستند برنده جایزه شوند. البته در میان برگزیدگان، حضور برخی از چهره‌ها به چشم می‌خورد که در حال گذراندن دوران نوجوانی و مشغول سروکله زدن باکتاب‌های تست و دروس دبیرستان هستند. خودتان را معرفی کنید

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ برگزیدگان خوارزمی از طیف‌های سنی مختلف در این جشنواره توانستند برنده جایزه شوند. در دوبخش قبلی، با چهار تن از برگزیدگان جشنواره که توانسند طرح‌های خود را به مرحله تولید برسانند، گفتگو کردیم.
البته در میان برگزیدگان، حضور برخی از چهره‌ها به چشم می‌خورد که در حال گذراندن دوران نوجوانی و مشغول سروکله زدن با
کتاب‌های تست و دروس دبیرستان هستند.

متین فراهانی، دانش آموز سخت کوش سمنانی که توانست در نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی برگزیده شود؛ مهمان خبرگزاری دانشجو بود. این دانش آموز پژوهشگر که در یک سفر یک روزه و برای حضور در خبرگزاری به تهران آمده بود؛ از دغدغه‌ها و مشکلاتی که تحمل کرده بود گفت.

خوارزمی و تمام مشکلات یک دانش آموز برای رسیدن به جایزه/ سازمان‌ها به طرح من می‌گویند طرح بچه مدرسه ای!
 
خودتان را معرفی کنید
متین فراهانی از شهرستان سمنان در پایه یازدهم مشغول تحصیل هستم و ۱۷ سال سن دارم در جشنواره خوارزمی سال ۹۶ برگزیده دوم رشته برق و الکترونیک شده ام و طرح ارائه شده در عنوان اختراع به ثبت رسیده است. 

طرح ارائه شده را معرفی کنید
دستگاه ارائه شده ترکیب سه دستگاه در یک بدنه است که در زمینه تجهیزات پزشکی کاربرد دارد و دو دستگاه در بدنه میکروسکوپ به نام استریو میکروسکوپ و میکروسکپو در آن قرار دارد و تنظیم دستگاه‌ها به صورت برقی انجام می‌شود، این طرح زمینه ساز ساخت عدسی زمینه زوم اتوماتیک است مانند اینکه نمونه‌ای در برابر میکروسکپ قرار گرفت نمونه به صورت اتوماتیک تنظیم شود. این میکروسکوپ قابلیت عکس برداری و فیلم برداری را دارد و چشمی آن بر روی گوشی منطبق می‌شود و تصویرپردازی به صورت سه بعدی است یعنی تصویر از زیر میکروسکوپ بر روی گوشی ایجاد می‌شود و توسط نرم افزار به صورت سه بعدی نمایش داده می‌شود. 

این طرح در کجا استفاده می‌شود؟ 
این طرح می‌تواند در اماکن جمعی کابرد داشته باشد به جای استفاده از چند میکروسکپ می‌توان از یک میکروسکپ مرکزی استفاده کرد و خروجی آن توسط دیگران مشاهده شود که این امر سبب کاهش هزینه‌ها نیز می‌شود. 


آیا طرح شما تاییدیه دارد؟
بله دستگاه شامل گواهینامه اختراع و چند تاییدیه داخلی است که هم از لحاظ کاربرد و هزینه مقرون به صرفه است هم اکنون در حال بررسی برای تولید انبوه با مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان هستیم. استارت این طرح از پایه نهم در جشنواره نوجوان خوارزمی بوده زمانی که استاد کار و فناوری درباره جشنواره صحبت می‌کرد و علاقه‌ای در من ایجاد شد و اگر کتابی را تحت عنوان اختراعم به چاپ برسانم حتما اسم آن را پنج گیگ اینترنت خواهم گذاشت. 

چرا عنوان کتاب را پنج گیگ اینترنت می گذارید؟ 
زمانی پدرم پنج گیگ اینترنت اضافه داشت که به ما گفتند هر کاری دارید انجام دهید و من آن روز ۱۰۰ فیلم آموزشی دانلود کردم (فیلم آموزشی لوازم برقی و دورریختی) که از این فیلم‌ها چند طرح انتخاب کردیم که با ترکیب سه طرح یک محصول مناسب ارائه شد.

خوارزمی و تمام مشکلات یک دانش آموز برای رسیدن به جایزه/ سازمان‌ها به طرح من می‌گویند طرح بچه مدرسه ای!


سمنان پژوهش سرای دانش آموزی هم دارد؟
بله، سال نهم در جشنواره خوارزمی سطح نوجوان شرکت کردم که برگزیده شدم و در سال دهم برای تکمیل طرح (سه بعدی سازی) در پژوهش سرا مشغول شدم.


طرح اولیه شما در سال نهم چه چیزی بود؟ 
طرح اولیه موبایلسکوپ با ترکیب میکروسکوپ و موبایل بود که همان طرح را به جشنواره جوان خوارزمی بردم، اما اسم را به میکرواستریوسکوپ سه بعدی تغییر دادم. 


در جشنواره نوجوان طرح تان برگزیده نشد؟
مانند جشنواره جوان رتبه دوم را کسب کردم، زیرا داوری و سطح جشنواره نوجوان پیش زمینه جشنواره جوان است و شرایط به گونه‌ای نیست که افراد سرخورده شوند این جشنواره فرصتی برای پیشرفت آنان است.


در حال حاضر طرح در چه مرحله‌ای است؟
در حال حاضر با بنیاد و بسیج نخبگان همکاری می کنم حیطه کاری بسیج نخبگان با دانشجویان است و در بخشی دانش آموزان هم پوشش می‌دهد که افراد در بسیج نخبگان ایده‌های خود را بیان می‌کنند و حمایت مالی – علمی در زمینه‌های مختلفی می‌شوند و در حال حاضر طرح ارائه شده به صورت صنعتی در حال ساخت است و حتما نمونه تولید شده را وارد بازار کار خواهیم کرد. 

تولید اولیه طرح چه زمانی بود؟
یک نمونه آزمایشگاهی ساخته شده، اما بودجه‌ای باید برای ساخت دستگاه باشد و، چون سنم پایین است و تجربه علمی و کاری ندارم به یک شریک مالی و علمی نیاز دارم، اگر دانشجو بودم و زمان بیشتری داشتم و می‌توانستم به تنهایی به سمت بازار کار بروم و سرپرستی یک شرکت دانش بنیان را بر عهده میگرفتم، اما اکنون بنابر شرایط فعلی (کنکور) و زمان محدود فرصت ندارم. 

پیشنهادی برای شرکت و حمایت از طرح برای تولید داشته اید؟
پیشنهادی نداشته ام، اما خود بار‌ها پیگیری کردم زمانی به شهرداری مراجعه کردم گفتم که سه بعدی سازی طرح من می‌تواند فیلم‌های آموزشی را نمایش دهد را برای عموم به نمایش بگذارد، اما آنان در ابتدا خواستار یک نمونه شدند و گفتند بعد‌ها اگر لازم بود سفارش خواهند داد. من یک دانش آموز هستم اگر بخواهم این محصول را به صورت صنعتی تولید کنم به حمایت ارگان‌ها نیاز خواهم داشت صحبتی با شرکتی برای تولید انبوه محصول شد و آنان گفتند که دستگاه را خودت بساز، زیرا شرکت خود واردکننده بود و اینکه بخواهند خط تولیدی ایجاد کنند را نپذیرفتند. 

بدون توجه به کاربرد‌های طرح من و کاربرد‌های میکروسکوپ‌های موجود گفتند میکروسکوپ معمولی را با قیمت ۲۵۰ هزار تومان وارد می‌کنیم و به صورت مستقیم در بازار با قیمت ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد با این شرایط هر شرکتی این تغییر را نمی‌پذیرد. تا به حال گمان نمیکردم که کالای چینی تاثیری بر اقتصاد داشته باشد، اما اکنون متوجه شده ام که کالای چینی و وارداتی مانع تولیدات داخلی می‌شوند. اکنون به تکمیل طرح می‌پردازم تا بعد از کنکور که زمان بیشتری دارم طرح را ارائه دهم. 

اطرافیان مشوق شما برای انجام طرح بودند؟
خانواده در حدود دو سال و نیمی که مشغول هستم از لحاظ روحی و روانی کمک فراوانی کردند در بخش برنامه نویسی‌های اندروید در خانواده و برخی دوستان حمایت زیادی داشته ام و تنها از ارگان‌های دولتی هیچ حمایتی نداشتم به عقیده من آنان را با عنوان مسئولان دقیقه نودی باید معرفی کرد، زیرا زمانی که متوجه می‌شوند فردی رتبه آورده آن زمان حمایت خود را شروع می‌کنند اگر این طرح تا به حال پیشرفته داشته با حمایت دوستان و خانواده است، از سال دهم که کمی شناخته شدم از پژوهش سرا حمایت‌هایی داشته ام. 

فرصتی که قبلا برای طرح گذاشتید هم اکنون هم همان فرصت را برای ارائه طرح جدید گذاشته اید؟
در حال حاضر هر سایتی ایرانی و خارجی را برای ایده‌های جدید جستجو می‌کنم در حال حاضر چند ایده در نظر دارم. 
 
خوارزمی و تمام مشکلات یک دانش آموز برای رسیدن به جایزه/ سازمان‌ها به طرح من می‌گویند طرح بچه مدرسه ای!


عضو بنیاد ملی نخبگان هستید؟
حدود سه سال پیش افرادی که برگزیده خوارزمی بودند می‌توانستند در بنیاد ملی ثبت نام کنند بعد از مدت‌ها مسئله‌ای با این عنوان که یک فرد با یک پژوهش نخبه محسوب نمی‌شود مطرح شد این مسئله منطقی است برخی از افراد که در جشنواره خوارزمی شرکت می‌کردند بعد از گرفتن تسهیلات بنیاد که خیلی خوب است بعد از مدتی درس را رها می‌کردند بعد از این مسائل، بنیاد تسهیلات را در سطح دانشجویی قرار داد و برای فردی مانند من به عنوان دانش آموز با عنوان فرهیخته تا زمان دانشجو شدن باقی می‌ماند، در زمان دانشجویی تسهیلات و حمایت‌ها علمی است. تسهیلات بنیاد سال به سال کاهش می‌یابد افراد باید یک رزومه مستمر داشته باشند و طی سال باید فعالیت پژوهشی داشته باشند. 

در حال حاضر بنیاد هیچ حمایتی از شما ندارد شاید فردی در زمان دانش آموزی نخبه باشد؟
‌نمی‌دانم فقط جایزه نقدی و تقدیرنامه دادند.

زمانی که برای تکمیل طرح گذاشتید به درس هایتان لطمه‌ای وارد نشده؟
گاهی باید از یکی بگذرم که من بیشتر از زمان درس هایم استفاده می‌کنم، زیرا علاقه من به این طرح است در کنار درس بر روی طرح کار می‌کنم و گاهی نمرات بالا و پایین می‌شود. 

معدل فعلی شما چند است؟ 
۱۸.۳۲ 

برنامه برای ادامه تحصیل برای خروج از کشور دارید؟ 
علاقه‌مند به خروج از کشور برای تحصیلات در کشور دیگری هستم، اما بعد از تحصیلات به کشور بازگردم. 

تحصیلات آکادمیک در ایران را قابل قبول نمی‌دانید؟
برای مثال روند ثبت اختراع و گرفتن تاییدیه بسیار دشوار است، وارد ارگانی که می‌شوی زیاد اهمیت نمی‌دهند و تجربه من این را نشان می‌دهد که ایراداتی را می‌گیرند بسیار پیش پا افتاده است و طرز فکر آنان نادرست است. 

در خانواده چند نفرید؟
چهار نفریم و من به همراه برادر بزرگترو  پدرم و مادرم زندگی می کنم. مادر من فرهنگی و پدرم شغل شان آزاد است. 

واکنش هم کلاسی هایتان در برگزیده شدن جشنواره؟
زیاد خوب نبود. چون در مدرسه ما بیشتر دانش آموزان درگیر مسایل دیگر هستند تا تحقیق و پروژه

در مدرسه عادی تحصیل کردید؟
بله، تفاوت‌هایی در مدارس نمونه و عادی وجود دارد مانند اینکه در مدارس نمونه شهریه می‌پردازند در مدارس عادی شهریه را به صورت‌های دیگر می‌گیرند زمانی که من برگزیده شدم خبرگزاری‌های اصلی سمنان در سایت نوشته بودند از مدرسه نمونه رشد باقرالعلوم، نمونه دولتی مدرسه تیزهوشان من برگزیده شده ام اینکه باور کنند از مدرسه عادی برگزیده شده ام بسیار سخت بود.

در جریان جشنواره خوارزمی آموزش و پرورش تسهیلاتی را برای برگزیدگان در نظر گرفته بودند مانند بنری که نصب می‌کردند بعد از اینکه سوال می‌پرسیدیم چرا برای ما بنر نصب نکردید می‌گفتند برای مدارس خاص در نظرگرفته شده و تفکیکی بین مدارس خاص و عادی قائل بودند 

همین که شما برگزیده شده بودید کافی نبود؟
در جشنواره نوجوان خوارزمی در مدرسه نمونه رشد تجصیل میکردم و در همه مراحل برگزیده شدم در استان و کشور بنر زدند مسئولان می‌دانند اگر کاری انجام دهند مورد تشویق قرار می‌گیرند، اما در مدرسه عادی که تحصیل میکردم سطح به مراتب بالاتر بود زمانی که برای تجلیل به تهران آمده بودم از مدرسه زنگ زدند که شما در چه رشته‌ای شرکت کردید در حالی که قرار بود که برای برنامه نویسی و یا از لحاظ علمی حمایت کنند حتی در برگه جشنواره جوان خوارزمی هم نوشته می‌شود که از مدرسه عادی یا نمونه است این تفکیک بسیار اثرگذار است. در مدارس نمونه دولتی شهریه ۶۰۰ یا ۷۰۰ هزار تومان است و در مدارس دولتی ۳۰۰ هزار تومان است.

خوارزمی و تمام مشکلات یک دانش آموز برای رسیدن به جایزه/ سازمان‌ها به طرح من می‌گویند طرح بچه مدرسه ای!

خیلی از افراد از دوران کودکی پیش زمینه‌ای برای فعالیت های تحقیقی دارند آیا شما هم داشته اید؟
بله داشتم تا پایه ۶ در روستا درس می‌خواندم در درس علوم یک درس کار با میکروسکوپ بود با کلی دانش آموز و زمان کم، درس این بود که افراد تصویری را باید در میکروسکپ می‌دیدند که بنابر زمان محدود همه افراد نمیتوانستند، یک دستگاه با کلی دانش آموز اینکه یک میکروسکوپ مرکز باشد و بقیه مشاهده کنند ایده از آن زمان بود. 

زمانی که ایده را به معلم مطرح کردید چه واکنشی داشتند؟
چون معلمم پیشنهاد شروع طرح را داده بود با انجام طرح موافقت کرد و در همه مراحل کمکم کرد.ابتدا طرح من در جشنواره  رد شد با استاد راهنما تماس گرفتم که در شرایط فعلی چه کاری انجام دهم و ایشان گفتند آنان که تو را رد کردند و تلاش کن پرونده ات را به قسمت‌های دیگری ارجاع دهی بعد از آن با خواهش‌های بسیار پرونده را گرفتم و یک نوبت داوری دیگر گرفتیم بعد از رد شدن در قسمت زیست به قسمت الکترونیک طرح وارد شد که طرح برگزیده شد و بعد از آن به قسمت داوری وزارتخانه برده شد، اما طرز برخورد مسئولان صحیح نیست . داوران بی احترامی نمی‌کنند، اما رفتارشان درست نیست زمانی که یک استاد با یک دید پایین‌تر مرا نگاه می‌کند یعنی من بی اهمیت هستم با داوران بسیار صحبت کردم که چرا پاسخ مرا نمی‌دهید تا زمانی که مجبور به فریاد شدم داوری دیگری گفت که با من صحبت کن زمانی که کلی استرس داشتم و باید خود را آماده ارائه و توضیح طرح برای داوران آماده میکردم با برخورد نادرست مسئولان مواجه شدم زمانی در یک رسانه به رفتار نادرست مسئولان جشنواره اعتراض شد مسئولان در جواب گفته بودند فیلم آن  موجود است و هیچ بی احترامی صورت نگرفته اما آنها با بی توجهی و ندید گرفتن طرح سبب واکنش من شدند.
 
در زمان داوری مسئولان هر یک ایراداتی را می‌گرفتند و زمانی که نمی‌توانی پاسخگوی همه سوالات باشی مسئولان روی فرد تسلط پیدا می‌کنند در خصوص طرح من گفتند همه اجزای طرح ساخته شده بود اگر ساخته شده بود من هم در پاسخ به آنان گفتم اگر ساخته شده بوده پس چرا تاییدیه ثبت اختراع دارم؟ مسئولان گفتند قرار است فقط ۱۰۰ نفر برگزیده شوند و قرار نیست شما باشی این نگاه آنان بی تفاوتی به طرح من است، سوالات مستمر با پاسخ‌های کوتاه صحیح است، اما سوالات با پاسخ‌های بلند که تا پاسخ ندادی به سراغ سوال بعدی بروند صحیح نیست.

خوارزمی و تمام مشکلات یک دانش آموز برای رسیدن به جایزه/ سازمان‌ها به طرح من می‌گویند طرح بچه مدرسه ای!

انتظار داشتیم که مکان یا اسکان خوبی داشته باشیم، اما ما را به مدرسه انتقال دادند و مراسم تجلیل در کتابخانه ملی بود. روز قبل در مدرسه‌ای اسکان داشتیم و مانند خوابگاهی برای دانشجویان بود؛ و جالب این نکته بود ما برگزیده بودیم همه تسهیلات برای مدیران همراه ما بود مانند اینکه در جلسه توجیهی به مدیران جوایزی اهدا می‌کردند و ما اعتراض می‌کردیم که ما برگزیده ایم چرا از مدیران تجلیل می‌کنید. 

راجع به  تسهیلاتی که جشنواره جوان خوارزمی به برگزیدگان ارائه می دهد،توضیح دهید ؟
تسهیلات جشنواره بسیار کم شده در گذشته بدون کنکور به دانشگاه وارد می‌شدند، اما اکنون ۱۰ درصد شده است در گذشته عضویت در بنیاد نخبگان به صورت کامل بوده است. جوایز نقدی به مبلغ دو میلیون تومان قرار بود که از آذر ماه به ما بدهند شماره حساب گرفتند، اما جوایز را هنوز واریز نکردند مدتی اصلا پاسخگو نبودند، اما بعد‌ها گفتند در دست اقدام است و ما پیگیریم، برای همه افراد در همه شهرستان‌ها این طور بود. یکی از برگزیده‌ها که طرح آن کتابچه‌ای بود زمان برگزاری نمایشگاه گفتند که طرح مهم نیست بروشور کافی است آن فرد به شهر خود بازگشت و حال که خواستار طرح خود است مسئولان در پاسخ می‌گویند که طرح گم شده است 

و سخن پایانی
من در قبال افرادی که امروز می‌خواهند این راه را ادامه دهند مسئولیتی دارم من به عنوان فردی که در این زمینه تجربه دارم نظرم این است که آموزش و پرورش به عنوان یک ارگان دولتی و نمونه نباید تفاوتی بین دانش آموز یا دانشجو قائل شود مانند اینکه پروژه‌هایی را ارائه می‌دادیم بعد به ما می‌گفتند که شما دانش آموز هستید و این امکان برای شما وجود ندارد طی اعتراضاتی دلیل را از مسئولان پرسیدم و آنان در پاسخ گفتند، چون دانش آموز هستید من یک دانش آموز یعنی کمتر از دانشجو کار کرده ام؟! چه بسا که من فعالیت‌هایی داشتم که آن دانشجو انجام نداده و این دیدگاه دانش آموزی و دانشجویی اشتباه است اینکه تجربه دانشجو بیشتر است درست، اما نباید در حدی باشد که دانش آموزان را نادیده بگیرند. 

و سخن دیگرم رو به دانشجویان است که به هر جایگاهی که رسیدید به دانش آموز یا هر فرد دیگری که خواهان شروع این فعالیت‌ها است کمک کنید و نگویید، چون دانش آموز است خود به دنبال آن برود و یاد بگیرد، زمانی که من در حال ساخت طرح بودم همیشه علاقه داشتم که فردی از لحاظ علمی کمکم کند. 

همچنین جا دارد از خانواده و استادم آقای رمضانعلی یوسفی تشکر می‌کنم که در همه مراحل انجام طرح کمک بسیاری به من کردند پیشنهاد من این است که از زمان دانش آموزی به دنبال اهداف بروند، زیرا آینده طوری که تصور می‌کنیم نیست باید از زمان کودکی به دنبال ساخت آینده باشند
متین فراهانی از شهرستان سمنان در پایه یازدهم مشغول تحصیل هستم و ۱۷ سال سن دارم در جشنواره خوارزمی سال ۹۶ برگزیده دوم رشته برق و الکترونیک شده ام و طرح ارائه شده در عنوان اختراع به ثبت رسیده است. 

طرح ارائه شده را معرفی کنید
دستگاه ارائه شده ترکیب سه دستگاه در یک بدنه است که در زمینه تجهیزات پزشکی کاربرد دارد و دو دستگاه در بدنه میکروسکوپ به نام استریو میکروسکوپ و میکروسکپو در آن قرار دارد و تنظیم دستگاه‌ها به صورت برقی انجام می‌شود، این طرح زمینه ساز ساخت عدسی زمینه زوم اتوماتیک است مانند اینکه نمونه‌ای در برابر میکروسکپ قرار گرفت نمونه به صورت اتوماتیک تنظیم شود. این میکروسکوپ قابلیت عکس برداری و فیلم برداری را دارد و چشمی آن بر روی گوشی منطبق می‌شود و تصویرپردازی به صورت سه بعدی است یعنی تصویر از زیر میکروسکوپ بر روی گوشی ایجاد می‌شود و توسط نرم افزار به صورت سه بعدی نمایش داده می‌شود. 

این طرح در کجا استفاده می‌شود؟ 
این طرح می‌تواند در اماکن جمعی کابرد داشته باشد به جای استفاده از چند میکروسکپ می‌توان از یک میکروسکپ مرکزی استفاده کرد و خروجی آن توسط دیگران مشاهده شود که این امر سبب کاهش هزینه‌ها نیز می‌شود. 


آیا طرح شما تاییدیه دارد؟
بله دستگاه شامل گواهینامه اختراع و چند تاییدیه داخلی است که هم از لحاظ کاربرد و هزینه مقرون به صرفه است هم اکنون در حال بررسی برای تولید انبوه با مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان هستیم. استارت این طرح از پایه نهم در جشنواره نوجوان خوارزمی بوده زمانی که استاد کار و فناوری درباره جشنواره صحبت می‌کرد و علاقه‌ای در من ایجاد شد و اگر کتابی را تحت عنوان اختراعم به چاپ برسانم حتما اسم آن را پنج گیگ اینترنت خواهم گذاشت. 

چرا عنوان کتاب را پنج گیگ اینترنت می گذارید؟ 
زمانی پدرم پنج گیگ اینترنت اضافه داشت که به ما گفتند هر کاری دارید انجام دهید و من آن روز ۱۰۰ فیلم آموزشی دانلود کردم (فیلم آموزشی لوازم برقی و دورریختی) که از این فیلم‌ها چند طرح انتخاب کردیم که با ترکیب سه طرح یک محصول مناسب ارائه شد.

خوارزمی و تمام مشکلات یک دانش آموز برای رسیدن به جایزه/ سازمان‌ها به طرح من می‌گویند طرح بچه مدرسه ای!


سمنان پژوهش سرای دانش آموزی هم دارد؟
بله، سال نهم در جشنواره خوارزمی سطح نوجوان شرکت کردم که برگزیده شدم و در سال دهم برای تکمیل طرح (سه بعدی سازی) در پژوهش سرا مشغول شدم.


طرح اولیه شما در سال نهم چه چیزی بود؟ 
طرح اولیه موبایلسکوپ با ترکیب میکروسکوپ و موبایل بود که همان طرح را به جشنواره جوان خوارزمی بردم، اما اسم را به میکرواستریوسکوپ سه بعدی تغییر دادم. 


در جشنواره نوجوان طرح تان برگزیده نشد؟
مانند جشنواره جوان رتبه دوم را کسب کردم، زیرا داوری و سطح جشنواره نوجوان پیش زمینه جشنواره جوان است و شرایط به گونه‌ای نیست که افراد سرخورده شوند این جشنواره فرصتی برای پیشرفت آنان است.


در حال حاضر طرح در چه مرحله‌ای است؟
در حال حاضر با بنیاد و بسیج نخبگان همکاری می کنم حیطه کاری بسیج نخبگان با دانشجویان است و در بخشی دانش آموزان هم پوشش می‌دهد که افراد در بسیج نخبگان ایده‌های خود را بیان می‌کنند و حمایت مالی – علمی در زمینه‌های مختلفی می‌شوند و در حال حاضر طرح ارائه شده به صورت صنعتی در حال ساخت است و حتما نمونه تولید شده را وارد بازار کار خواهیم کرد. 

تولید اولیه طرح چه زمانی بود؟
یک نمونه آزمایشگاهی ساخته شده، اما بودجه‌ای باید برای ساخت دستگاه باشد و، چون سنم پایین است و تجربه علمی و کاری ندارم به یک شریک مالی و علمی نیاز دارم، اگر دانشجو بودم و زمان بیشتری داشتم و می‌توانستم به تنهایی به سمت بازار کار بروم و سرپرستی یک شرکت دانش بنیان را بر عهده میگرفتم، اما اکنون بنابر شرایط فعلی (کنکور) و زمان محدود فرصت ندارم. 

پیشنهادی برای شرکت و حمایت از طرح برای تولید داشته اید؟
پیشنهادی نداشته ام، اما خود بار‌ها پیگیری کردم زمانی به شهرداری مراجعه کردم گفتم که سه بعدی سازی طرح من می‌تواند فیلم‌های آموزشی را نمایش دهد را برای عموم به نمایش بگذارد، اما آنان در ابتدا خواستار یک نمونه شدند و گفتند بعد‌ها اگر لازم بود سفارش خواهند داد. من یک دانش آموز هستم اگر بخواهم این محصول را به صورت صنعتی تولید کنم به حمایت ارگان‌ها نیاز خواهم داشت صحبتی با شرکتی برای تولید انبوه محصول شد و آنان گفتند که دستگاه را خودت بساز، زیرا شرکت خود واردکننده بود و اینکه بخواهند خط تولیدی ایجاد کنند را نپذیرفتند. 

بدون توجه به کاربرد‌های طرح من و کاربرد‌های میکروسکوپ‌های موجود گفتند میکروسکوپ معمولی را با قیمت ۲۵۰ هزار تومان وارد می‌کنیم و به صورت مستقیم در بازار با قیمت ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد با این شرایط هر شرکتی این تغییر را نمی‌پذیرد. تا به حال گمان نمیکردم که کالای چینی تاثیری بر اقتصاد داشته باشد، اما اکنون متوجه شده ام که کالای چینی و وارداتی مانع تولیدات داخلی می‌شوند. اکنون به تکمیل طرح می‌پردازم تا بعد از کنکور که زمان بیشتری دارم طرح را ارائه دهم. 

اطرافیان مشوق شما برای انجام طرح بودند؟
خانواده در حدود دو سال و نیمی که مشغول هستم از لحاظ روحی و روانی کمک فراوانی کردند در بخش برنامه نویسی‌های اندروید در خانواده و برخی دوستان حمایت زیادی داشته ام و تنها از ارگان‌های دولتی هیچ حمایتی نداشتم به عقیده من آنان را با عنوان مسئولان دقیقه نودی باید معرفی کرد، زیرا زمانی که متوجه می‌شوند فردی رتبه آورده آن زمان حمایت خود را شروع می‌کنند اگر این طرح تا به حال پیشرفته داشته با حمایت دوستان و خانواده است، از سال دهم که کمی شناخته شدم از پژوهش سرا حمایت‌هایی داشته ام. 

فرصتی که قبلا برای طرح گذاشتید هم اکنون هم همان فرصت را برای ارائه طرح جدید گذاشته اید؟
در حال حاضر هر سایتی ایرانی و خارجی را برای ایده‌های جدید جستجو می‌کنم در حال حاضر چند ایده در نظر دارم. 
 
خوارزمی و تمام مشکلات یک دانش آموز برای رسیدن به جایزه/ سازمان‌ها به طرح من می‌گویند طرح بچه مدرسه ای!


عضو بنیاد ملی نخبگان هستید؟
حدود سه سال پیش افرادی که برگزیده خوارزمی بودند می‌توانستند در بنیاد ملی ثبت نام کنند بعد از مدت‌ها مسئله‌ای با این عنوان که یک فرد با یک پژوهش نخبه محسوب نمی‌شود مطرح شد این مسئله منطقی است برخی از افراد که در جشنواره خوارزمی شرکت می‌کردند بعد از گرفتن تسهیلات بنیاد که خیلی خوب است بعد از مدتی درس را رها می‌کردند بعد از این مسائل، بنیاد تسهیلات را در سطح دانشجویی قرار داد و برای فردی مانند من به عنوان دانش آموز با عنوان فرهیخته تا زمان دانشجو شدن باقی می‌ماند، در زمان دانشجویی تسهیلات و حمایت‌ها علمی است. تسهیلات بنیاد سال به سال کاهش می‌یابد افراد باید یک رزومه مستمر داشته باشند و طی سال باید فعالیت پژوهشی داشته باشند. 

در حال حاضر بنیاد هیچ حمایتی از شما ندارد شاید فردی در زمان دانش آموزی نخبه باشد؟
‌نمی‌دانم فقط جایزه نقدی و تقدیرنامه دادند.

زمانی که برای تکمیل طرح گذاشتید به درس هایتان لطمه‌ای وارد نشده؟
گاهی باید از یکی بگذرم که من بیشتر از زمان درس هایم استفاده می‌کنم، زیرا علاقه من به این طرح است در کنار درس بر روی طرح کار می‌کنم و گاهی نمرات بالا و پایین می‌شود. 

معدل فعلی شما چند است؟ 
۱۸.۳۲ 

برنامه برای ادامه تحصیل برای خروج از کشور دارید؟ 
علاقه‌مند به خروج از کشور برای تحصیلات در کشور دیگری هستم، اما بعد از تحصیلات به کشور بازگردم. 

تحصیلات آکادمیک در ایران را قابل قبول نمی‌دانید؟
برای مثال روند ثبت اختراع و گرفتن تاییدیه بسیار دشوار است، وارد ارگانی که می‌شوی زیاد اهمیت نمی‌دهند و تجربه من این را نشان می‌دهد که ایراداتی را می‌گیرند بسیار پیش پا افتاده است و طرز فکر آنان نادرست است. 

در خانواده چند نفرید؟
چهار نفریم و من به همراه برادر بزرگترو  پدرم و مادرم زندگی می کنم. مادر من فرهنگی و پدرم شغل شان آزاد است. 

واکنش هم کلاسی هایتان در برگزیده شدن جشنواره؟
زیاد خوب نبود. چون در مدرسه ما بیشتر دانش آموزان درگیر مسایل دیگر هستند تا تحقیق و پروژه

در مدرسه عادی تحصیل کردید؟
بله، تفاوت‌هایی در مدارس نمونه و عادی وجود دارد مانند اینکه در مدارس نمونه شهریه می‌پردازند در مدارس عادی شهریه را به صورت‌های دیگر می‌گیرند زمانی که من برگزیده شدم خبرگزاری‌های اصلی سمنان در سایت نوشته بودند از مدرسه نمونه رشد باقرالعلوم، نمونه دولتی مدرسه تیزهوشان من برگزیده شده ام اینکه باور کنند از مدرسه عادی برگزیده شده ام بسیار سخت بود.

در جریان جشنواره خوارزمی آموزش و پرورش تسهیلاتی را برای برگزیدگان در نظر گرفته بودند مانند بنری که نصب می‌کردند بعد از اینکه سوال می‌پرسیدیم چرا برای ما بنر نصب نکردید می‌گفتند برای مدارس خاص در نظرگرفته شده و تفکیکی بین مدارس خاص و عادی قائل بودند 

همین که شما برگزیده شده بودید کافی نبود؟
در جشنواره نوجوان خوارزمی در مدرسه نمونه رشد تجصیل میکردم و در همه مراحل برگزیده شدم در استان و کشور بنر زدند مسئولان می‌دانند اگر کاری انجام دهند مورد تشویق قرار می‌گیرند، اما در مدرسه عادی که تحصیل میکردم سطح به مراتب بالاتر بود زمانی که برای تجلیل به تهران آمده بودم از مدرسه زنگ زدند که شما در چه رشته‌ای شرکت کردید در حالی که قرار بود که برای برنامه نویسی و یا از لحاظ علمی حمایت کنند حتی در برگه جشنواره جوان خوارزمی هم نوشته می‌شود که از مدرسه عادی یا نمونه است این تفکیک بسیار اثرگذار است. در مدارس نمونه دولتی شهریه ۶۰۰ یا ۷۰۰ هزار تومان است و در مدارس دولتی ۳۰۰ هزار تومان است.

خوارزمی و تمام مشکلات یک دانش آموز برای رسیدن به جایزه/ سازمان‌ها به طرح من می‌گویند طرح بچه مدرسه ای!

خیلی از افراد از دوران کودکی پیش زمینه‌ای برای فعالیت های تحقیقی دارند آیا شما هم داشته اید؟
بله داشتم تا پایه ۶ در روستا درس می‌خواندم در درس علوم یک درس کار با میکروسکوپ بود با کلی دانش آموز و زمان کم، درس این بود که افراد تصویری را باید در میکروسکپ می‌دیدند که بنابر زمان محدود همه افراد نمیتوانستند، یک دستگاه با کلی دانش آموز اینکه یک میکروسکوپ مرکز باشد و بقیه مشاهده کنند ایده از آن زمان بود. 

زمانی که ایده را به معلم مطرح کردید چه واکنشی داشتند؟
چون معلمم پیشنهاد شروع طرح را داده بود با انجام طرح موافقت کرد و در همه مراحل کمکم کرد.ابتدا طرح من در جشنواره  رد شد با استاد راهنما تماس گرفتم که در شرایط فعلی چه کاری انجام دهم و ایشان گفتند آنان که تو را رد کردند و تلاش کن پرونده ات را به قسمت‌های دیگری ارجاع دهی بعد از آن با خواهش‌های بسیار پرونده را گرفتم و یک نوبت داوری دیگر گرفتیم بعد از رد شدن در قسمت زیست به قسمت الکترونیک طرح وارد شد که طرح برگزیده شد و بعد از آن به قسمت داوری وزارتخانه برده شد، اما طرز برخورد مسئولان صحیح نیست . داوران بی احترامی نمی‌کنند، اما رفتارشان درست نیست زمانی که یک استاد با یک دید پایین‌تر مرا نگاه می‌کند یعنی من بی اهمیت هستم با داوران بسیار صحبت کردم که چرا پاسخ مرا نمی‌دهید تا زمانی که مجبور به فریاد شدم داوری دیگری گفت که با من صحبت کن زمانی که کلی استرس داشتم و باید خود را آماده ارائه و توضیح طرح برای داوران آماده میکردم با برخورد نادرست مسئولان مواجه شدم زمانی در یک رسانه به رفتار نادرست مسئولان جشنواره اعتراض شد مسئولان در جواب گفته بودند فیلم آن  موجود است و هیچ بی احترامی صورت نگرفته اما آنها با بی توجهی و ندید گرفتن طرح سبب واکنش من شدند.
 
در زمان داوری مسئولان هر یک ایراداتی را می‌گرفتند و زمانی که نمی‌توانی پاسخگوی همه سوالات باشی مسئولان روی فرد تسلط پیدا می‌کنند در خصوص طرح من گفتند همه اجزای طرح ساخته شده بود اگر ساخته شده بود من هم در پاسخ به آنان گفتم اگر ساخته شده بوده پس چرا تاییدیه ثبت اختراع دارم؟ مسئولان گفتند قرار است فقط ۱۰۰ نفر برگزیده شوند و قرار نیست شما باشی این نگاه آنان بی تفاوتی به طرح من است، سوالات مستمر با پاسخ‌های کوتاه صحیح است، اما سوالات با پاسخ‌های بلند که تا پاسخ ندادی به سراغ سوال بعدی بروند صحیح نیست.

خوارزمی و تمام مشکلات یک دانش آموز برای رسیدن به جایزه/ سازمان‌ها به طرح من می‌گویند طرح بچه مدرسه ای!

انتظار داشتیم که مکان یا اسکان خوبی داشته باشیم، اما ما را به مدرسه انتقال دادند و مراسم تجلیل در کتابخانه ملی بود. روز قبل در مدرسه‌ای اسکان داشتیم و مانند خوابگاهی برای دانشجویان بود؛ و جالب این نکته بود ما برگزیده بودیم همه تسهیلات برای مدیران همراه ما بود مانند اینکه در جلسه توجیهی به مدیران جوایزی اهدا می‌کردند و ما اعتراض می‌کردیم که ما برگزیده ایم چرا از مدیران تجلیل می‌کنید. 

راجع به  تسهیلاتی که جشنواره جوان خوارزمی به برگزیدگان ارائه می دهد،توضیح دهید ؟
تسهیلات جشنواره بسیار کم شده در گذشته بدون کنکور به دانشگاه وارد می‌شدند، اما اکنون ۱۰ درصد شده است در گذشته عضویت در بنیاد نخبگان به صورت کامل بوده است. جوایز نقدی به مبلغ دو میلیون تومان قرار بود که از آذر ماه به ما بدهند شماره حساب گرفتند، اما جوایز را هنوز واریز نکردند مدتی اصلا پاسخگو نبودند، اما بعد‌ها گفتند در دست اقدام است و ما پیگیریم، برای همه افراد در همه شهرستان‌ها این طور بود. یکی از برگزیده‌ها که طرح آن کتابچه‌ای بود زمان برگزاری نمایشگاه گفتند که طرح مهم نیست بروشور کافی است آن فرد به شهر خود بازگشت و حال که خواستار طرح خود است مسئولان در پاسخ می‌گویند که طرح گم شده است 

و سخن پایانی
من در قبال افرادی که امروز می‌خواهند این راه را ادامه دهند مسئولیتی دارم من به عنوان فردی که در این زمینه تجربه دارم نظرم این است که آموزش و پرورش به عنوان یک ارگان دولتی و نمونه نباید تفاوتی بین دانش آموز یا دانشجو قائل شود مانند اینکه پروژه‌هایی را ارائه می‌دادیم بعد به ما می‌گفتند که شما دانش آموز هستید و این امکان برای شما وجود ندارد طی اعتراضاتی دلیل را از مسئولان پرسیدم و آنان در پاسخ گفتند، چون دانش آموز هستید من یک دانش آموز یعنی کمتر از دانشجو کار کرده ام؟! چه بسا که من فعالیت‌هایی داشتم که آن دانشجو انجام نداده و این دیدگاه دانش آموزی و دانشجویی اشتباه است اینکه تجربه دانشجو بیشتر است درست، اما نباید در حدی باشد که دانش آموزان را نادیده بگیرند. 

و سخن دیگرم رو به دانشجویان است که به هر جایگاهی که رسیدید به دانش آموز یا هر فرد دیگری که خواهان شروع این فعالیت‌ها است کمک کنید و نگویید، چون دانش آموز است خود به دنبال آن برود و یاد بگیرد، زمانی که من در حال ساخت طرح بودم همیشه علاقه داشتم که فردی از لحاظ علمی کمکم کند. 

همچنین جا دارد از خانواده و استادم آقای رمضانعلی یوسفی تشکر می‌کنم که در همه مراحل انجام طرح کمک بسیاری به من کردند پیشنهاد من این است که از زمان دانش آموزی به دنبال اهداف بروند، زیرا آینده طوری که تصور می‌کنیم نیست باید از زمان کودکی به دنبال ساخت آینده باشند

نظر شما