شناسهٔ خبر: 26186151 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون استاندار سیستان و بلوچستان:

650 میلیارد تومان اعتبارات اشتغال باید سریعتر جذب شود

زاهدان - ایرنا - سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سیستان و بلوچستان گفت: 650 میلیارد تومان اعتبارات اشتغالزایی سهم این استان باید با تلاش جدی و مستمر مدیران و مسئولان دستگاههای اجرایی هر چه سریعتر جذب شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا علیرضا نورا روز دوشنبه در نشست اعضای کمیته تخصصی اشتغال و سرمایه گذاری خاش و ستاد تسهیل طرحهای استان در سرسرای اجتماعات فرمانداری خاش افزود: بر حسب دستور ریاست جمهوری رقم تسهیلات 6 هزار میلیارد تومانی در کشور باید تا پایان تیرماه جذب شود به همین سبب عملکرد مسئولان در استان سیستان و بلوچستان باید موفق تر باشد تا در این استان مشکل دار و دارای شرایط بحرانی خشکسالی و مرزی و بیکاری کارهای خوبی پیگیری و به مرحله اجرا در آید.
وی بیان کرد: دولت نگاه ویژه ای به سیستان بلوچستان دارد که ضروری است هر هفته مصوبات کمیته فنی مورد ارزیابی قرار گیرد و مدیر کل دفتر جذب و سرمایه گذاری استانداری بر این موضوع نظارت خواهد داشت.
وی اظهار داشت: در حوزه عملکردی و تلاش برای حل مشکلات مردم در سراسر استان با هیچ فردی تعارف نداریم.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: در هیچ جای قانون نداریم که فردی روستایی از شمال یا جنوب استان برای دریافت تسهیلات اندک به مرکز استان عزیمت کند، لذا در این مبحث با مدیران و کارشناسان متخلف به شدت برخورد خواهد شد.
دکتر نورا تصریح کرد: دریافت تسهیلات در این استان باید تسهیل شود و از سهمیه 650 میلیارد تومان تسهیلات صندوق توسعه ملی باید شاهد عملکرد موفق ادارات و بانکها باشیم و این عملکرد ضعیف تا پایان تیرماه به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
وی افزود: در بخش پرداخت تسهیلات به روستائیان باید طرحهای ضربتی اجرا شود و برای محقق شدن این امر بسیج امکانات و بهره گرفتن از توان همه مدیران و کارشناسان لازم است.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سیستان و بلوچستان گفت: شایسته نیست مردم عزیز ما در این استان در شرایط سخت گرمایی، خشکسالی، مرزی، بیکاری و مشکلات اقتصادی بیش از این رنج بکشند.
وی خطاب به فرمانداران تاکید کرد که عملکرد ادارات و بانکها را با قدرت زیرنظر بگیرند تا بیش از این شاهد عملکرد ضعیف مسئولان نباشیم.
وی ادامه داد: اولویت و توجه مهم دولت و شخص استاندار سیستان و بلوچستان تلاش برای رفع مشکلات حوزه آب و حمایت از تولیدات داخلی و کمک به حوزه اشتغال و سرمایه گذاری است.
مدیرکل جذب و سرمایه گذاری استانداری سیستان و بلوچستان نیز گفت: رهبر معظم انقلاب از یک دهه پیش تاکنون همواره اهمیت تولید، اشتغال، اقتصاد و سرمایه گذاری را متذکر می شوند و در این برهه که تحریم‌ها و فشارهای دشمنان علیه ایران اسلامی افزایش یافته انتظار می رود به مشکلات مردم استان بیش از این توجه شود.
ماندانا زنگنه افزود: جای تاسف است که با وجود اطلاع رسانی های انجام شده، بسیاری از مردم از نحوه و جذب اعتبارات در شهرستانها و بویژه نقاط روستایی بی خبر هستند، ضروریست مدیران و مسئولان در فرصت اندک بتوانند به مبحث معرفی طرحها و نحوه ارائه تسهیلات بپردازند و دستگاههای اجرایی روال پرداخت ها را تسهیل کنند.
وی با تاکید بر اینکه در ثبت نام سامانه کارا از مردم هیچ پولی دریافت نمی شود؛ تصریح کرد: با توجه به بازه زمانی اندک ضرورت دارد دستگاههای اجرائی با مردم نهایت همکاری را داشته باشند و از وارد کردن هزینه به مردم پرهیز کنند و نیز از روند طولانی شدن ارائه تسهیلات به فرد متقاضی پیشگیری شود.
دکتر زنگنه اولویت بندی طرحها و پیشبرد امور بر حسب سیاست گذاری های پیش روی دولت را خواستار شد.
فرماندار شهرستان خاش نیز در این نشست اظهار داشت: شرکت کشت و صنعت گوهرکوه در زمینه اشتغال و تولید علیرغم داشتن ظرفیت فراوان و سرمایه ای ملی عملکردی ضعیف داشته و متاسفانه با وجود داشتن افزون بر 5800 هکتار زمین بکر و اجرای 2400 هکتار آبیاری نوین از سوی دولت نتوانسته در مبحث تولید و اشتغال تاثیرگذار باشد
حمیدالدین یوسفی افزود: کشت و صنعت باید برند شهرستان باشد و در بخش تولید گوشت و شیر و تولید محصول استراتژیک پسته موفق عمل کند.
وی گفت: علوفه شهرستان خاش با وجود استفاده از منابع آب و شرایط سخت تولید با قیمت ارزان از منطقه خارج می شود.
فرماندار خاش بیان کرد: کارخانه پاک شیر تفتان با مشکلاتی رو به رو است و از آنجایی که بر حسب دستورات فقهی تسهیلات دولتی دریافت نمی کند باید در این بخش از کار تسهیل صورت پذیرد.
یوسفی اظهار داشت: وجود برخی دوگانگی در کمیته های استانی و محلی مشکلی عمده در مسیر اجرای طرحهای مختلف به شمار می رود که ضرورت دارد به این معضل رسیدگی شود.
وی افزود: در نشست استانی طرحهای اشتغالزایی بر روند تسهیل در پرداخت تسهیلات تاکید شده ولی در استان و شهرستان با نقش اپوزسیون ادارات مواجه هستیم و امیدبخشی در جامعه وجود ندارد و شرایطی سخت برای مردم به وجود می آید و مردم برای اجرای طرحهای کوچک باید کفش های آهنین پا کنند.
فرماندار خاش تاکید کرد: بسیاری از مردم از عملکرد مسئولان رضایت ندارند و با توجه به شرایط سخت دولت و نظام باید این تنگ نظری ها رفع و جذب حداکثری و دفع حداقلی در اولویت باشد تا عدالت در جامعه نهادینه شود.
یوسفی اضافه کرد: ایجاد بازارچه مرزی روتک از اولویت های مهم دولت است و با توجه به آب و زمین های حاصلخیز آن باید بتوانیم در این منطقه اقتصاد را رونق دهیم و متاسفانه در تامین سوخت کشاورزان شرایطی سخت وجود دارد و به مردم اتهام قاچاق سوخت زده می شود و به مزیت های مهم مرزی توجه نمی شود.
فرماندار خاش اظهار داشت: مردم ما به هیچ وجه قاچاقچی نیستند و باید طوری برنامه ریزی شود که در معیشت و اشتغال و درآمد مرزداران غیور آسیبی وارد نشود.
مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان سیستان و بلوچستان گفت: از محل 6 هزار میلیارد تومان اعتبارات اشتغالزایی کشور بخش قابل توجهی به استان اختصاص پیدا کرده که روند خوبی برای اجرای کار طی می شود.
مهرداد جهاندیده افزود: در سامانه کارا روال خوبی وجود دارد که شیوه های ثبت نام از متقاضیان امر اشتغال مطلوب بوده و تاکنون افزون بر سه هزار و 500 نفر در نقاط شهری و روستایی استان نام نویسی کرده اند که تاکنون 290 طرح با سهم اعتباری 310 میلیارد تومان در استان تصویب شده و سهم ادارات و نهادها نیز مشخص و طرحها نیز به بانک‌های عامل معرفی شده اند.
وی تاکید کرد: برای تسهیل در امور پرداخت ها لازم است دستگاههای اجرایی موظف شوند صفر تا صد طرحهای متقاضیان را متقبل شوند.
شماری از مدیران و معاونان ادارات کل استانی و مدیران محلی خاش به بیان دیدگاهها و گزارش حوزه عملکردی خود پرداختند.
به گزارش ایرنا کمیته تخصصی اشتغال و سرمایه گذاری خاش با حضور سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سیستان و بلوچستان و شماری از مدیران کل استانی و ستادی استانداری، فرماندار و اعضای ستاد تسهیل و کارگشایی طرحهای مختلف تشکیل شد.
در این نشست مقرر شد؛ کمیته های فنی و تخصصی باید هر هفته تشکیل و مشکلات طرحها در استان مورد بررسی قرار گیرد و سرعت و دقت و کیفیت در کارها و فراهم شدن فرصت و زمینه برای پرداخت تسهیلات و اجرای طرحها نیز نباید فراموش شود.
تمام طرحهای تحت پوشش اصناف قبل از اینکه تسهیلات دریافت کنند باید جواز فعالیت آنها صادر شود و نیز به مشکلات متقاضیانی که قبلا تسهیلات دریافت کرده و مشکل بانکی ندارند با تلاش استان از سوی مقامهای بالادستی کشور رسیدگی شود.
همچنین در این نشست با تاکید بر اینکه رسیدگی به مشکلات روستائیان از اولویت های مهم دولت بوده و سخت گیری در اخذ ضمانت ها و تسهیل در کارها نباید باشد، اعلام شد: عدم مراجعه متقاضیان و نداشتن تضمین و طرح توجیهی، وجود کسب و کارهای خرد به دلیل نداشتن تائیدیه و عدم تسهیل در امور از سوی ادارات از مشکلات عمده بانکها در مسیر ارائه تسهیلات است که در این راستا تشکیل صندوق تضمین استانی و ضمانت زنجیره ای یارانه ای برای اجرای طرحهای کوچک و برقراری تعامل میان بانکها و ادارات و رفع مشکلات در مسیر پرداخت تسهیلات دارای بهره یا کارمزد بانکی برای افرادی که راغب دریافت و عدم دریافت تسهیلات هستند، و نیز اهمیت توجه به مباحث زیست محیطی و توجه به مشکلات دامداران و تامین علوفه دامی و اجرای طرحهای آبخیزداری برای کاهش مشکلات خشکسالیهای متوالی و رفع مشکلات مرزی عاملی تاثیرگذار برای حل مشکلات مردم خواهد بود.
خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
7310 **6081

نظر شما