شناسهٔ خبر: 26185910 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

گزارش/ همه‌چیز درباره غائله گلستان هفتم؛ از تلاش برای کشتار وسیع تا جنایت «محمد ثلاث»

با گذشت ۴ ماه از غائله گلستان هفتم خیابان پاسداران و به شهادت رسیدن ۳ تن از ماموران ناجا، قاتل این شهدا امروز قصاص شد.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم- سی ام بهمن ماه 96 توجه تمام رسانه های کشور معطوف به منطقه پاسداران در تهران شد. گلستان هفتم پاسداران از عصر 30 بهمن تا سحرگاه اول اسفند لحظات پر تنشی را سپری کرد.

داستان از ابتدای روز 30 بهمن ماه شروع شد. زمانی که ماموران نیروی انتظامی در حال گشت زنی به دو خودروی پراید سفید و سرمه ای مظنون شده و درحالی که این خودروها پس از دستور ایست پلیس، متواری شده بودند، توسط ماموران ناجا دستگیر می شوند و مشخص می شود که این خودروها سرقتی هستند.

پس از دستگیری این افراد، در حدود ساعت 12 ظهر حدود 50 تا 60 نفر مقابل کلانتری 102 پاسداران تجمع کرده و خواستار آزادی بی قید و شرط دستگیرشدگان شدند اما این خواسته آنها به دلیل تلاش افراد دستگیر شده برای سرقت یک خودرو، بی نتیجه ماند.

پس از اینکه جنجال های این افراد راه به جای نبرد، عده ای اخلاگر با این عنوان که یکی از دستگیر شدگان وابسته به فرقه دراویش است، به ساختمان کلانتری و خودروی نیروی انتظامی حمله می کنند تا افراد دستگیر شده را فراری دهند که با هوشیاری نیروی انتظامی این اقدام اخلاگران بی نتیجه ماند.

آشوبگران که خود را وابسته به فرقه دراویش گنابادی معرفی می کنند، با مسدودکردن خیابان ها و ایجاد ترافیک و سردادن شعارهایی، سعی می کنند ضمن فراری دادن افراد دستگیر شده، مانع از اجرای قانون شوند که با ورود نیروی انتظامی، بساط آشوبگران جمع می شود.

با گذشت دقایقی این آشوبگران مجددا با سلاح سرد و قمه و بدون توجه به هشدارهای نیروی انتظامی به ماموران ناجا حمله ور می شوند که البته این حمله نیز ناکام می ماند.

آشوبگران در نهایت  به خانه های اطراف کلانتری حمله کرده و ضمن تخریب اموال عمومی، اموال ساکنان خیابان گلستان هفتم از جمله ده ها خودروی شخصی پارک شده در پارکینگ های مسکونی را مورد حمله قرار می دهند.

با هشدارهای پیاپی نیروی انتظار مبنی بر پراکنده شدن دراویش و پیگیری از مسیر قانونی، آنها به هشدارها توجه نکرده و منطقه را ترک نمی کنند.

با تاریکی هوا، آشوبگران از فرصت استفاده کرده و دوباره در گلستان هفتم تجمع می کنند و به تعدادی از خودروها و شیشه های منازل مسکونی مردم آسیب می زنند. ناجا همچنان خویشتن داری می کند اما اغتشاشگران جری تر شده و وسط گلستان هفتم، آتش روشن کرده و کپسول های گاز 11 کیلویی روی آتش می اندازند تا با انفجار کپسول، تعداد زیادی از ماموران ناجا را به شهادت برسانند که این طراحی با هوشیاری ماموران امنیتی، این اقدام آنها ناکام می ماند.

ایجاد آشوب و تنش در گلستان هفتم به حدی زیاد می شود که فردی سوار بر یک خودرو اتوبوس به سمت نیروهای انتظامی حرکت می کند و وارد اجتماع آنها شده و دقیقا به شیوه عملیات های داعش در شهرهای اروپایی، اقدام به زیر گرفتن ماموران ناجا می کند که در جریان این اقدام تروریستی 2 تن از ماموران ناجا به نام های گروهبان رضا امامی و گروهبان محمدعلی بایرامی از نیروهای کادر یگان امداد و همچنین سرباز وظیفه رضا مرادی علمدار به شهادت می رسند. شدت برخورد خودرو با نیروهای ناجا به حدی بوده که متاسفانه سر شهید رضا مرادی متلاشی می شود.

شهدای این جنایت به شهدای فاطمیه معروف شدند چراکه دقیقا در شب شهادت حضرت زهرا (س) به شهادت رسیده بودند.

نیروی انتظامی به محض وقوع این حملات به شیوه داعش توسط آشوبگران، منطقه را تحت کنترل قرار می دهد و تعدادی از این افراد از جمله راننده اتوبوسی که 3 تن از ماموران حفظ امنیت را به شهادت رسانده بود، بازداشت می کند.

راننده اتوبوس فردی است به نام " محمد ثلاث " که پس از دستگیری به دلیل مجروحیت به بیمارستان منتقل می شود. او در همان بدو دستگیری اعلام می کند که با اتوبوس چندین تن از ماموران ناجا را زیر گرفته است.

اولین اظهارات محمد ثلاث ؛ دقایقی پس از بازداشت

با بازداشت تعدادی از آشوبگران، پلیس از آنها می خواهد منطقه را ترک کرده و به آنها تا ساعت 4 صبح فرصت می دهد تا از منطقه پراکنده شوند اما آشوبگران دست از تخریب برنمی دارند و بنابر گفته برخی از ساکنان منطقه، وارد خانه های مردم شده و اقدام به ضرب و شتم مردم و تخریب منازل آنها می کنند.

متاسفانه قبل از پایان یافتن فرصت ناجا به آشوبگران، یک خودرو دیگر به همان سبک عملیات های داعش در اروپا، به میان نیروهای امنیتی آمده و تعداد زیادی را زیر می گیرد که در این ماجرا یکی از بسیجیان حاضر در منطقه به نام «محمدحسین حدادیان» به شهادت رسیده و تعداد دیگری مجروح می شوند.در سوی دیگری، آشوبگران یک بسیجی را با ضربات متعدد چاقو و قمه مضروب می کنند.

روز اول اسفند 96 خیابان گلستان هفتم در منطقه پاسداران مجددا رنگ آرامش می گیرد و عبور و مرور مردم در خیابان های اطراف به وضعیت عادی بازمی گردد.

عصر همان روز برخی ساکنان محله به صورت خودجوش در مقابل درب ورودی کلانتری 102 پاسداران به یاد شهدای فاطمیه شمع روشن کردند و با نصب پلاکاردهای تسلیت، هم دردی خود را با ماموران ناجا اعلام کردند.

** محمد ثلاث به روایت خودش

محمدرضا ثلاث فرزند اسدالله متولد 1346 است. او در دادگاه درباره خودش گفت: «بنده محمد ثلاث 50 ساله اهل بروجرد ساکن تهران دارای دو فرزند در حال حاضر مجرد و شیعه 12 امامی هستم. تاکنون دو همسر خود را طلاق داده ام و اکنون مجرد هستم و حدود ده الی دوازده سالی است که در تهران سکونت دارم. 7 تا 8 سابقه کیفری دارم که یک نوبت آن به خاطر حمل موادمخدر در اتوبوس سابقه کیفری مالی، سابقه کیفری اخلال در نظم عمومی، سابقه ایراد و جرح با چاقو، تمرد از دستور ماموران نیروی انتظامی و اخلال در نظم عمومی از جمله این سوابق کیفری بنده است.»

وی همچنین گفته بود: «شغل اصلی ام رانندگی اتوبوس است و در زمان فعالیت دچار شکستگی دست شدم و چند ماهی بیکار بودم و به علت بدهی صاحبخانه ام من را از منزل بیرون کرد و در این ایام خانه دخترم در تهران یا مادرم در بروجرد و یا دوستان دیگرم اقامت داشتم. حدود 10، 15 روز در یک اتوبوس در خیابان گلستان پاسداران اقامت داشتم».

** اعترافات محمد ثلاث در دادگاه

پس از دستگیری عوامل این اغتشاشات دستگاه قضایی دست به کار شد و برای محمد ثلاث به اتهام سه فقره قتل عمدی مأموران نیروی انتظامی پرونده تشکیل داد. از ثلاث بازجویی شد و انگیزه وی از این اقدام ثبت و ضبط شد و نهایتا این فرد از سوی بازپرس پرونده مجرم شناخته شد.

20 اسفندماه 96 جلسه محاکمه راننده اتوبوس آشوب های خیابان پاسداران در شعبه نهم دادگاه کیفری شماره یک استان تهران برگزار شد.

محمد ثلاث در دادگاه در خصوص نحوه حمله به نیروی انتظامی و مردم در زمان حادثه گفته بود: «من خودم پشت فرمان اتوبوس بودم و کسی دیگر در اتوبوس نبود. مالک خودرو را نمی شناسم و چون قبلا کار رانندگی کرده بودم توانستم آن را روشن کنم و به سمت ماموران ناجا حرکت کنم. من خودم قبول دارم که این سه نفر را کشته ام و فوت این سه نفر نتیجه اقدامات من بوده است».

وی همچنین در دادگاه گفته بود: «من عاشق اعدام هستم. اگر 50 نفر هم در این حادثه می مردند، خواست خدا بوده است! و دیگر حرفی برای گفتن ندارم.»

ثلاث در میانه رسیدگی به پرونده اقدام به تغییر وکیل خود از تسخیری به تعیینی کرد و همین امر سبب شد تا وکیل دوم فرصت مطالعه یک هفته ایی پرونده را از دادگاه بگیرد. اما این وقت کشی هم به نفع ثلاث تمام نشد و سرانجام دادگاه بعد از برگزاری 3 جلسه متهم را مستحق قصاص آن هم سه فقره شناخت.

** محمد ثلاث قصاص شد

صبح امروز 28 خردادماه راننده جنایتکار اتوبوسی که 3 مأمور ناجا را به شهادت رسانده بود، در زندان قصاص شد و پس از 4 ماه خانواده های شهدایی که بی رحمانه در این جنایت به شهادت رسیده بودند، تسکین یافتند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما