شناسهٔ خبر: 26185447 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

یادداشت

بازی‌های موبایلی تجربه‌ «ما می‌توانیم»

تا همین چند سال پیش که گوشی‌هایمان هنوز چندان هوشمند نشده بود و کنسول‌های بازی در درجه اول و بعد از آنها هم کامپیوترها سلاطین بلامنازع بازی بودند تقریبا می‌شد گفت که در زمینه بازی‌های جدید چه آنها را رایانه‌ای بنامیم و چه ویدئویی حرفی برای گفتن نداشتیم. جوانان و نوجوانان مسحور جذابیت و خلاقیت نهفته در call of duty و delta force و ... بودند و از مسئولان هم جز این که هشدارهای تکراری در خصوص زیان‌های تکراری این دست بازی‌ها بدهند کاری برنمی‌آمد.

صاحب‌خبر -

چند سال زمان نیاز بود تا آرام‌آرام جوانان ایرانی وارد این عرصه‌ها شوند و با آزمون و خطا تلاش کنند بازی‌هایی مانند میرمهنا را در زمینه بازی‌های کامپیوتری عرضه کنند، بازی‌هایی که هر‌چند با رقبای خارجی‌شان فاصله چشم‌گیری داشتند اما به هر حال می‌توان آنها را نسبتا قابل قبول و آبرومند دانست.

با ورود گوشی‌های هوشمند و عرضه سیستم‌عامل‌های موبایلی جدید ios و android زمینه برای شکفته شدن خلاقیت جوانان ایرانی که این‌بار با دنیای تکنولوژی و البته هنر بیشتر آشنا شده و دیگر نبض ذائقه مخاطب ایرانی را در دست گرفته بودند بیشتر فراهم شد و به طرز شگفت‌آوری در مارکت‌های نرم‌افزار شاهد اقبال مردم به بازی‌های ایرانی بودیم. در گوشی خیلی از جوانان و نوجوانان و حتی بزرگسالان بازی‌های سالم و به دور از آسیب‌های نمونه‌های خارجی مانند آفتابه، آمیرزا، دنده دو و .... یافت می‌شود و کمتر کسی را هم می‌بینیم که نسبت به این تولیدات «ایرانی» ابراز نارضایتی کند یا با طعنه و تمسخر آنها را به یاد آورد.

تجربه موفق بازی‌های موبایلی را می‌توان با سر بلندی و افتخار به عنوان یکی از نمونه‌های خوب اتکا به توان داخلی در زمینه تولید محصول فرهنگی قلمداد کنیم.

ارزش گذاشتن و صرف وقت و فراهم کردن فرصت برای متخصصان ایرانی به ویژه در زمینه‌های فرهنگی نسخه‌ای امتحان پس داده است و مسئولان فرهنگی می‌توانند با استفاده از این نسخه، بودجه‌های فرهنگی را در جهت تقویت و حمایت از این دست فعالیت‌های حرفه‌ای و البته مطابق با شرایط بومی کشورمان هزینه کنند.

محمدمهدی درستی

نظر شما