شناسهٔ خبر: 26185401 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

نگاهی به عملکرد شبکه‌های استانی رسانه ملی در ماه مبارک رمضان

33 استان بر سر سفره رمضان

رمضان سال ۹۷ را می‌توان پرکارترین سال برنامه‌های مناسبتی برای همکاران شبکه‌های استانی به حساب آورد؛ زیرا امسال اولین سالی بود که همه مراکز 33 گانه استانی ۲۴ ساعته شده بودند و از همین رو نیز حجم برنامه‌های مناسبتی بیشتر شده بود. از طرفی در ماه مبارک رمضان، به اقتضای ویژگی‌های این ماه عزیز و انتظارات مخاطب از رسانه، محتوای برنامه‌های غیرمناسبتی نیز می‌بایست از نظر محتوایی با فضیلت‌ها و فضای روحانی ماه مبارک بیگانه نباشند؛ لذا حجم برنامه‌های غیرمناسبتی نیز بیشتر شده بود و این مساله تلاش مضاعف همکاران مراکز استان‌ها را به دنبال داشت.

صاحب‌خبر -

توجه به همافزایی

برنامهریزی برای ویژه برنامههای ماه مبارک شبکههای استانی از اواخر فروردینماه شروع شد و تمامی مراکز استانها، مشخصات برنامهها شامل عنوان و مدت برنامهها، ساعت پخش و بازپخش، محل اجرای برنامهها، نحوه ضبط و پخش ویژهبرنامههای افطار و سحر، جمعخوانی قرآن کریم و پخش فیلمها و سریالهای نمایشی را تدارک دیده و برای بررسی بیشتر به مرکز سیمای استانها ارسال کردند. در واقع امسال برای نخستین بار با همکاری و تعامل شبکههای استانی و مرکز سیمای استانها که متکی به تجربیات سنوات قبل بود، دو نکته اساسی در برنامهریزیها مدنظر قرار گرفت.

اولین بحث، توجه به موضوع همافزایی شبکههای استانی با یکدیگر و نیز با شبکههای سراسری و دوم پرهیز از موازیکاری در عملکردها بود که خوشبختانه با برنامهریزیهای انجام گرفته و نظارت مستمر، تا پایان ماه مبارک این روند مطلوب ادامه پیدا کرد.

براساس برنامهریزی و پیشبینیهای انجام گرفته، شبکههای استانی در جدول پخش خود ۳۳ برنامه زنده ویژه افطار با میانگین مدت زمان 90 الی 95 دقیقه تولید کرده بودند. همچنین ۳۳ برنامه ویژه سحر با میانگین زمانی ۶۰ الی ۱۲۰ دقیقه از دیگر تدارکهای شبکههای استانی بودند.

در مجموع شبکههای استانی در طول ماه مبارک در زمان افطار و سحر ۶۶ عنوان برنامه در حدود 2000 قسمت با زمان ۲۷۰۰ ساعت به صورت زنده تولید و تقدیم مخاطبان کردند.

قرآن به جمع خوانده شد

همکاران مراکز استانها در بخش جمعخوانی قرآن کریم، امسال بیش از هر زمان دیگری تلاش کرده بودند تا وظیفه خود را به نحو احسن به انجام برسانند. امسال به روال سنوات گذشته هر مرکز یک برنامه جمعخوانی با حضور پرشور روزهداران در حسینیهها، مساجد و یا بقاع متبرکه به صورت زنده پخش میکردند. همچنین برخی از مراکز استانهایی چون خراسان رضوی، اصفهان، قم و فارس بیش از یک جمع خوانی را ضبط و پخش میکردند. همکاران مرکز خراسان رضوی سه جلسه پرشور را در سه صحن حرم امام رضا (ع) در ساعات مختلف پوشش میدادند و علاوه بر پخش استانی، این برنامه از شبکههای سراسری نیز پخش میشد. مرکز اصفهان هم جمعخوانی مردم مومن و روزهدار را از چهار مکان برای شبکه استانی و هم شبکههای سراسری پوشش میداد. شبکههای یک، دو، سه، چهار، تهران، قرآن، آموزش، افق و شما، از جمله شبکههایی بودند که مراسم جمع خوانی مراکز مختلف را پخش میکردند. برخی از مراکز مثل مرکز خوزستان، با هدف ارتباط نزدیکتر با مخاطبان و به منظور تعمیق این مراسم که میتوان آغاز، اعتلا و نهادینه کردن آن را مدیون شبکههای استانی دانست، برنامه جمعخوانی قران کریم را هر روز از یکی از شهرهای استان پخش میکردند که این امر با توجه به حجم جابه جایی عوامل و تجهیزات فنی و فاصله طولانی شهرها و گرمای هوا در نوع خود، کار بزرگ و ویژهای است. قبل از شروع برنامههای جمعخوانی، معمولا ۱۵ الی ۳۰ دقیقه نیز بحث تفسیر قرآن توسط علمای تراز اول برگزار میشد. در مجموع امسال مراکز استانها ۴۰ ویژهبرنامه جمع خوانی را از ۴۰ مکان با زمان تقریبی 90 هزار دقیقه (۱۵۰۰ ساعت) پوشش دادند که بیش از ۲۷۰ ساعت از آن از شبکههای سراسری پخش شد. با این حال شایان ذکر است که این حجم از برنامههای قرآنی فقط مختص پوشش جمعخوانیهای قرآن کریم بودهاند و علاوه بر آن در مراکز استانی بیش از ۲۷۰۰ ساعت برنامه با موضوع تفسیر قرآن و سخنرانی مذهبی با حضور مراجع عظام تقلید، علما و روحانیون تراز اول حوزههای علمیه و اساتید و اندیشمندان شناختهشده نیز با هدف اقناع مخاطب در این ماه عزیز، تولید و پخش شده است.

شبهای پرفیض قدر تا روز قدس

مراکز استانهای رسانه ملی در طول شبهای قدر نیز با تمام امکانات سخت افزاری و نرم افزاری، در تلاش بودند پوشش کامل و جامعی از مراسم مختلف این شبها داشته باشند، به گونهای که در طول این ایام مجموعا بیش از ۲۴ هزار دقیقه
(۴۰۰ ساعت) برنامه به صورت زنده از شبکههای گوناگون برای مخاطبان پخش شد.

روز قدس امسال به دلایل مختلفی از جمله خروج یکجانبه آمریکا از توافق هستهای، انتقال سفارت آمریکا از تلآویو به قدس شریف و کشتار بیرحمانه مردم مظلوم فلسطین توسط اشغالگران اسرائیلی، برای مردم آزاده ایران و جهان یک روز متفاوت بود و مردم آزاده ایران اسلامی در پاسخ به این شرارتها روزی با شکوه را رقم زدند. شبکههای استانی درست از یک هفته پیش از رسیدن به این تاریخ، برنامهریزیهای خود را برای پوشش حضور مردم در راهپیمایی شروع کرده بودند که با سخنرانی رهبر معظم در حرم بنیانگذار انقلاب، روند فعالیتهای مراکز شدت بیشتری به خود گرفت. مراکز استانها در روزهای منتهی به روز جهانی قدس و نیز در روز جمعه که ویژهبرنامه آن از ساعت ۸ صبح شروع و تا اذان ظهر ادامه پیدا کرد، در مجموع بیش از
۲۳۱ ساعت برنامه با موضوع قدس شریف تولید و پخش کردهاند. در روز قدس نیز راهپیماییهای مردمی در بیش از ۱۵۰۰ شهر و بخش در سراسر کشور پوشش داده شد و مراکز استانها از ساعات آغاز راهپیمایی تا اذان ظهر نزدیک به 700 بار تصاویر حضور مقتدرانه و با شکوه مردم سراسر کشور را از شبکههای ملی و برونمرزی پخش کردند.

امور خیر در اولویت

یکی از رویکردهای کلان سیمای استانها، توجه به مناسک و جریان سازی اجتماعی و دینی براساس آموزههای قرآنی و اسلامی است. امسال در ویژهبرنامههای ماه مبارک بویژه در ویژهبرنامههای افطار، توجه ویژهای به امور خیریه و مشارکت مردم در کمک به نیازمندان صورت گرفته بود. امسال بیش از ۲۷۰۰ نفر از خیرین و نیکوکاران سراسر کشور در برنامههای ماه مبارک استانها شرکت کرده و بیش از ۷۰ میلیارد تومان کمک نقدی برای کمک به نیازمندان، آزادی زندانیان جرایم غیرعمد مالی و ایتام جمعآوری و دهها میلیارد تومان نیز از جانب خیرین تعهد شده که در طول سال عملیاتی شود. براساس گزارشها تاکنون بیش از 2000 نفر از زندانیان جرائم غیرعمد با واسطه برنامههای مراکز، توسط کمکهای مردمی به آغوش خانواده بازگشتهاند. بیش از 3000 نفر از ایتام صاحب سرپرست و حامی مالی شدهاند و صدها نفر از نیازمندان کمکهای بهداشتی و درمانی دریافت کردهاند. در سایر موضوعات و ساختارها نیز برنامهریزی مراکز استانها حائز اهمیت است. در ماه مبارک رمضان، 40 سریال تلویزیونی بالغ بر هزار قسمت و نزدیک به 900 فیلم سینمایی یا تلهفیلم از شبکههای استانی پخش شد. نکته مهم درخصوص سریالهای تلویزیونی اینکه صددرصد سریالهای پیشبینی شده، از تولیدات داخلی، اعم از شبکههای سراسری یا استانی انتخاب شدند.

بر این اساس با احتساب آیتمهای تولیدی با موضوع احکام، اخلاق، میان برنامههای نمایشی، مستندهای رمضان در فرهنگ مردم و دیگر مضامین، در مجموع مراکز استانها بیش از 11 هزار ساعت برنامه ویژه ماه مبارک تهیه و تولید کردند. یعنی هر مرکز روزانه به طور میانگین بیش از 11 ساعت برنامه تولید کرده است که برخی از این برنامهها مثل جمعخوانی قرآن کریم در یک نوبت نیز بازپخش میشدند.

همانطور که ذکر آن رفت، ماه مبارک رمضان امسال ماهی پرکار برای همکاران مراکز بود؛ به گونهای که در مجموع بیش از ۶۲۵۰ نفر از برنامه سازان و مهندسان فنی در تولید، ارسال و پخش ویژه برنامههای ماه مبارک نقش مستقیم داشتهاند.

نظر شما