شناسهٔ خبر: 26185383 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

الحیات: صدر آرزوهای بسیاری را ناکام گذاشت که تصور می‌کردند برنده شدن او به‌معنای شکست تهران است

صدر ضد سعود

پس از آن‌که ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد، گفت: رابطه مسئولان ایرانی و سیدمقتدی صدر رابطه‌ای دوستانه و برادرانه است، این «دوستی و برادری» خودش را در ائتلاف جدید بین دو برنده بزرگ انتخابات عراق یعنی فهرست «سائرون و فتح» نشان داد. همین کافی بود تا تمام نقشه‌های عربستان برای نفوذ در آینده عراق و تاثیر‌گذاری در دولت برآمده از انتخابات را نقش بر آب کند. رسانه‌های سعودی و اتباع آنها که مدت‌ها بود بر طبل جدایی عراق از ایران می‌کوفتند یک‌باره با اتفاق جدیدی مواجه شدند که برایشان غیرقابل تصور بود.

صاحب‌خبر -

یک ماه پیش سفیر ایران در عراق در خصوص انتشار برخی ادعاها در خصوص وجود اختلاف میان جمهوری اسلامی ایران با مقتدی صدر این گونه ادعاها را تکذیب کرد و حتی گفته بود، رابطه جمهوری اسلامی ایران و صدر یک «رابطه تاریخی و ریشهدار» است. وی به ارتباط دوستانه مقامات ایران با صدر اشاره کرد و گفت: تا آنجا که اطلاع دارم بسیاری از مسئولان جمهوری اسلامی ایران از جمله قاسم سلیمانی به وی بسیار علاقهمند هستند. بهدنبال این اظهارنظرها بود که اعلام شد دو فهرست سائرون به رهبری مقتدیصدر و فهرست فتح به رهبری هادی العامری فرمانده سابق حشد الشعبی برای تشکیل دولت جدید با هم ائتلاف کرده اند. این اقدام گرچه موجی از امیدواری و خوشحالی را در عراق برانگیخت اما بهشدت رسانههای وابسته به سعودی را خشمگین ساخته و از آن به عنوان «رفتن صدر به آغوش ایران» تعبیر کردند.

کوبیدن بر طبل ایران هراسی

درهمین زمینه روزنامه «صدی الخلیج» گزارش داد که رهبران سعودی از نتیجه تحولات اخیر عراق بسیار عصبانی هستند و آن را دومین شکست خود پس از انتخابات لبنان و پیروزی حزب الله دانسته و «پیروزی محور ایرانی در منطقه» توصیف میکنند. روزنامه سعودی الشرق الاوسط نیز مقتدی صدر را به «غرقشدن در طرح ایران» متهم کرد تا به این وسیله پروژه ایران هراسی خود را همراه با رسانههای صهیونیستی به پیش برد. روزنامه الحیات نیز روز گذشته در تحلیلی نوشت: مقتدی صدر در ائتلاف خود با هادی العامری «آرزوهای بسیاری را ناکام گذاشت که تصور میکردند برنده شدن او به معنای شکست تهران است». یک کاربر توییتر معروف به نام مشاور شاهزاده محمد بن نایف نیز با ناخرسندی نوشت که آنچه در حال انجام است، ضربهای جدید به سیاست خارجی عربستان سعودی است. وی با ابراز نا امیدی در توییتر خود نوشت: نخستوزیر دیگری بر عراق حاکم خواهد شد که علیه عربستان سعودی موضع خواهد گرفت. با این حال ائتلاف صدر و العامری فضای جدیدی را بر عراق حاکم کرد و این کشور را از ورود به یک جنگ داخلی جدید مصون داشت و در عوض بعثیها و وابستگان به آمریکا وعربستان را ناکام گذاشت. درهمین باره هاشم الکندی، رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات استراتژیک این کشور یادآور شد: «اعلام ائتلاف میان سائرون و الفتح ضربه دردناکی به آمریکا وارد کرد زیرا آمریکا اخیرا سعی داشت از طریق ایجاد فتنه میان این دو ائتلاف جنگ داخلی بهراه بیندازد .» آخرین خبرهای انتخاباتی عراق حاکی از آن است که با کشدار شدن موضوع شمارش دستی آرا روز گذشته رهبران جریانهای سیاسی اعلام کردند تصمیم گرفتهاند از بازشماری دستی آرا منصرف شده و هرچه زودتر مقدمات تشکیل پارلمان جدید را فراهم کنند؛زیرا به گفته ناظران دوره فعلی پارلمان عراق تا 12روز دیگر به اتمام میرسد و این امر نیازمند تسریع در تائید اسامی کاندیداهای پیروز و تشکیل پارلمان جدید و تعیین فراکسیون بزرگ مسئول تشکیل کابینه است. از این رو امید میرود شیعیان عراق با پشت سر گذاشتن اختلافات داخلیشان و پرهیز از منازعات فرساینده، بزودی موفق شوند دولتی ائتلافی تشکیل دهند.

رحیم محمدی

روزنامهنگار

نظر شما