شناسهٔ خبر: 26185183 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

شرق سوریه بمباران شد

حمله پهپاد‌های ناشناس به الهری

صاحب‌خبر -

باز هم مواضع ارتش سوریه بمباران شده است. خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) اعلام کرده است که این حمله پهپادی توسط ائتلافی به رهبری ایالات متحده صورت گرفته است. این ائتلاف به اصطلاح ضد داعش در ادامه تعدی از چارچوب شورای امنیت یکی دیگر از مواضع ارتش سوریه را اینبار در شرق این کشور بمباران کرد. مرکز فرماندهی آمریکا در ائتلاف بین‌المللی این خبر را تکذیب کرده است. گفته می‌شود این حمله‌ بیش از ۵۰ کشته و شماری زخمی برجا گذاشته است. قربانیان از نیروهای ارتش سوریه بوده‌اند.
حمله ائتلاف بین‌المللی سه روز بعد از آزادسازی جاده حقل الورد، المعیزله و الطماح تا منطقه فیضه ابن موینع در محوری به طول ۴۰ کیلومتر توسط ارتش سوریه انجام شده است. همچنین پاکسازی این منطقه از مین و مواد انفجاری به جا مانده داعش در مساحت ۲۰۰۰ کیلومتری در بادیه غربی المیادین انجام گرفت.
خبرگزاری فرانسه به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه در لندن اعلام کرده است که این حملات در شامگاه یکشنبه مواضع ارتش سوریه در شهرک الهری در جنوب شرق بوکمال صورت گرفته است. شهرک الهری در نزدیکی مرز عراق واقع شده و اهمیت استراتژیک ویژه‌ای دارد. بخش اعظم این منطقه توسط نیروهای دولت سوریه اداره می‌شود و بخش کوچکی از آن نیز در کنترل داعش است.
در این راستا یک مقام در ائتلاف هم‌پیمانان سوریه به رویترز گفت: پهپادهای ناشناخته که احتمالا آمریکایی بودند محل استقرار نیروهای عراقی حشد شعبی را بین بوکمال و التنف و همچنین مواضع ارتش سوریه را هدف گرفتند.
تکذیب ائتلاف آمریکایی
یک سخنگوی ائتلاف ضد داعش این خبر را تکذیب و گفته است که « نیروهای ائتلاف بین‌المللی یا آمریکایی در این منطقه حمله‌ای انجام نداده‌اند».
پنتاگون نیز از زبان «آدریان رانکین گالوی»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز گذشته (دوشنبه) اطلاعات منتشر شده را که اشاره به حمله ائتلاف آمریکایی به یکی از مقرهای ارتش سوریه در منطقه بوکمال دارند، تکذیب کرد. گالوی مدعی شده است که این حمله کار آمریکا یا ائتلاف ضد داعش نبود. سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه نیز در گفت‌گو با رویترز ادعا کرده است که هیچ یک از نیروهای ائتلاف ضد داعش حمله‌ای در نزدیکی بوکمال نداشته‌اند. نیروهای آمریکایی در جنوب غرب بوکمال در صحرای سوریه در نزدیکی مرزهای مشترک این کشور با اردن و عراق مستقر هستند.
بار دیگر ائتلاف آمریکایی ثابت کرد که درست در زمانی دست به حملاتی علیه مواضع ارتش سوریه میزند که گروه‌های تروریستی با شکست‌های متعدد از ارتش سوریه دچار ضعف شده‌اند. واشنگتن هم‌چنین به هر طریقی دست از حمایت‌ها خود نسبت به گروه‌های تروریستی برنداشته زیرا برای دستیابی به مقاصد خود در سوریه به حضور گروه‌های از جمله داعش نیازمند است. واشنگتن در آگوست 2014 بدون موافقت شورای امنیت سازمان ملل و به صورت غیر قانونی ائتلافی بین‌المللی را به بهانه مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش در سوریه تشکیل داده، آمریکا و همپیمانانش بارها با حملات هوایی مناطق مختلف سوریه را هدف قرار داده‌اند. پیشتر نیز در بامداد 25 فرودین سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه به بهانه ادعایی نابود کردن تأسیسات و توانمندی‌های شیمیایی دولت سوریه،103  موشک به چند منطقه از این کشور شلیک کردند.
 

نظر شما