شناسهٔ خبر: 26184830 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

33 سال پیش در چنین روزی

بررسی اختیارات رئیس جمهور در مجلس

مجلس شورای اسلامی دیروز به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی تشکیل جلسه داد. در این جلسه طرح تعیین حدود، وظایف و مسئولیت های ریاست جمهوری اسلامی ایران مطرح و مورد بحث و بررسی نمایندگان قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

رخدادهای 29 خرداد 64

چکیده:

  • اهداف و نتایج کامل عملیات پیروزمند قدس اعلام شد.

 

  • مجلس بررسی طرح تعیین حدود وظایف و مسئولیت های ریاست جمهوری را آغاز کرد.

 

  • ایران ادعای رژیم عراق مبنی بر ادامه گلوله باران شهرهای آن کشور را به شدت تکذیب کرد.

 

  • جمهوری اسلامی ایران هرگونه ارتباط با ماجرای هواپیمای ربوده شده آمریکایی را در لبنان تکذیب کرد.

 

آزادسازی 150 کیلومتر در هورالهویزه

به دنبال استقرار کامل رزمندگان اسلام در منطقه عملیاتی قدس و شمال هورالهویزه، فرمانده عملیات پیروزمند قدس در گفت و گو با واحد مرکزی خبر اهداف و نتایج این عملیات که منجر به آزادی بیش از 150 کیلومتر مربع از اراضی منطقه استراتژیک شمال هور شد را تشریح کرد.

این فرمانده سپاه اسلام در قسمتی از گفت و گوی خود اعلام کرد: عملیات قدس از فاصله 20 کیلومتری جاده بصره –العماره و در قسمت شمالی محدوده عملیات بدر آغاز شد و رزمندگان اسلام در یک رزم دلیرانه 15 کیلومتر در عمق و 12 کیلومتر در عرض به سمت جاده بصره-بغداد و رودخانه دجله پیشروی کردند و هم اکنون در 4 تا 6 کیلومتری این جاده مستقر شده اند و با سلاح های مختلف خود این جاده را زیر آتش دارند و امکان مسدود کردن این جاده از سوی نیروهای ما نیز وجود دارد.

وی در مورد خسارات وارده به دشمن نیز گفت: در این عملیات تیپ 2 کماندویی حطین از سپاه چهارم عراق به طور کامل منهدم شد و کلیه نفرات آن کشته و زخمی و یا اسیر شدند. همچنین عناصری از تیپ های 506، 114 و 25 کشته و یا به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند. وی گفت: پس از تثبیت مواضع آزاد شده، دشمن ظرف 2 روز اقدام به 4 پاتک کرد که به لطف خداوند کوچکترین نتیجه ای از این حملات نصیب ارتش شکست خورده اش نشد و مجبور به عقب نشینی شد.(1)

 

آغاز بررسی اختیارات رئیس جمهور در مجلس

مجلس شورای اسلامی دیروز به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی تشکیل جلسه داد. در این جلسه طرح تعیین حدود، وظایف و مسئولیت های ریاست جمهوری اسلامی ایران مطرح و مورد بحث و بررسی نمایندگان قرار گرفت.

در بخشی از این طرح آمده است در صورتی که رئیس جمهور دولت را در اجرای وظایف خود ناتوان دید موضوع را در جلسه هیئت وزیران و  با ذکر دلایل مطرح می کند و مشروح مراتب را  با ذکر دلایل کتبا به مجلس شورای اسلامی ارسال می کند. بر اساس طرح ارائه شده رئیس جمهور ظرف دو هفته بعد از استعفاء یا سقوط دولت شخصی را که نامزد نخست وزیری نموده است کتبا یا حضورا به مجلس معرفی می نماید و در صورتی که پس از معرفی اکثریت لازم برای ابراز تمایل حاصل نشد این امر در همان زمان تکرار می گردد تا مجلس به فردی که معرفی می شود رای تمایل نشان دهد.

همچنین بر اساس این طرح رئیس جمهور می تواند در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی درخواست مراجعه به آراء عمومی (همه پرسی) را با ذکر موضوع و نحوه همه پرسی به مجلس شورای اسلامی تقدیم دارد.(2)

 

تکذیب ادعای عراق از سوی سخنگوی ستاد تبلیغات جنگ

ادعاهای رژیم عراق در مورد ادامه حملات ایران به شهرهای آن کشور تکذیب شد. یک سخنگوی ستاد تبلیغات جنگ در این زمینه به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: پس از پاسخگویی به آخرین موارد حملات جنون آمیز عراق در روز جهانی قدس علیه شهرهای ایران، هیچ یک از شهرهای عراق از سوی ایران مورد حمله قرار نگرفته است. متذکر می شود رژیم عراق در اطلاعیه های نظامی خود هر روز ادعا می کند که چندین شهر آن کشور مورد حمله نیروهای ایرانی قرار گرفته اند.(3)

 

تکذیب ادعای ارتباط ایران با هواپیماربایی در لبنان

خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارش داد دکتر سعید رجائی خراسانی نماینده دائمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل طی مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی ای بی سی آمریکا پیرامون هواپیمای ربوده شده آمریکایی تاکید کرد دولت ایران هیچگونه ارتباطی با جریان هواپیماربائی و هواپیماربایان ندارد.

وی افزود: دولت ایران همیشه هواپیماربائی و فعالیت های تروریستی را محکوم کرده و در این رابطه نیز از چنین موضعی برخوردار می باشد. دکتر رجائی خراسانی گفت: شیعیان لبنان بیش از 700 نفر از برادرانشان در اسرائیل زندانی هستند و با توجه به این که آنها آمریکا را حامی اصلی صهیونیسم در خاورمیانه می دانند لذا احساس می کنند که باید عکس العملی نشان دهند لذا اگر موضوع را با این دید بررسی کنیم می توانیم موضوع را حل کنیم وگرنه قادر به حل ماجرا نخواهیم بود.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 29 خرداد 64، ص 3
2. کیهان، 29 خرداد 64، ص 3
3. اطلاعات، 29 خرداد 64، ص 2
4. جمهوری اسلامی، 29 خرداد 64، ص 12

انتهای متن/

نظر شما