شناسهٔ خبر: 26184748 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

نشست آستانه با حضور ایران، ترکیه و روسیه در ژنو برگزار شد

مذاکرات پیچیده در خصوص قانون اساسی سوریه

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی: چانه زنی‌ها در خصوص سرنوشت سوریه پساداعش همچنان ادامه دارد. ایران، روسیه و ترکیه اینبار نشست آستانه را در ژنو برگزار کردند. نمایندگان بلندپایه ایران، روسیه و ترکیه به عنوان تضمین‌کنندگان آتش‌بس در سوریه روز گذشته (دوشنبه) با حضور نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در ژنو با یکدیگر دیدار و درباره کمیته تدوین قانون اساسی سوریه رایزنی کردند. «استفان دی‌میستورا»، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نشست ایران، روسیه و ترکیه در ژنو را بسیار مهم دانسته بود. وی همچنین اذعان کرده است که حل بحران سوریه دیگر به دست سوری‌ها نیست و تنها به دست کشورهای تأثیرگذار در این پرونده است و این کشورها دور از پرونده سوریه بوده و این پرونده در اولویت‌هایشان نیست.
طرفین بحث روز گذشته را به رایزنی‌های دوجانبه تخصیص دادند و امروز (سه‌شنبه) نیز قرار است یک نشست عمومی برگزار کنند. به گزارش تاس در اصل، کشورهایی که در قالب نشست «آستانه» درباره سوریه با یکدیگر متحد شده‌اند، در صدد هستند اینبار در ژنو نشستی را برگزار کنند. سه کشور پیش از این در چارچوب مذاکرات آستانه با یکدیگر درباره وضعیت سوریه و یافتن راه‌حلی برای پایان دادن به بحران کنونی این کشور رایزنی‌هایی داشته‌اند.  گفته می‌شود دی‌میستورا، نمایندگان رسمی فرانسه، آلمان، اردن، عربستان سعودی و آمریکا را به رایزنی درباره سوریه در ژنو دعوت کرده است. طبق این گزارش، وی قصد دارد بعد از نشست سه‌جانبه روسیه-ایران و ترکیه رایزنی‌ها درباره سوریه را ادامه دهد.
«حسین جابری انصاری» دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران نیز با مذاکره کنندگان ارشد دو کشور دیگر ضامن روند آستانه (روسیه و ترکیه) و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه گفت وگوهای دو جانبه داشته است. امروز نیز گفت‌وگوهای چهارجانبه میان مذاکره کنندگان ارشد سه کشور ضامن روند آستانه و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه برگزار خواهد شد. 
محور اصلی گفت وگوهای دو و چندجانبه دستیار ارشد وزیر امور خارجه راه های تسهیل شروع به کار کمیته قانون اساسی سوریه (مصوب کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی) است.
شبکه المیادین نیز گزارش داده است که نشست گروه‌های مخالف سوری برای تدوین دیدگاه مشترک درباره کمیته قانون اساسی و لیست مخالفان برای شرکت در تدوین قانون اساسی جدید روز گذشته (دوشنبه) در ژنو برگزار شد. گروه مخالفان پیش از این گفته بودند که در این نشست شرکت نخواهند کرد. شخصیت‌های عالی رتبه از هیئت عالی مذاکرات وابسته به مخالفان سوری در نشستی گردهم آمدند. مخالفان سوریه به منظور تهیه لیست نمایندگان خود در کمیته قانون اساسی در ژنو جمع شده‌اند.
در عین حال نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه به منظور آغاز مذاکرات درباره کمیته تدوین قانون اساسی سوریه همانطور که از قبل دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه اعلام کرده بود، وارد ژنو شدند، اما دی میستورا اعلام کرده است، نشست‌هایش با نمایندگان سه کشور ضامن آستانه پشت درهای بسته خواهد بود.
احتمال درگیری نظامی در جنوب سوریه
وضعیت نظامی در جنوب سوریه به مرحله تصمیم‌گیری رسیده است. سوریه همچنان با خواسته‌های آمریکا و اسرائیل مخالف است. رژیم صهیونیستی بر دور شدن نیروهای ارتش سوریه از نوار مرزی که پیش از این در سال ۲۰۱۱ وجود داشت تاکید دارد و بر خواسته‌های تکراری چون عدم ورود نیروهای ایرانی یا نیروهای حزب الله به منطقه را همچنان پافشاری می‌کند. این پافشاری‌ها در حالی صورت گرفته است که چند روز گذشته وزیر دفاع رژیم صهیونیستی اعتراف کرده بود که نیروهای نظامی ایران در جنوب سوریه حضور ندارند.
جنوب سوریه به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی مرزهای اردن و اراضی اشغالی و نیز نزدیکی‌اش به دمشق، از اهمیت جغرافیایی برخوردار است.
در همین راستا ارتش سوریه از چند هفته قبل تجهیزات نظامی خود را به مناطق تحت کنترل خود منتقل کرد تا برای عملیات نظامی آماده شود که طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه در صورت شکست مذاکرات با نظارت روسیه، احتمال آغاز این عملیات وجود دارد.
برآوردهای نظامی حاکی است ارتش سوریه قادر به مشخص کردن نتیجه نبرد بدون استفاده از توافقی با طرف دیگر است. ارتش سوریه همچنین برای احتمال مداخله نظامی اسرائیل آماده است و سامانه‌های دفاع هوایی خود را در خط جبهه با اسرائیل مستقر کرده است.
 اما احتمال مداخله هوایی آمریکا علیه نیروهای سوری سناریوی دیگری است که سوری‌ها با هم‌پیمانان برای آن آماده شده‌اند. در صورت شکست تلاش‌های روسیه برای بی‌طرف نگه داشتن آمریکا و دور نگه داشتن پایگاه التنف آمریکا، اینجاست که باید اتاق‌های عملیات به بحث این مساله بپردازند.
برخی تحلیلگران درباره توافقی منطقه‌ای و بین‌المللی برای بازپس‌گیری این منطقه استراتژیک از سوی دمشق خبر دادند. گروه‌های مخالف مسلح سوری ۷۰ درصد مساحت دو استان درعا، مهد اعتراضات علیه دمشق و القنیطره، واقع در مجاورت مرزهای اراضی اشغالی را در دست دارند.
گروه‌های مسلح در جنوب سوریه در راس آن محمد ماجد الخطیب، فرمانده تیپ الفرقان اظهار داشت، نشست سه جانبه آمریکا، انگلیس و روسیه درباره جنوب منجر به ایجاد اختلاف گسترده شد و تلاش‌های نظام سوریه برای آغاز حمله به زودی کلید خواهد خورد.
 

نظر شما