شناسهٔ خبر: 26184599 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

پیامک‌ از دیار خراسان!

گفتند خدا را با چه دلیلی می شناسی گفت با دلیل عقل. ما با تجربه ای که از این مجموعه ها داریم و قدرت سازمان دهی آنها را می شناسیم بسیج کردن تعدادی افراد برای ارسال پیامک را یک امر دم دستی می دانیم. ما در مشهد سازمان‌های عریض و طویلی مثل آستان قدس رضوی، بسیج، سازمان تبلیغات دارییم. سازمان هایی هم هستند که به صورت مدنی و غیردولتی اما منسجم در فعالیتند. جمع آوری 500 امضا و ارسال آنها به صورت همزمان به تهران اصلا کار سختی نیست.

صاحب‌خبر -
خرداد:گفتند خدا را با چه دلیلی می شناسی گفت با دلیل عقل. ما با تجربه ای که از این مجموعه ها داریم و قدرت سازمان دهی آنها را می شناسیم بسیج کردن تعدادی افراد برای ارسال پیامک را یک امر دم دستی می دانیم. ما در مشهد سازمان‌های عریض و طویلی مثل آستان قدس رضوی، بسیج، سازمان تبلیغات دارییم. سازمان هایی هم هستند که به صورت مدنی و غیردولتی اما منسجم در فعالیتند. جمع آوری 500 امضا و ارسال آنها به صورت همزمان به تهران اصلا کار سختی نیست.

به گزارش خرداد به نقل از فرارو ،مشهد اکنون برای بسیاری از مردم معنای دیگری دارد. نام این شهر روزگاری برای مسافرانش تنها یادآور تصویر گنبد و ضریح طلایی بود. اما حالا با شنیدن آن تصویر دیگری هم در کنار اذهان نقش می‌بندد. کمتر هفته ای است که نام مشهد در بین اخبار سیاسی جنجالی نباشد. 

این شهر امام جمعه ای دارد که هر جمعه سوژه رسانه‌های خبری می‌شود. ممکن است عده‌ای حواشی مشهد را به حساب مذهبی بودن این شهر بگذارند اما قم که شهر اول طلاب و بعضی سیاستمداران کشور است، به اندازه مشهد جنجال ندارند. این شهر یک روز در زبان طنز مردم سوژه می‌شود و آن را ایالتی خودمختار می‌‌خوانند و گاهی هم در جدی ترین ادبیات سیاسی روش جریان ها در آن را فدرالیسم می‌خوانند.

تا زمستان سال گذشته مخالفت آیت الله علم الهدی با برگزاری هر گونه کنسرت در این شهر و برخی دیگر از مواضع او، نام این شهر را با جنجال عجین کرده بود. این شهر چندین سال است که به اصلی ترین پایگاه جریان اصولگرا تبدیل شده است. ورود ابراهیم رئیسی مشهدی انتخابات این مساله را به وضوح نشان می‌داد. اما دی ماه 96 با سفر اسحاق جهانگیری به مشهد، عده ای از این دیار را به بهانه روشن نشدن وضعیت موسسات مالی اعتباری راهی خیابان ها کرد که علیه دولت شعار دهند. اما اصولگرایان مشهدی نمی دانستند کنترل جمع را از دست می دهند و به دنبال کار آنها، تجمعاتی در روزهای بعد برگزار می شود که بعضی شعارهایش نه تنها دولت بلکه هنجارهای حکومت را زیر سوال می برد.

در همان روزها بود گفته می شد شورای عالی امنیت ملی به امام جمعه مشهد تذکر داده است. این خبر تکذیب شد اما اینکه جرقه رادیکال ترین شعارها در 40 سال گذشته توسط اصولگرایان مشهد زده شد را نمی شد تکذیب کرد.

گوشی نمایندگان آماج پیامک قرار گرفت

حالا چند ماه بعد از فروکش کردن ماجرا، مشهد اقدام جدیدی را آغاز کرده است. یکشنبه هفته قبل گوشی نمایندگان مجلس که قصد بررسی لوایح مرتبط با کنوانسیون FATF را داشتند آماج پیامک‌های اعتراضی قرار گرفت. ارسال پیامک به نمایندگان مجلس البته چیز تازه ای نیست. اما تعداد پیامک‌های ارسال شده آنقدر زیاد است که صدای نمایندگان را به اعتراض درآورده است. اسم رمز این پیامک‌ها «وطن فروش» است. یکی از نمایندگان می گوید حدود هزار پیامک دریافت کرده است و نماینده ای دیگر تعداد پیامک هایی که حساب کرده است را 600 مورد می‌داند.

ارسال پیامک برای چپ و راست

آنطور که نمایندگان می گویند فقط گوشی‌های نمایندگان اصلاح طلب یا میانه رو مقصد این پیامک ها نبود. محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز به ایلنا گفته: چون من عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه بودم بالای هزار پیامک دریافتی داشتم که تقریبا همه فرمتی یکسان داشت. عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس خاطرنشان کرد: این پیامک‌ها هم برای مخالفین و هم برای موافقین این لایحه ارسال شده بود. جمالی نوبندگانی درباره اینکه نمایندگان دیگر اظهار داشتند پیامک‌هایی که دریافت کردند تماما ناسزا و تهدید بوده است، گفت: تهدیداتی که به ما روا می‌داشتند بیشتر در موضوع تهدیدات عاطفی بود، تهدیداتی مثل اینکه خدا از سرتان نمی‌گذرد، هیچ تهدیدی به ضرب و شتم وجود نداشت، به علاوه در متن پیامک‌ها توهین یا ناسزا هم وجود نداشت.

علی ادیانی، نماینده قائم شهر هم سه شنبه هفته گذشته در تذکری در صحن مجلس گفت: چپ وراست برای نمایندگان پیامک می آید، در حالیکه تلفن همراه یک وسیله شخصی است. او تعدد بالای این پیامک ها را به «بمباران پیامکی» تشبیه کرد و افزود: ذی نفعان که در جای خودشان حق دارند، اما همه عزیزان در جریان باشند که شان حقوقی و حقیقی نمایندگان اجل این حرف هاست که با پیامک خط بگیرد یا نظرشان را تغییر دهند. بعضا هم متن این پیامک‎ها توهین آمیز است که اگر رای ندهید، چنین می شود و چنان می شود!

همزبانی علم الهدی با پیامک های تهدید آمیز

مصطفی کواکبیان از دریافت حدود 600 پیامک و پروانه مافی هم از دریافت 140 پیامک تهدیدآمیز و حاوی کلمات توهین آمیز خبر داده اند. کواکبیان می‌پرسد که پول این‌ها (پیامک‌ها) از کجا می آید؟ و بلافاصله بدون آنکه بصورت مستقیم به مبداء ارسال این پیامک‌ها اشاره کند، می‌گوید که« البته خوب است که تشکل های بسیج دانشجویی اینقدر دغدغه مند هستند، اما من هم جانبازم و دلم برای مملکت می سوزد. چرا به ما می‌گویند به خون شهدا خیانت نکنید؟! بدانید که شهدا قطعا از اینکه آمریکا چوب لای چرخ بانک‌های ما بگذارند، ناراحت خواهند بود.»

پیامک‌ها از مشهد ارسال شده بود

علیرضا رحیمی نیز در توئیتی اعلام کرد از گزارش پیامک‎های حاوی تهدید و توهین به نمایندگان در حضور دکتر لاریجانی مشخص شد، مرکز طراحی و ساماندهی پیامک‎ها علیه نمایندگان و مجلس (با هدف رد لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم) شهر مشهد بوده است. علی مطهری، نایب رئیس مجلس هم به روزنامه ابتکار گفته: «بیشتر پیامک‌های ارسالی برای من هم از مشهد و خراسان بود. به نظرم باید پیگیری شود که منشاء این پیامک‌ها کجاست.» او درباره امکان پیگیری این موضوع گفته است: «این موضوع می‌تواند پیگیری اطلاعاتی و در صورت نیاز پیگیری قضایی شود، چون برخی از این پیامک‌ها مضمون توهینی و برخی تهدید هم داشته‌اند و برای همه نمایندگان ارسال شده است.»

همزبانی علم الهدی با پیامک های تهدید آمیز

علم‌الهدی: حواستان جمع باشد که در تاریخ اسمتان دنبال سر «مملکت فروشان» نیاید

چند روز بعد از ماجرا امام جمعه مشهد نیز در خطبه های نماز عید فطر با ادبیاتی نامتعارف به نمایندگان مشهد درباره تصویب لوایح مربوط به FATF هشدار داد. او در مخالفت با FATF و لوایح چهارگانه خطاب به نمایندگان از همان کلمه ای استفاده کرد که اسم رمز پیامک های ارسال شده به نمایندگان بود. وی گفت: شما عزیزانی که در مجلس هستید حواستان جمع باشد که در تاریخ اسمتان دنبال سر مملکت فروشان نیاید، نگویند شما نیز در تصویب FATF جزو مملکت فروشان بودید، نگویند با تصویب لایحه پول‌شویی کنوانسیون خارجی، دشمن را بر تراکنش بانکی این مملکت مسلط کردید، شما پست سر آنان به این لیست اضافه نشوید، اینجا جمهوری اسلامی است، این مردم خون دادند شما رفتید مجلس، هنوز ناله پدرها و مادرهای شهدا بلند است، هنوز جوانان جوانمرد ما در کویر شام و ساحل مدیترانه برای حفاظت از اسلام دارند جان می‌دهند، فرق می‌کند با حکومت قاجار و پهلوی که نمایندگانش با مصوباتش مردم را به دشمن بفروشد.

همزبانی علم الهدی با پیامک های تهدید آمیز

 

واکنش علی مطهری و محمود صادقی به سخنان علم الهدی

به کار بردن این ادبیات با واکنش علی مطهری، نایب رییس مجلس رو به رو شد. او در نامه ای انتقادی خطاب به حجت الاسلام علم الهدی نوشته: اگر بنا بود نمایندگان مجلس تشخیص‌های آقای علم الهدی را ملاک تصمیم‌های خود قرار دهند امروز اثری از جمهوری اسلامی نبود و انقلاب اسلامی را دو دستی تقدیم آمریکا و اسرائیل کرده بودیم؛ چرا که همیشه انقلاب‌ها بیشترین ضربه را از ناحیه دوستان ناآگاه خود دریافت می‌کنند. ثانیا این گفته آقای علم الهدی شاید بتواند به کشف منشأ پیامک‌های بعضا تهدیدآمیز ارسالی از مشهد برای نمایندگان در ایام طرح لایحه مرتبط با FATF کمک کند.»

همزبانی علم الهدی با پیامک های تهدید آمیز

محمود صادقی، دیگر نماینده مردم تهران نیز به سخنان اخیر امام جمعه مشهد واکنش نشان داد. او در توئیتر خود نوشت: چه کسی باید پاسخ گوی رفتارهای خسارت بار کسانی باشد که مانع شفافیت تراکنش های بانکی هستند؟! یکی از زیستگاه های اژدهای هفت سر فساد شبکه بانکی غیرشفاف است. زادگاه بسیاری از ایشان هم دیار خراسان است.

خدا را با چه دلیلی می شناسی گفت با دلیل عقل

صادق جوادی حصار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب ساکن مشهد در گفتگو با فرارو می گوید: از خراسان هم جناب آقای علم الهدی و هم سردار کریمی قدوسی نماینده مشهد، نسبت به تصویب FATF عکس العمل نشان داده اند و موضع علنی گرفته اند. اینها می تواند نشانه هایی از این باشد که مطلبی از خراسان به صورت سازماندهی شده ارسال شده باشد. آقای علم الهدی، کریمی قدوسی و رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری 96 در مشهد بالاترین رای را آوردند. رای آنها از آقای روحانی بیشتر بود. این را نمی توانیم نادیده بگیریم. مشهد حوزه نفوذ این افراد است.

او ادامه می دهد: گفتند خدا را با چه دلیلی می شناسی گفت با دلیل عقل. ما با تجربه ای که از این مجموعه ها داریم و قدرت سازمان دهی آنها را می شناسیم بسیج کردن تعدادی افراد برای ارسال پیامک را یک امر دم دستی می دانیم. ما در مشهد سازمان‌های عریض و طویلی مثل آستان قدس رضوی، بسیج، سازمان تبلیغات دارییم. سازمان هایی هم هستند که به صورت مدنی و غیردولتی اما منسجم در فعالیتند. جمع آوری 500 امضا و ارسال آنها به صورت همزمان به تهران اصلا کار سختی نیست.

همزبانی علم الهدی با پیامک های تهدید آمیز

شب انتخابات لیست هوالمطلوب توزیع می شد

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب می گوید: ما در گذشته پدیده ای به اسم لیست هوالمطلوب در مشهد داشتیم. لیست هوالمطلوب در انتخابات ها به صورت تلفنی منتقل می شد. می گفتند این لیست مطلوب است که آقای فلانی هم آن را تایید می کند. شب انتخابات که تبلیغات میدانی ممنوع بود، از طریق ارسال اس ام اس گسترده برای لیست رای جمع می کردند. حالا که شبکه های مجازی هم به این موضوع کمک می کند. در این مورد اصلا تردید نداشته باشید که تهیه مجموعه 500 نفری که بخواهند به صورت هماهنگ به جایی اس ام اس بفرستند، کار دشواری نیست.

او در تحلیل فضای سیاسی مشهد می گوید: این شهر یک فضای به شدت سیاسی دارد. سطح مطالبات هر دو طرف جریان سیاسی در مشهد بالاست. اگر انتخابات بدون مساله باشد و جریان منتقد، مطالبه گر یا اصلاح طلب با انگیزه وارد میدان شوند رای‌شان بر رای جریان دیگر می چربد.

برچسب‌ها:

نظر شما