شناسهٔ خبر: 26184412 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گزارش یک اعتراض دانشجویی

تهران- ایرنا- گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران روز دوشنبه در باره احکام قضایی صادره علیه تعدادی از دانشجویان دستگیر شده، در سالن دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه تحصن کردندوخواستار صدور احکام عادلانه علیه هم کلاسی هایشان شدند، در تجمعی که با نظم و رعایت هنجارهای محیط دانشگاه همراه بود.

صاحب‌خبر -

این اعتراض ها چند روزی بود که جریان داشت و روز دوشنبه حدود 15 تن از اساتید، مسئولان دانشکده علوم اجتماعی و معاون دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشکده در جمع معترضان حضور یافتند و با آنان سخن گفتند.
در تجمع روز دوشنبه ، چند تن از دانشجویان هم صحبت کردند، از جمله گفته می شود نمایندگان بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی دانشجویان که در دفاع از دانشجویان دستگیر شده و اعتراض به احکام صادره علیه آنان سخن گفتند و در نهایت هم به توصیه های صورت گرفته از سوی اساتید و مسئولان دانشکده مبنی بر شرکت در امتحانات پایان ترم پاسخ مثبت دادند.
مهمترین نکته ای که از سوی پیشکسوتان در جمع دانشجویان مطرح شد ، 'پیگیری مطالبات در چارچوب قوانین' بود و در عین حال اینکه 'دغدغه هایشان را محترم می شمارند'.
به گزارش ایرنا، این گروه از دانشجویان معترض که شمار آنان بیش از 150 تن برآورد شد، در حمایت از تعدادی از دانشجویان دستگیر شده در اعتراضات دی ماه سال گذشته و محروم از تحصیل ، تجمع کرده بودند.
آنان در حالی که پلاکاردها و دست نوشته هایی در اعتراض به احکام قضایی صادره علیه 11 تن از دانشجویان این دانشگاه در دست داشتند، از مسئولان دانشگاه تهران خواستند، برای بازگشت دانشجویان محروم از تحصیل به کلاس های درس و حضور در امتحانات پایانی ترم اقدام کنند.
' احکام عادلانه خواسته فوری ماست 'و' خواسته ما یک کلام ، عدالت والسلام' از جمله شعارهای نوشته شده ای بود که دانشجویان متحصن بالای سر برده بودند.
گفته می شود حدود 11 تن از دانشجویان دانشگاه تهران بر اساس احکام قضایی که نوع اتهام آنان هنوز به طور کامل مشخص نشده است، از ادامه تحصیل در دانشگاه تهران محروم شده اند.
در این تحصن که با وساطت برخی از اساتید دانشگاه تهران خاتمه یافت و دانشجویان نیز حاضر به شرکت در جلسه امتحان شدند، از طیف های مختلف دانشجویی شرکت داشتند و نمایندگان آنان صحبت کردند و تجمع خود را غیر سیاسی خواندند.
در این جلسه ، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی تهران، به احکام صادره برای چند تن از دانشجویان دستگیر شده در جریان اعتراضات دی ماه 96 اشاره کرد و تجمع امروز دانشجویان این دانشکده را نسبت به آنچه امنیتی شدن فضای دانشگاه و احکام صادره برای دانشجویان این دانشگاه در جریان اعترضات دی ماه خواند، دانست.
محمد کاظم پرهیزکار دبیر انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی تهران ، آنطور که ایسنا گزارش کرده ، گفت که تجمع دانشجویان در اعتراض به احکام صادره برای برخی دانشجویان صورت گرفته که مدت محکومیت هشت، شش و دو ساله برای آنان صادر و رسانه‌ای نیز شده است.
در ادامه سید مهدی اعتمادی‌ فرد سرپرست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران ، در جمع دانشجویان معترض طی سخنانی گفت: همه دانشجویان و اساتید بزرگوار می‌ دانند که ما در حال پیگیری وضعیت دانشجویان هستیم و تشکر می‌کنم از اساتید علوم اجتماعی که در ساحت کنشگری حضور پیدا می‌کنند و امیدوارم این پیوند و حضور ادامه یابد؛ اما از شما دانشجویان تقاضا می‌کنم که در امتحانات خود شرکت کنید و سپس بیایید و از ما بخواهید و بپرسید شما چه ‌کار کرده‌اید؟
وی افزود : در همین ارتباط جلسات بسیار مثبتی با نهاد رهبری مرکز و نهاد رهبری دانشگاه برگزار شد و آنها خود پیگیر و نگران موضوع هستند و قول رایزنی با قوه قضاییه و دادستانی را داده‌اند تا از این طریق تصویر صحیحی از وضعیت دانشگاه و دانشجویان منتقل شود و حقوقی که تضییع شده، استیفا شود.
وی تصریح کرد: در نوبت بعدی قرار شد که ما بتوانیم با سه تن از معاونین وزارت علوم جلساتی را برگزار کنیم که در آن نمایندگانی از دانشجویان نیز حضور پیدا کنند و مطالبات را پیگیری کنیم.
اعتمادی فرد که به همراه چند تن از اساتید این دانشکده در جمع دانشجویان معترض حضور یافته بود، از آنان خواست که امتحانات را برگزار کنند و در عین حال به دانشجویان نیز قول داد که خواسته هایشان پیگیری‌ می شود.
فرج الله تازه کندی معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشکده علوم اجتماعی و دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران نیز در سخنانی گفت: از همان ابتدا که یک دانشجو در دانشگاهی دیگر حکم قضایی دریافت کرد، ما درخواست تجدید نظر دادیم و امروز هم اگر تجمع شما نبود، ما باز هم این موضوع را پیگیری می‌ کردیم.
وی با بیان اینکه 'بنای ما بر احکام عادلانه ، آن هم با نگاه دانشجویی است'، گفت: قوه قضاییه شرایط و دیدگاه خود را دارد و دانشگاه هم به همین ترتیب ؛ بنابراین باید این دو مجموعه به هم نزدیک شوند.
وی افزود: دیروز تصمیمی که از جانب نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشکده علوم اجتماعی و دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران گرفته شد، این بود که دانشگاه و قوه قضاییه با هم وارد مذاکره شوند و شرایط دانشگاه و خواسته‌های ما را بیان کنند.
تازه کندی اضافه کرد: البته پیشنهاد خود ما این بود که بسیاری از این مسائل در کمیته انضباطی دانشگاه پیگیری شود و تا جایی که جرمی غیردانشجویی نباشد، قوه قضاییه وارد عمل نشود و خواسته ما بازگشت پرونده‌های دانشجویان به کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌هاست و هر تصمیمی در این کمیته که متشکل از مسئولین دانشگاه، اساتید و نماینده دانشجویان گرفته شود، لازم الاجرا است.
سید ضیا هاشمی مدیر عامل ایرنا و سرپرست سابق وزارت علوم نیز در جمع دانشجویان حضور داشت و طی سخنانی خطاب به دانشجویان گفت: همه ما نسبت به دفاع از حقی که احساس می ‌کنیم ممکن است سلب شده باشد، نباید بی‌تفاوت باشیم و قانون گرایی اصلی است که توقع ترویج آن وجود دارد، اما لازم است دفاع از حق‌ الناس را در چارچوب‌های قانونی پیگیری کنیم.
وی افزود: اگر نهادهایی خود را متولی اقداماتی می‌دانند که تصور می ‌کنند به نفع نظم و انسجام ملی است، ما نیز بر این باوریم که برخورد مهربانانه با دانشجویان موجب انسجام ملی می شود.
هاشمی با بیان اینکه 'دانشجویان ما سرمایه‌های بزرگ مملکت هستند و دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز جزو جوانان نخبه کشور هستند'، این را هم گفت که، دانشجو باید مشارکت داشته باشد، باید احساس نگرانی کند و امید و نشاط داشته باشد و در عین حال مطالبات و دغدغه هایش را از راه های قانونی و با پرهیز از هرگونه هنجارشکنی پیگیری کند.
سیام . 1064

نظر شما