شناسهٔ خبر: 26184090 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

رئیس سازمان فضایی:

زیرساختهای لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در فضا فراهم می‌شود

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: شرایط و زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در عرصه فضا و استفاده از ظرفیت همکاری‌های بین المللی، در قالب سرمایه گذاری مشترک فراهم می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی براری در جلسه بررسی نقشه راه و برنامه های پژوهشگاه فضایی ایران در حوزه ماهواره های مخابراتی که با حضور حسن حدادپور رئیس پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد، با اشاره به تشکیل دو جلسه کمیسیون راهبردی شورای عالی فضایی طی یک ماه اخیر، گفت: موضوع معماری پیشنهادی بخش فضایی کشور و نقشه راه برنامه فضایی تا افق ۱۴۰۴ دو دستور جلسه مهم کمیسیون مذکور بود که با توجه به اهمیت آن، جهت تصویب نهایی در جلسه آتی شورای عالی فضایی، در کمیسیون مطرح شده است که نقشه راه ترسیمی برای پژوهشگاه فضایی ایران نیز باید در چارچوب این نقشه راه باشد.

براری با تاکید بر اهمیت و نقش برنامه ریزی در ماموریت ها و پروژه های فضایی تاکید کرد: لازم است در برنامه‌ریزی برای حوزه فضایی کشور با نگاه واقع بینانه و منطبق بر شرایط کشور و با توجه به الزامات قانونی در اسناد بالادستی، امکانات بومی و نیازهای کشور در این حوزه اقدام کرد.

وی افزود: با توجه به شرایط و براساس نیازهای کشور می توان با استفاده از ظرفیت همکاری‌های بین المللی با سایر کشورها و در قالب سرمایه گذاری مشترک (Joint Venture) از مشارکت و همکاری همه فعالان در این حوزه بهره برداری کرد.

معاون وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه علاوه بر توسعه فناوری فضایی باید به کاربرد این فناوری در رفع نیازها و چالش‌های کشور در حوزه های مهمی همچون مدیریت بحران و بلایای طبیعی، محیط زیست، پایش گرد و غبار، مدیریت منابع آب و لزوم افزایش بهره‌وری حوزه کشاورزی پرداخته شود، گفت: برای حل این چالش‌ها و کمک به جامعه، باید به صورتی برنامه‌ریزی و سیاست گذاری شود که ماهواره هایی که در مدار قرار می گیرند بتوانند در این حوزه ها به سازمان ها و بخش‌های مختلفی که نیاز به اطلاعات دارند، سرویس کارآمد ارائه کنند.

وی ادامه داد: انتظار داریم که پژوهشگاه فضایی ایران نیز به عنوان اتاق فکر بخش فضایی کشور به صورت جدی در این حوزه ورود کند و برای حل این بحران‌ها و مدیریت فناوری‌های کشور در حوزه فضایی، در تمامی بخش‌های زنجیره ارزش فضایی کشور نقش آفرینی کند.

رئیس سازمان فضایی ایران، خاطرنشان کرد: فناوری فضایی باید در خدمت حل مشکلات و چالش‌های کلان کشور باشد تا رضایتمندی جامعه را در پی داشته باشد.

وی با تاکید بر اهمیت حضور فعال و موثر در مجامع بین المللی افزود: فعالان بخش فضایی کشور از جمله سازمان فضایی، پژوهشگاه فضایی و مراکز علمی و دانشگاهی کشور باید به صورت موثر در نشست‌ها و مجامع بین المللی حضور داشته باشند و به نحو مطلوب و شایسته دستاوردهای کشور در حوزه فضایی را ارائه کنند.

براری خاطرنشان کرد: سازمان فضایی ایران به عنوان متولی بخش فضایی کشور و بازوی اجرایی شورای عالی فضایی مصمم است شرایط و زیرساخت های لازم را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم آورد و سیاست کلی سازمان بر این است که در جایی که بخش خصوصی توان انجام کار را دارد، تا حد امکان ورود نکند و کار را به بخش خصوصی واگذار کند؛ در این راستا درصدد جذب مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه ماهواره های مخابراتی هستیم.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما