شناسهٔ خبر: 26184043 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

آیا خدمات پزشکی در بیمارستان‌های مستقل گران می‌شود؟

وزیر بهداشت: ما حدود 4سال است که روی این موضوع کار می‌کنیم که بیمارستان‌ها بتوانند درآمد و هزینه‌هایش را کنترل کنند و هزینه‌ای بیشتر از آنچه درآمد دارند برای کشور، بیمه‌ها یا وزارت بهداشت ایجاد نکنند

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت>اداره مستقل بیمارستان‌ها دستورالعمل جدید وزیر بهداشت بود که آئین‌نامه آن به تمام بیمارستان‌های تحت پوشش این وزارتخانه ابلاغ شد و نظرات متفاوت وکلای ملت را به همراه داشت.

به گزارش شفا آنلاین، از یک دهه قبل اظهارنظرهای مختلفی پیرامون ضرورت برون‌سپاری خدمات مطرح بود، ضمن اینکه در مجلس قبل نیز این مهم تبدیل به قانون شد و قرار بر این بود که بر اساس مصوبه مجلس و قانون برنامه پنجم توسعه، 52 بیمارستان از طریق هیات امنایی شدن اداره شوند و مسئولیت اداره بیمارستان‌ها به گروهی متشکل از نمایندگان بخش‌های مختلف بیمارستان و خیرین واگذار شود تا از این طریق بهره‌وری و کیفیت خدماتی که به بیماران ارائه می‌شود، ارتقا یابد.

این طرح به دلیل عدم توانایی مالی بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی به نتیجه نرسید، چرا که دریافتی آنها در حد همان تعرفه دولتی باقی مانده و حمایت دولت نیز تا حدود زیادی کاهش پیدا می‌کرد. البته قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت کنونی پیش از این در مورد این طرح گفته بود:«ما به جز امنایی کردن بیمارستان‌ها هیچ راه دیگری برای کنترل هزینه‌هایمان نداریم. بنابراین باید برای بیمارستان‌ها سقف بودجه‌ای ببینیم و هر بیمارستان هزینه‌هایش را در همان سقف بودجه‌ای انجام دهد. انجام این برنامه، اقدام بسیار مناسبی است و از روسای سه دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌خواهم که این کار را انجام دهند.»

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت(Ministry of Health) نیز در این مورد گفته بود: «برای تامین مقدمات هیات‌امنایی شدن بیمارستان‌ها، طرحی را با عنوان آموزش مدیران بیمارستانی داشتیم که بر این اساس ۵۰ درصد مدیران بیمارستانی کشور، آموزش‌های لازم را دیده‌اند و ۵۰ درصد دیگر هم در حال گذراندن آموزش‌ها هستند که تا پایان سال 97 به اتمام می‌رسد و کل مدیران بیمارستانی کشور این آموزش‌ها را که شامل هفت دوره است، خواهند داشت. مردم مطمئن باشند اجرای این طرح هیچ افزایش پرداختی برایشان به دنبال نخواهد داشت و صرفا یک تغییر نظام مدیریت بیمارستان‌ها در راستای افزایش بهره‌وری است.»

در نهایت بار دیگر این طرح به جریان افتاد و وزیر بهداشت از تدوین و ابلاغ آئین‌نامه آن تحت عنوان استقلال بیمارستان‌ها خبرداد.

استقلال بیمارستان‌ها در ایستگاه پایانی/آیا خدمات پزشکی در بیمارستان‌های مستقل گران می‌شود
سید حسن قاضی زاده هاشمی در مورد تدوین آئین‌نامه وزارت بهداشت برای استقلال بیمارستان‌ها گفت: ما حدود 4سال است که روی این موضوع کار می‌کنیم که بیمارستان‌ها بتوانند درآمد و هزینه‌هایش را کنترل کنند و هزینه‌ای بیشتر از آنچه درآمد دارند برای کشور، بیمه‌ها یا وزارت بهداشت ایجاد نکنند.

وی ادامه داد: به تازگی آئین‌نامه‌ای مبنی بر اداره مستقل بیمارستان‌ها ابلاغ کرده‌ایم به این معنا که بیمارستان‌ها زیر نظر دانشگاه‌ها هستند ولی یک هیات مدیره و مدیرعاملی آنها را اداره می‌کند که توسط رئیس دانشگاه انتخاب می‌شوند و تمام اختیارات مالی و پرسنلی در اختیار آنها قرار دارد، بنابراین به معنای استقلال کامل بیمارستان‌ها نیست.

قاضی زاده هاشمی یادآورشد: در پی تحقق این استقلال نباید دانشگاه و ستاد دانشگاه در هر کار بیمارستان‌ها دخالت کنند که برای هر اقدامی همچون خرید تجهیزات یا استخدام نیرو در هر سمتی اعم از نظافتچی، نگهبان و کاردان نیاز به دریافت مجوز داشته باشند، بنابراین باید در این مورد اختیار بیشتری به بیمارستان‌ها می‌دادیم که اتفاق افتاد.

وی تصریح کرد: استقلال بیمارستان‌ها به معنای اداره مستقل بیمارستان‌ها و کلینیک ویژه ها بوده که در پی آن به پزشکان اختیار دادیم، ضمن اینکه بیمارستان‌ها در بخش تامین تجهیزات و استخدام نیرو با مشکل مواجه هستند و کمبودهایی دارند به ویژه در حوزه نیروی انسانی که دولت قادر به تامین آن نیست، بنابراین واگذاری این اختیار به بیمارستان‌ها یک نقطه بسیار مهم است.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: البته در اداره مستقل بیمارستان‌ها همه مکلف هستند که تعرفه دولتی دریافت کنند و اگر خلاف آن صورت بگیرد مجرم هستند، چرا که ما بر روند فعالیت آنها نظارت خواهیم کرد، در عین حال بیمه‌ها هم تا 90 درصد فعالیت‌های آنها را تحت پوشش قرار می‌دهند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،  خاطرنشان کرد: بی‌تردید دستاورد استقلال بیمارستان‌ها اختیارات موصع‌تر روسای آنها خواهد بود که می‌توانند برای رفع مشکلاتشان تصمیم‌گیری کنند و این در حالی است که در شرایط کنونی تنها منویات ستاد را اجرا می‌کنند.

اما نمایندگان مجلس نظرات متفاوتی در مورد این طرح داشتند.
موفقیت در اداره مستقل بیمارستان‌ها منوط به تامین منابع مالی/خودکفایی بیمارستان‌ها موجب اختلال در روند خدمات‌رسانی می‌شود
محمدجواد جمالی نوبندگانی، در واکنش به انتشار خبر اداره مستقل بیمارستان‌ها که آئین‌نامه آن توسط وزارت بهداشت ابلاغ شده است گفت: ما تاکنون در برخی زمینه ها همچون بهره‌مندی از نیروی انسانی با کفایت و متخصص به خوبی پیشرفت کرده‌ایم، تاجاییکه هیچ بیماری وجود ندارد که بیمار ناچار باشد برای درمان آن به خارج از کشور برود، از سوی دیگر در سال‌های اخیر از نظر نوسازی بیمارستان‌ها به ویژه زایشگاه‌ها و نوسازی و افزایش تخت‌های بیمارستانی مخصوصا در آی سی یو و سی سی یو اقدامات خوبی انجام شده است.

نماینده مردم فسا در مجلس دهم شورای اسلامی، در بیان مشکلاتی که بیمارستان‌ها در سال‌های اخیر با آن مواجه شده‌اند ادامه داد: متاسفانه یکی از مهم‌ترین مشکلات این است که منابع تعیین شده برای اجرای طرح تحول سلامت به طور کامل محقق نشده است، همچنین نارضایتی در بین پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان به دلیل عدم پرداخت حق الزحمه‌های آنها که بعضا معوقات آنها به 11 ماه هم می‌رسد، وجود دارد، ضمن اینکه بیمه‌ها هم در عمل ورشکسته هستند.

وی تصریح کرد: اجرای طرح هیات امنایی شدن بیمارستان‌ها اقدام خوبی در جهت تسریع روند ارائه خدمات است، چرا که این مراکز را از بسیاری از قوانین موجود در مملکت مستثنی می‌کند به گونه‌ای که می‌توانند بسیاری از کارها را خود به تنهایی انجام دهند و در این مسیر کمک‌هایی هم جذب کنند.

جمالی نوبندگانی یادآورشد: البته اگر اداره مستقل بیمارستان‌ها به این معنا باشد که خودکفا شوند، با توجه به اینکه یک‌بار در گذشته این خودکفایی را تجربه کرده‌اند قطعا بیچاره خواهند شد و در روند خدمات‌رسانی آنها اختلال ایجاد خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: اداره بیمارستان‌ها به روش هیات امنایی شدن در صورتی موفق خواهد بود که با کمک دولت صورت بگیرد، اما اگر قرار باشد به صورت کاملا مستقل اداره شوند از کجا باید منابع مالی لازم برای اداره خود را تامین کنند؟، بنابراین قطعا اگر بیمارستان‌ها توسط دولت تامین مالی نشوند باید برای تامین نیازهای خود از بیماران یا بخش‌های دیگر پول بگیرند.

نماینده مردم فسا در مجلس دهم شورای اسلامی، یادآورشد: هم‌اکنون در تمام کشورهای دنیا حتی کشورهایی که با اقتصاد آزاد اداره می‌شوند هم حوزه بهداشت و درمان توسط دولت مدیریت می‌شود، بنابراین منوط به اینکه دولت هزینه‌های بیمارستان‌ها را پرداخت کند اداره مستقل بیمارستان‌ها اقدام درخوری خواهد بود.

استقلال بیمارستان‌ها و واگذاری به بخش خصوصی نباید از طریق رانت صورت بگیرد/ناچار به برون سپاری حوزه درمان هستیم
محمد حسین قربانی، در مورد استقلال بیمارستان‌ها که از سوی وزیر بهداشت برای برون سپاری حوزه درمان مطرح شده است گفت: در قانون اساسی یک اصل در رابطه با برون سپاری وجود دارد که شامل تمام حوزه‌ها می شود و حوزه بهداشت و درمان نیز از آن مستثنی نیست، چرا که ما ناچار به اجرای آن هستیم.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی باید حوزه درمان برون سپاری شود ادامه داد: ما یک دغدغه‌ای در مورد برون سپاری حوزه درمان داریم مبنی بر اینکه این اقدام نباید به گونه‌ای صورت بگیرد که همچون برون سپاری حوزه صنعت با مشکلات عدیده‌ای مواجه شویم که حل آنها دشوار باشد.

وی با اشاره به مشکلات احتمالی که می‌تواند بعد از برون سپاری حوزه درمان کشور ایجاد شود خاطرنشان کرد: وقتی بخش خصوصی برای اداره این بخش وارد شود هم تملک بر آن دارد و هم ممکن است به تعهداتی که در این حوزه وجود دارد التزام نداشته باشد، کما اینکه تجربیاتی در این مورد در قالب مشاهده استفاده از رانت و لابی‌گری یا خصولتی‌سازی وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآورشد: البته این اقدام قابل دفاعی است که ما مصمم به عملیاتی شدن آن هستیم مشروط بر اینکه نظارت دقیقی بر روند اجرای آن صورت بگیرد تا به اهل فن واگذار شود، از سوی دیگر از رسالت اصلی خود که توجه به درمان مردم است انحراف پیدا نکند و بیمه‌ها نیز از اجرای این طرح حمایت کنند که این همان بحثی است که قانونگذار برای سرانه بیمه تعیین کرده است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در ارائه راهکار برای ایجاد تعهد همزمان با برون سپاری حوزه درمان تاکید کرد: بی‌تردید تحقق این مهم باید در چارچوب قانون انجام شود و از سوی مسئولان حوزه سلامت نیز بر روند اجرای آن نظارت دقیقی صورت بگیرد که اگر این مولفه‌ها مورد توجه قرار بگیرد قطعا این روش با موفقیت روبرو خواهد شد.
 
بیمارستان‌های نیمه کاره باید به بخش خصوصی واگذار شوند/استقلال بیمارستان‌ها در قالب اداره به صورت هیات امنایی امکانپذیر است
منوچهر جمالی سوسفی، در تعبیری از استقلال بیمارستان‌ها گفت: همه معتقد هستند که دولت باید بدنه خود را کوچک کند، از طرفی هم پروژه‌های نیمه کاره فراوان دارد، ضمن اینکه اعتبارات لازم برای تکمیل این پروژه‌ها را هم ندارد، بنابراین راهی جز واگذاری باقی نمی‌ماند تا از این طریق بیمارستان‌های نیمه کاره در چرخه ارائه خدمات قرار بگیرند.

نماینده مردم رودبار درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در این شرایط باید بیمارستان‌های نیمه کاره را به بخش خصوصی واگذار کنند تا هم آنها را تکمیل کرده و هم بتوانند کادر مورد نیاز خود را با بودجه بخش خصوصی تکمیل کنند و هم مردم در شرایط بهتری به خدمات ارائه شده در حوزه درمان دسترسی داشته باشند.

وی تاکید کرد: اگر بیمارستان‌ها واگذار شوند قطعا هم وزارت بهداشت می‌تواند بر روند ارائه خدمات حوزه درمان نظارت داشته باشد و هم بدنه دولت گسترده‌تر نمی‌شود، کما اینکه در شرایط کنونی تعداد زیادی از بیمارستان‌های کشور به صورت هیات امنایی اداره می‌شوند و به صورت مستقل تصمیم می‌گیرند و برنامه‌هایی که مد نظر دارند را اجرا می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآورشد: هم‌اکنون اکثر بیمارستان‌های دولتی بدهکار هستند و در پی مشکلات مالی به دلیل عدم تامین مطالباتی که دارند با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند، چرا که هم بخش گسترده‌ای از بدنه دولت توسط وزارت بهداشت اشغال شده که نیروی انسانی زیادی را تحت پوشش دولت قرار داده اما به دلیل کمبود اعتبارات نمی‌توانند پاسخگوی نیازهایشان باشند، ضمن اینکه درآمد بیمارستان‌ها نیز نمی‌تواند تامین‌کننده دستمزد آنها باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تصریح کرد: بی‌تردید وزارت بهداشت باید بر روند فعالیت این بیمارستان‌ها نظارت دقیقی داشته باشد، ضمن اینکه بیمارستان‌های خصوصی قوانینی دارند که اگر به درستی اجرا شود هیچ مشکلی در روند ارائه خدمات آنها ایجاد نخواهد شد، از سوی دیگر افراد از این اختیار برخوردار هستند که با توجه به وضعیت مالی که دارند به بیمارستان‌های تحت پوشش بخش خصوصی یا دولتی مراجعه کنند.

اداره مستقل بیمارستان‌ها مستلزم نظارت دقیق وزارت بهداشت/ دست هیات امنا نباید بیش از حد باز باشد
اکبر ترکی، در واکنش به انتشار خبر اداره مستقل بیمارستان‌ها که آئین‌نامه آن توسط وزارت بهداشت ابلاغ شده است گفت: اداره بیمارستان‌ها در قالب هیات امنایی شدن از سال‌ها قبل  در برخی از این مراکز اجرا شده و این روند نیز همچنان در آنها تداوم دارد.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به بخشی از این خبر مبنی بر اینکه در پی تحقق این استقلال نباید دانشگاه و ستاد دانشگاه در هر کار بیمارستان‌ها دخالت کنند که برای هر اقدامی همچون خرید تجهیزات یا استخدام نیرو در هر سمتی اعم از نظافتچی، نگهبان و کاردان نیاز به دریافت مجوز داشته باشند ادامه داد: استخدام نیروی انسانی در بیمارستان‌ها این گونه نیست که هیات امنا بتواند فردی را در بیمارستان استخدام کند، البته شاید بتواند به صورت شرکتی یا خرید خدمت نیروی مورد نیاز خود را تامین کند ولی استخدام نیروها به صورت قراردادی یا رسمی آزمایشی قطعا با سازمان امور اداری و استخدامی کشور است و نیاز به مجوز هیات دولت دارد.

وی یادآورشد: البته هیات امنا در مورد سایر حوزه‌ها می‌تواند در قالبی که برای آنها تعریف شده است تصمیم‌گیری کند و این امکان وجود دارد که در رابطه با تامین تجهیزات مورد نیاز بیمارستان یا سایر بخش‌ها به طور مستقل تصمیم‌گیری کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: بی‌تردید آنچه به عنوان اساس در رابطه با اداره مستقل بیمارستان‌ها بررسی شده و مدنظر قرار گرفته امر مناسبی است، اما نباید دست هیات امنا بیش از حد باز شود یا بر روند فعالیت آنها نظارت نشود که نه تنها رفع مشکلات بیمارستان را در پی نداشته باشد، بلکه به نوعی از آن سوی بام هم بیفتند و تصمیماتی اتخاذ کنند که به سلامت مردم آسیب برساند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: قطعا اداره مستقل بیمارستان‌ها در صورتی می‌تواند به تسریع روند رفع مشکلات این مراکز منتهی شود که وزارت بهداشت نظارت دقیق و مستمر بر نحوه فعالیت آنها داشته باشد.خبرگزاری خانه ملت، مرضیه جلیلی

نظر شما