شناسهٔ خبر: 26184021 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

استاندار تهران: پروانه ساخت پلاسکو تا ۲ ماه دیگر اخذ می‌شود

استاندار تهران گفت: با توافقی که دستور کار شهرداری صورت گرفت، خاک‌برداری ساختمان پلاسکو حدود دو ماه طول می‌کشد و در این مدت پروانه توسط بنیاد از شهرداری دریافت و طبق پروانه دریافتی کار را به سرانجام برسانند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس: محمدحسین مقیمی عصر امروز در حاشیه بازدید از لکه‌های صنعتی شهرستان پردیس در جمع خبرنگاران در خصوص اقداماتی که برای ساختمان پلاسکو انجام شده است، اظهار کرد: این ساختمان حدود یک سال و نیم پیش بر اثر آتش‌سوزی فروریخت که متأسفانه تعدادی از آتش‌نشانان عزیز و فداکار ما به درجه رفیع شهادت نائل آمده‌اند.

وی بیان کرد: یک سال و نیم از تخریب ساختمان گذشته و با توجه به اینکه این ساختمان متعلق به بنیاد مستضعفان است و بنیاد درخواست پروانه ساخت از شهرداری منطقه ۱۲ کرده که با طرح جدید و یک یادمان این ساختمان ساخته شود.

استاندار تهران تصریح کرد: شهرداری زمانی که می‌خواست مجوز ساخت را صادر کند به دلیل اینکه تعدادی از اماکن تاریخی در آن منطقه زیر نظر میراث فرهنگی واقع شده است که این سازمان باید از آن‌ها حراست و نگهداری کند، بر اساس مقررات سازمان میراث فرهنگی و کمیته فنی این سازمان، اجازه ساخت و ساز و صدور پروانه توسط شهرداری را ندادند.

وی خاطرنشان کرد: تا اوایل اسفندماه پیگیری امور ساختمان پلاسکو بر عهده استانداری تهران نبود و در اسفند ماه معاون اجرایی رئیس جمهور طی نامه‌ای استانداری را مأمور پیگیری امورات این ساختمان کرد.

مقیمی گفت: در اسفندماه سه جلسه در این خصوص برگزار شد که در جلسه اول در خصوص مسائل و قول‌هایی که مسؤولان برای کمک به مغازه‌داران و ساکنین این ساختمان داده بودند برگزار شد و جلسه بعدی در خصوص پیگیری موضوعات مختلف برگزار شد که در این جلسه متوجه شدیم میراث فرهنگی با طرح بنیاد مستضعفان موافق نیست.

وی اظهار کرد: باید از طرفین دیگر این مجموعه برای پیگیری ساخت دعوت می‌کردیم، به همین دلیل جلسه‌ای با حضور هیأت امنای تشکیل شده توسط کسبه پلاسکو مسائل را به سرعت به پیش بردیم.

استاندار تهران بیان کرد: طی صورت‌جلسات و صحبت‌هایی که در این جلسه که با حضور قائم مقام معاونت شهرسازی شهرداری تهران، شهردار منطقه ۱۲، بنیاد مسکن، سازمان میراث فرهنگی، اداره مختلف، شورای ساختمان پلاسکو، هیأت امنا، مدیرکل اداره کار، بازاریان، هیأت مدیره اصناف تهران و ... حضور داشتند بحث‌های طولانی انجام شد.

وی تصریح کرد: در نهایت مقرر شد همان ساختمان قبلی پلاسکو با همان تعداد طبقات و در همان محل ساخته شود.

مقیمی خاطرنشان کرد: ساختمان شمالی پنج طبقه پلاسکو که در این حادثه تخریب نشد نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مقرر شد ساکنینی که علاقه‌مند به مقاوم‌سازی این ساختمان هستند و همچنین کسانی که مایل هستند این ساختمان تخریب و بازسازی کامل شود مشخص شوند.

وی گفت: اختیار را بر عهده خود ساکنین آن ساختمان قرار دادیم که اگر نصف به علاوه یک حاضر به مقاوم‌سازی بودند این اقدام صورت می‌گیرد و اگر هم اتفاق آرا به دنبال تخریب و ساخت ساختمانی جدید بودند پروژه آغاز شود.

وی ادامه داد: در هر دو صورت سازمان نظام مهندسی باید این ساختمان را مورد بررسی قرار بدهد که ساختمان پس از مقاوم‌سازی قابل استفاده خواهد بود یا باید اقدامی دیگر انجام داد.

مقیمی اظهار کرد: در خصوص ساختمان اصلی نیز مقرر شد شهرداری تهران پروانه را برای بنیاد مستضعفان و بر اساس درخواست بنیاد صادر کند، اما به دلیل اینکه زمان بسیاری از زمان تخریب گذشته باید هرچه سریع‌تر این ساختمان را ساخته و مشکلات کسبه را رفع کنیم.

وی متذکر شد: با توافقی که دستور کاری شهرداری منطقه ۱۲ قرار گرفت و طرحی که بنیاد ارائه می‌دهد برای پنج طبقه زیرزمین عملیات خاک‌برداری را انجام بدهند که این خاک‌برداری حدود دو ماه طول می‌کشد و در این دو ماه پروانه توسط بنیاد از شهرداری دریافت و طبق پروانه دریافتی کار را به سرانجام برسانند.

نظر شما