شناسهٔ خبر: 26183076 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

جشنواره ملی­ دانشجویی صنایع دستی گنجینه گامی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی

مدیر تشکل‌های علمی، فرهنگی دانشگاه هنر، ایجاد نوآوری و خلاقیت در فرآیند طراحی و تولید یک محصول صنایع دستی برای انسان معاصر، ایجاد ارتباط مستقیم بین دانشگاه و صنعت، حمایت از تولیدکنندگان داخلی بوسیله معرفی ظرفیت­‌های موجود در کشور، ترغیب دانشجویان برای مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی، اقتصادی و هنری در سطح کشور و معرفی دستاوردهای دانشگاه به جامعه­ هدف را از اهداف کلی جشنواره ملی ­دانشجویی صنایع دستی گنجینه برشمرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، شهرام زرگر، مدیر تشکل‌های علمی، فرهنگی دانشگاه هنر در دومین جشنواره ملی دانشجویی صنایع دستی گنجینه دانشگاه هنر که با حضور دکتر محمود ارژمند معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هنر و دانشجویان این دانشگاه در تالار خیال شرقی گالری صبا برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه امروز، در دنیای مدرن و هیاهوی تکنولوژی، میان سنت دیروز و جهان پهناوری که قرن بیست و یکم در پیش چشمانش قرار داده، معلق مانده است. گنجینه تلاشی است برای بازشناسی هویت‌­های دیرینه‌مان در گستره­ جهان معاصر و تلاشی برای این‌که در میانه­ این زندگی مدرن، ایده‌­ای بیابد تا فرزند جویای هویت امروز را با گنجینه­ دیرینه­ خود، یعنی فرهنگی که همیشه در گوشه­ ذهن‌مان بوده و امروز کمرنگ شده است، آشنا کند.

وی، پویایی فضای دانشگاهی به موجب ترغیب دانشجویان برای خلق آثار هنری بدیع و متناسب با نیازهای روز جامعه، ایجاد بستر ارتقای سطح کیفی آثار و سطح علمی دانشجویان با برگزاری کارگاه‌­های آموزشی عملی و نظری، ایجاد نوآوری و خلاقیت در فرآیند طراحی و تولید یک محصول صنایع دستی برای انسان معاصر، ایجاد ارتباط مستقیم بین دانشگاه و صنعت، حمایت از تولیدکنندگان داخلی بوسیله معرفی ظرفیت­‌های موجود در کشور، ترغیب دانشجویان برای مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی، اقتصادی و هنری در سطح کشور و معرفی دستاوردهای دانشگاه به جامعه­ هدف را از اهداف کلی جشنواره ملی ­دانشجویی صنایع دستی گنجینه برشمرد.

مدیر تشکل‌های علمی، فرهنگی دانشگاه هنر بیان کرد: گرایش­‌های تخصصی جشنواره در بخش عملی شامل چوب، فلز، سرامیک، شیشه، بافت، نگارگری، تذهیب و تلفیقی Mix Materia است.

محمدباقر بلوچ، دبیر دومین جشنواره ملی دانشجویی صنایع دستی گنجینه دانشگاه هنر نیز  در حاشیه این جشنواره در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره تعداد آثار ارسال شده و برگزیده‌های این آثار در جشنواره اظهار کرد: بخش نمایشگاهی به صورت عمومی از دو قسمت بخش رقابتی و نمایشگاهی تشکیل شده است که در بخش نمایشگاهی 150 اثر بعد از قضاوت ابتدایی به مرحله دوم رسیدند و حدود 100 اثر هم برای بخش نمایشگاهی در نظر گرفته شده است که در مجموع 250 اثر در فضای گالری قرار گرفت؛ در واقع 150 اثر برای بخش رقابتی و تعداد 100 اثر نیز برای بخش نمایشگاهی انتخاب شدند.

وی با اشاره به تعداد دانشجویان شرکت کننده در دومین جشنواره ملی دانشجویی صنایع دستی گنجینه دانشگاه هنر، بیان کرد: بیش از 200 نفر از دانشجویان دانشگاه هنر اقدام به ارسال آثار خود کردند که از این تعداد شرکت‌کننده، 80 اثر به مرحله نمایشگاه ورود پیدا کرد.

دبیر دومین جشنواره ملی دانشجویی صنایع دستی گنجینه دانشگاه هنر، با ابراز ناخرسندی از عدم همکاری برخی نهادها در امر حمایت از برگزاری این جشنواره، اظهار کرد: خیلی از سازمان‌ها همکاری نکردند؛ به عنوان مثال سازمان میراث فرهنگی که یک‌سری تعهدات را در راستای همکاری در برپایی این جشنواره متقبل شده بود از زیر بار مسؤولیت و همکاری خود، هم در دوره ابتدایی جشنواره ملی دانشجویی صنایع دستی گنجینه دانشگاه هنر و هم در فرایند اجرایی شانه خالی کرد، ما خیلی از این سازمان گله داریم، در عوض از همکاری مسؤولین فرهنگستان هنر ، موسسه صبا و موسسه ایده نهایت تشکر و قدرانی را دارم.

بلوچ، تعریف سیستم مالی و حمایتی را راهکار مناسبی برای برگزار شدن جشنواره‌های دانشجویی بهتر در آینده عنوان و تصریح کرد: تثبیت یک ردیف و برنامه بودجه ثابت در دل دانشگاه جهت برگزاری جشنواره‌ها باعث می‌شود تا این هزینه‌ها در آن لحاظ شوند و اگر یک دانشجو یا یک تیم دانشجویی که قرار است این فرایند را مدیریت و اداره کنند، تمام تلاششان جهت پویایی و موفقیت فرایندهای اجرایی فقط بر اجرای فرایند متمرکز باشد، نه اینکه فکر دانشجو بر جذب سرمایه‌گذار متمرکز شود.

دانشگاه تنها نهاد ایجاد تحول در حوزه آثار هنری

وی در پاسخ به این سوال که دانشگاه هنر تا چه اندازه در تحول و پر رنگ کردن آثار و صنایع دستی کشور موثر است، گفت: حقیقت امر این است که شاید تنها نهادی که می‌تواند در صنعت صنایع دستی تحولی ایجاد کند، نهاد دانشگاهی است؛ یعنی اگر اثر هنری نتواند از یک فیلتر دانشگاهی عبور کند و یا روند فرایند آکادمیک را از ابتدا تا انتها طی نکرده باشد، یک اثر خام باقی خواهد ماند و یک اثر پخته ایجاد نمی‌شود و در این حالت هر آنچه مورد تایید قرار گیرد در واقع تکرار مکرراتی خواهد بود که به سرانجام خاصی نخواهد رسید.

سازگاری با انسان معاصر شرط تحول و نوآوری ارائه آثار هنری

دبیر دومین جشنواره ملی دانشجویی صنایع دستی گنجینه دانشگاه هنر در ادامه افزود: اگر ما به دنبال نوآوری و تحول هستیم و می‌خواهیم ارزش‌ها و سازوکارمان را به جهانیان نشان دهیم، باید سازگار با انسان معاصر باشیم، ما نمی‌توانیم الزاما در کارگاه‌ها بنشینیم و یک محصول ایجاد کنیم و فقط هم آن را به حوزه‌ها ارسال کنیم. ما اگر خواهان فراگیر شدن هستیم و می‌خواهیم تاثیرگذار عمل کنیم، باید بتوانیم محصولی را ایجاد کنیم که عوام هم بپسندد، نه فقط خواص مخاطب آثار باشد. البته در فرایند بین‌المللی هم قدم‌هایی برداشته شده است، ما اگر بتوانیم در بخش‌هایی از همین جشنواره که در حال برگزاری است، گروه‌های خارجی را که قول‌هایی به ما دادند، جذب کنیم و در مراسم افتتاحیه حضور داشته باشند، می‌توانیم با معرفی ظرفیت‌های دانشگاه هنر بعنوان پل ارتباطی در راستای توسعه همکاری جهت معرفی بیشتر صنعت غنی صنایع دستی کشور گام‌های بلندی برداریم.

به گزارش ایسنا، در مراسم اختتامیه این رویداد که ۳۱ خردادماه درتالار ایران فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد، ضمن معرفی برگزیدگان به نفرات اول تا سوم شرکت‌کننده تندیس جشنواره، لوح افتخار و هدیه نقدی جشنواره اهدا می‌شود.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما