شناسهٔ خبر: 26182982 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

در نشست اطلاع‌رسانی و آموزشی هیأت مسأله تغییر اقلیم مطرح شد

هیچ دانشی نمی‌تواند تغییرات اقلیمی را انکار کند/ گزارش‌های IPCC پایه تصمیمات توافق‌نامه پاریس

رئیس مرکز ارتباطات IPCC گفت: تمام گزارش‌های IPCC در چارچوب توسعه پایدار تدوین می‌شود و نتیجه این گزارش‌ها تصمیمات توافق‌نامه پاریس را شکل داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، معاون رئیس کارگروه اول IPCC در نشست اطلاع رسانی و آموزشی هیأت بین الدولی تغییر اقلیم، تغییر اقلیم را مسأله بسیار گسترده دانست و گفت: همه کشورهای دنیا درگیر تغییرات اقلیمی هستند و مسأله امروز ما دیدگاه ورود و برخورد با این مهم است.

ادوین آلدراین با اشاره به اینکه بدون مصرف گازهای گلخانه ای منفی 18 درجه دما کاهش می یابد اظهار داشت: افزایش جمعیت و استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی از جمله دلایل افزایش دما در کره زمین است. 

معاون رئیس کارگروه اول IPCC با بیان اینکه گرمایش زمین به صورت یکنواخت اتفاق نمی افتد و بیشترین گرمایش در نواحی قطبی تأثیر گذاشته است ابراز داشت: تغییرات سطح دریاها که بر اساس تصویربرداری ماه های اخیر انجام گرفته نشان می دهد افزایش دمای این مناطق زیاد است. 

آل دراین دو احتمال برای افزایش دما در میان اندیشمندان همکار خود در IPCC را برشمرد که افزایش 2 درجه ای و 4 درجه ای دما را شامل می شود.

به گفته وی، با افزایش 4 درجه ای دما ما با مشکلات اساسی در تأمین مواد غذایی جهان مواجه خواهیم شد. 

معاون کارگروه اول هیأت بین الدولی تغییر اقلیم با بیان اینکه مداخله در تغییر اقلیم ریسک دارد، گفت: هر چند مداخلاتی هم داشته باشیم باز هم در آینده تغییرات آب و هوایی را تجربه خواهیم کرد.

این کارشناس تغییرات اقلیمی با اشاره به گزارشات WMO اظهار داشت: در 18 سال گذشته به غیر از دو سال شاهد رشد دمایی در جهان بوده ایم که تأثیرات این افزایش دما را در آب شدن یخ های قطبی و آلودگی هوا می بینیم. 

آلدراین خاطرنشان کرد: این تغییرات اقلیمی در کشورهایی مثل ایران که با مشکل بیابان زایی دست و پنجه نرم می کند قابل لمس تر است اما همه کشورها به نوعی تأثیرپذیرند

در ادامه یوبا سوکانا معاون IPCC گفت: کشورهای فقیر از تغییرات اقلیم آسیب پذیرتر هستند و تأثیر این تغییر اقلیمی بر روی کاهش آب آشامیدنی، تغییرات اکوسیستمی اقیانوس ها، حتی بهداشت قابل مشاهده است.

به گفته سوکانا، انتشار گازهای گلخانه ای که از استفاده بیش از حد از سوخت های فسیلی ناشی می شود عامل اصلی تغییرات اقلیمی است که مجموعه داده ها در این زمینه نشان می دهد که نرخ رشد انتشارات گازهای گلخانه ای از 1.3 به 2.2 در سال 2010 افزایش یافته است که بیشترین آن به دلیل استفاده از سوخت های فسیلی است. 

معاون IPCC با تأکید بر اینکه حد افزایش دما برای کره زمین نمی تواند بیشتر از 2 درصد باشد، اظهار داشت: تا سال 2010 ما 72 درصد از بودجه کربن جهان را  استفاده کرده ایم و تنها 225 گیگاتن ظرفیت استفاده زمین از کربن باقی مانده است.

وی افزود: اگر روند انتشار گازهای گلخانه ای با همین شیب را ادامه دهیم تا 30 سال آینده همه چیزمان از بین می رود.

معاون IPCC خاطرنشان کرد: سه گزینه برای تغییر اقلیم وجود دارد که کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و تطبیق دادن خود با آن و ادامه روند حاضر از آن جمله است. 

در ادامه این نشست جاناتان لین رئیس مرکز ارتباطات هیات بین الدولی تغییر اقلیم IPCC با اشاره به اینکه از دهه 1960 تا 1980 مردم متوجه تغییرات اقلیمی شدند و اطلاعات زیاد و متناقضی در این زمینه وارد عرصه های علمی شد، گفت: به همین دلیل تصمیم گرفته شد یک ارگان در اندازه بین المللی تأسیس شد که تمام دانسته ها را در این زمینه بررسی و مورد مطالعه قرار داده و یک هم افزایی بین المللی ایجاد کند. IPCC تأسیس شد و هزاران مقاله چاپ شده در این هیأت بین الدولی مورد مطالعه قرار گرفت.

وی افزود: تمام گزارش های IPCC در چارچوب توسعه پایدار تدوین می شود و نتیجه این گزارشات تصمیمات توافق نامه پاریس را شکل داد. 

رئیس مرکز ارتباطات هیات بین الدولی تغییر اقلیم IPCC با یادآوری این نکته که دو درجه افزایش دما برای کره زمین در واقع حد خطر محسوب می شود، اظهار داشت: در توافق نامه پاریس به اهداف کمتر از دو درجه یعنی 1.5 درجه تکیه شده چرا که دولت ها از این هیأت خواسته اند که تأثیرات افزایش 1.5 درجه دما را بررسی کنند.

 پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی کشور نیز با بیان اینکه رشد توسعه ای در منطقه ما نمونه عینی توسعه ناپایدار است، گفت: ما بیش از حد توان منطقه خود توسعه و برداشت داشته ایم و این روش باعث شده که منابع سطحی آبی مان را از دست بدهیم و برای ادامه روند توسعه به لایه های آب های زیرزمینی تکیه کنیم که متأسفانه آب های زیرزمینی هم به دلیل محدودیت در حال از بین رفتن هستند.

سوکانا معاون IPCC در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه آیا می توان تغییر اقلیم را به صورت علمی قبول کرد، گفت: این تغییرات اعتقاد نیست بلکه بر اساس شواهد علمی و مشاهدات افزایش دما در سراسر زمین اعلام می شود و رسانه ها و دانشمندان باید این تغییرات را برای عامل مردم توصیف کنند. 

وی ادامه داد: ممکن است برخی ایده تغییر اقلیم را نپذیرند که با این دسته باید از تأثیرات تغییر اقلیم صحبت کرد. 

معاون IPCC با اشاره به گزارش افزایش 1.5 درجه ای دمای زمین که از سوی IPCC تهیه شده است، گفت: ما نباید در خصوص تغییر اقلیم تنها به صورت انتزاعی نگاه کنیم بلکه تحول در توسعه اقتصادی و توسعه پایدار هم باید مدنظر قرار بگیرد چه در کشورهای فقیر و چه در کشورهای توسعه یافته.

در ادامه وی در خصوص این مبحث، گفت: ما هر روز انرژی بیشتری وارد جو زمین می کنیم این باعث تغییر اقلیم می شود علاوه بر این مردم به کربن بیشتر احتیاج دارند که این مسأله سطح انرژی جو را افزایش می دهد پس می توان گفت این تنها مشاهدات ما نیست بلکه از یک مسأله منطقی سرچشمه می گیرد.

به گفته سوکانا توافق نامه پاریس می تواند یک راه حلی ایجاد کند که تمام جوامع بشری در مقابل تغییرات اقلیمی بایستند. 

رئیس سازمان هواشناسی نیز با اشاره به اینکه تغییرات کند در زمینه اقلیم باعث شده است که برخی این تغییرات را درک نکنند، گفت: اما شواهد علمی حاکی از این است که تغییر اقلیم رخ داده است.

وی ادامه داد: کاهش بارش 10 ساله در ایران شاهدی بر این تغییرات است علاوه بر این ما دچار افزایش دما در مناطق کشورمان شده ایم که گاهی این تغییرات دمایی از دو درجه سلسیوس هم افزایش یافته است.

رئیس سازمان هواشناسی، خاطرنشان کرد: در این شرایط لازم است تمام برنامه های توسعه ای با توجه به تغییر اقلیم بازنگری شود تا شاهد توسعه ناپایدار نباشیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما