شناسهٔ خبر: 26182599 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

توکلی: علیه مقام های قبلی و کنونی بانک مرکزی شکایت کرده ایم

نماینده پیشین مجلس در نشست خبری با هدف اعلام جرم علیه مسئولان موسسه های مالی-اعتباری، گفت: مقام های قبلی و کنونی بانک مرکزی به وظایفشان عمل نکردند؛ باید توضیح دهند چرا در برابر تخلف های این موسسه ها سکوت کردند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / احمد توکلی امروز(دوشنبه) در نشست خبری دیده بان شفافیت و عدالت گفت: موضوع این نشست اعلام جرم علیه مسئولان مستقیم تعاونی اعتباری فرشتگان، آرمان و کاسپین است؛ موسسه هایی که بعد از بروز مشکلات، در قالب یک موسسه (کاسپین) فعالیت خود را ادامه دادند.

وی در ادامه به شکایت از هفت نفر اشاره کرد و گفت: «همچنین علیه هفت مدیر کنونی و گذشته بانک مرکزی شکایتی صورت گرفته و برای آنها قرار تعقیب نیز صادر شده است. اتهامات آنها شامل اخلال در نظام پولی و حیف و میل اموال مردم، کلاهبرداری، خیانت در امانت، تحصیل مال نامشروع و تصرف مدیران تسویه در اموال شرکت است.»
وی افزود: «تعدادی از مسئولان پیشین و کنونی بانک مرکزی که در این موضوع همکاری داشتند، اعلام جرم شده است. اتهامی که متوجه این افراد می دانیم، معاونت در جرائم مختلف است.»
نماینده پیشین مجلس ادامه داد: امروز اگر یک جوان تحصیلکرده دارای مدرک فوق لیسانس و بیکار در خانه اش یک دستگاه کلیدسازی راه بیندازد، بلافاصله اماکن برای داشتن مجوز کار، جلوی او را می گیرد، اما یک تعاونی در مشهد به نام «فرشتگان» تشکیل می شود؛ طبق قانون تنها حق ارائه تسهیلات و سپرده گیری از اعضای خود را دارد اما در کمتر از چند سال، 213 شعبه در کشور تاسیس می کند و کسی به آنها چیزی نمی گوید.
«بانک مرکزی باید در این مساله پاسخگو باشد زیرا سکوت کرد و اجازه داد این موسسه ها تخلفات خود را ادامه دهند و در نظام اقتصادی کشور اخلال ایجاد کرده است.»
توکلی اظهار داشت: بانک مرکزی به فرشتگان اجازه داد از عبارت تحت نظارت بانک مرکزی استفاده کند در حالی که این موسسه در دیماه 1392 به طور رسمی منحل و تا سال 1394 در حال تسویه بود؛ متولیان این موسسه بر خلاف آنچه که گفتند، به جای سرمایه گذاری در تولید کشور، 55 درصد اموال سپرده گذاران را برای خرید ملک هزینه کردند.
وی ادامه داد: موسسه های پولی به دلیل فعالیت با سپرده مردم، از اعتبار بانک مرکزی برای خلق پول استفاده می کنند به همین دلیل با حوزه فعالیت بانک مرکزی اصطکاک دارند. در همه دنیا بانک های مرکزی مانند عقاب بالای سر موسسه های مالی ایستاده اند و مراقب خلق پول اند؛ این موسسه ها به اعتبار بانک مرکزی توانستند اموال مردم را چپاول کنند.
نماینده پیشین مجلس افزود: «سوالم از بانک مرکزی این است که چرا وقتی متوجه اخلال این موسسه ها شدید جلوی آنها را نگرفتید؟ می گویند، 80 نامه به قصد تبشیر و تنذیر نوشتیم، در حالی که باید براساس قانون جلوی آنها را می گرفتند؛ این آقایان که نام برده شد در انجام وظیفه خود کوتاهی کردند که باعث شده اموال عمومی و مردم تضییع شود.»
توکلی با بیان اینکه بانک مرکزی نسبت به برخی موسسه ها رفتار چندگانه داشته است، افزود:«فرشتگان در انتهای سال 1390 جایزه خوش حسابی را دریافت کرد؛ اما چند روز بعد، یعنی در پنجم فروردین 1391 بانک مرکزی اطلاعیه داد که این موسسه به دلیل بالا بودن نرخ سود، غیرمجاز است. 2 روز بعد در اطلاعیه ای فعالیت این موسسه را مجاز شمرده است.»
وی در ادامه به مبالغ پرداخت شده از سوی بانک مرکزی به مالباختگان این موسسه ها اشاره کرد و گفت: «آیا پولی که برای پرداخت به سپرده سپرده گذاران اختصاص داده، برمی‌گردد؟ وظیفه مدیران کنونی و گذشته بانک مرکزی در ارتباط با موسسه های فرشتگان، آرمان ایرانیان و کاسپین «اعمال نظارت و جلوگیری از فعالیت های غیرقانونی تعاونی اعتبار فرشتگان و اجتناب از صدور جواز برای موسسه هایی بود که مسئولان آنها صلاحیت نداشتند» که نه تنها انجام نشد بلکه عکس آن رخ داد.»
توکلی در پایان نشست، در واکنش به سخنان رئیس سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر اینکه «دیده‌بان شفافیت و عدالت، حق دخالت در مسائل قضایی را ندارد»، گفت: طبق ماده چهارم آیین نامه مصوب سال 1384، این موسسه حق برگزاری تجمع ها و راهپیمایی ها برای تحقق اهداف سازمان، انتشار نشریه و حق دادخواهی در مراجع قضایی را دارد.
وی همچنین درباره سخنان سیف که گفته بود «دیده بان شفافیت درباره عملکرد بانک مرکزی جوسازی می کند»، افزود: »ما توجه مردم را نسبت به مسائل جلب می کنیم؛ اگر آن را جوسازی می دانید ما به آن راستگویی و شفاف سازی می گوییم.»/ایرنا

نظر شما