شناسهٔ خبر: 26182203 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

فصل تابستان و احتمال تشديد برخي بيماري ها

صاحب‌خبر -

به گزارش عصر ايران به نقل از "ريدرز دايجست"، اما در شرايطي که بسياري از ما به دلايل مختلف در انتظار فرا رسيدن تابستان هستيم، اين فصل مي تواند براي برخي افراد ناخوشايند باشد زيرا موجب شعله‌ور شدن برخي مشکلات و نگراني هاي سلامت شده يا برخي بيماري ها را تشديد مي کند.

سرماخوردگي

ويروس هاي تابستاني تنها 25 درصد به اندازه ويروس هاي زمستاني شايع هستند، اما به طور معمول موجب نوع متفاوتي از ميکروب به نام انتروويروس (Enterovirus) مي شوند که مي تواند معده درد به همراه علائم تنفسي را موجب شود. ورزش شديد مي تواند شما را هرچه بيشتر مستعد ابتلا به بيماري سازد، از اين رو بهتر است در انجام تمرينات خود زياد سخت نگيريد.

گرفتگي پا

مطالعه اي جديد نشان داده است که تجربه گرفتگي پا و درد ناشي از آن طي تابستان حدود دو برابر شايع‌تر از زمان هاي ديگر سال است. نورون هاي حرکتي در پاهاي انسان ممکن است طي تابستان تغييراتي را تجربه کنند که احتمال وقوع گرفتگي هاي عضلاني را افزايش مي دهند. تامين آب مورد نياز بدن و صحبت با پزشک درباره رژيم دارويي مي تواند در مقابله با اين شرايط موثر باشد. برخي داروها، مانند ادرارآورها، احتمال تجربه گرفتگي عضلاني را افزايش مي دهند.

روزاسه

ماه هاي گرم سال مي تواند موجب تشديد اين بيماري پوستي شود. روزاسه شرايطي التهابي است که خود را با قرمزي قابل توجه پوست و راش هاي پوستي نشان مي دهد. شعله‌ور شدن بيماري مي تواند درماه هاي گرم سال با تکرر بيشتر رخ داده و مدت زمان آن طولاني‌تر باشد. آلوئه ورا و پروبيوتيک هاي موضعي مي توانند به تسکين پوست کمک کنند.

بيماري هاي خودايمني

بسياري از بيماران مبتلا به بيماري ام اس متوجه شده اند که گرما مي تواند علائم آنها را وخيم‌تر سازد. براي حدود 70 درصد از بيماران مبتلا به لوپوس نيز نور خورشيد مي تواند محرک راش هاي پوستي، خستگي و درد مفصلي باشد. استفاده از شلوارهاي سبک، پيراهن هاي آستين بلند، کلاه و محصولات ضد آفتاب مي تواند به مقابله با اين شرايط کمک کند.

اگزما

افزون بر گرما و رطوبت، تابستان به معناي تعريق، کلر، و محصولات ضد آفتاب نيز است. و اگر پوست حساسي داشته باشيد، اين شرايط مي تواند به معناي بروز مشکل باشد. محرک هايي که موجب اگزما يا تشديد آن در شما مي شوند را شناسايي کرده و از آنها پرهيز کنيد.

سنگ کليه

نتايج يک مطالعه در دانشگاه تگزاس نشان داد که با افزايش دما، نرخ ابتلا به سنگ هاي کليه نيز افزايش مي يابد. اين احتمالا به دليل عدم تامين آب مورد نياز بدن در فصل تابستان است. با هيدارته نگه داشتن بدن و کاهش ميزان قند و سديم مصرفي در رژيم غذايي مي توانيد از اين شرايط دردناک پيشگيري کنيد.

آسم

سطوح آلودگي هوا و مه دود به طور معمول در فصل تابستان افزايش مي يابد که زنگ خطر را براي افراد مبتلا به آسم به صدا در مي آورد. در فصل تابستان پيش از اين که خانه را ترک کنيد بهتر است ابتدا کيفيت هوا را بررسي کنيد و در صورت مواجهه با شرايط نامناسب تا حد امکان از حضور در فضاي بيرون پرهيز کنيد.

ميگرن

ممکن است اين گونه به نظر برسد که ميگرن هاي شما به صورت تصادفي رخ مي دهند، اما آنها اغلب در واکنش به محرک هاي خاصي شکل مي گيرند. گرما يکي از شايع‌ترين محرک هاي ميگرن است. نتايج يک مطالعه نشان داد که با هر 9 درجه افزايش دما، موارد ميگرن نيز افزايش يافته اند. براي کاهش خطر بدن خود را هيدراته نگه داريد.

نظر شما