شناسهٔ خبر: 26181879 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

انتقاد ضیایی از اقدام آمریکا در سفر تیم ایران به این کشور

تسنیم : رئیس فدراسیون والیبال از اقدام آمریکایی‌ها در سفر تیم ملی ایران به این کشور انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

 احمد ضیایی در حاشیه بازدید صالحی‌امیری از اردوی تیم والیبال ب گفت: خدا را شکر می‌کنم که توفیق داد در خدمت دوستانی باشم که در بحث ورزش قهرمانی هستند. تقریباً می‌توان گفت جزو رشته‌هایی هستیم که در بازدیدهای نخست رئیس کمیته ملی المپیک و سرپرست کاروان ایران در بازی‌های آسیایی قرار گرفتیم.  امسال رویدادهای پشت سر هم و مهمی پیش‌رو داریم که برخی رویدادها را سپری کرده و برخی دیگر را در ماه‌های آینده خواهیم داشت.

وی ادامه داد: تقریباً می‌توان گفت که توان ما برای برخی تصمیم‌گیری‌ها دچار چالش شده است. دلیل این مسئله هم آن است که برخی از این رویدادها تقدم و تاخر نسبت به یکدیگر دارند و اگر ما مسابقات قهرمانی جهان برای ما مقدم بر این رویداد بود، شرایط بهتری داشتیم و با همه توان می‌توانستیم در خدمت این رویداد، یعنی بازی‌های آسیایی قرار بگیریم. با توجه به برآوردی که همه خانواده والیبال داشته‌اند، مسابقات قهرمانی جهان برای ما از اهمیت بیشتری نسبت به مسابقات قهرمانی آسیا برخوردار است. به همین دلیل آن را در اولویت قرار دادیم و مجبور شدیم تیم ب را تشکیل بدهیم. در این تیم نفرات بزرگسال، امید و جوانان حضور دارند و هیچ کدام هم حاضر نبودند که موقعیت خود را در مخاطره ببینند. با همه این تیم‌ها در تعامل هستیم تا به ترکیبی از جمع ۱۴ نفر برسیم که بتواند در رویداد بازی‌های آسیایی از آبرو و حیثیت ورزش کشور در رشته والیبال دفاع کند. ما همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت و امیدواریم لطف خدا شامل حال ما شود.

ضیایی در پاسخ به این سوال که آیا والیبال به کمک‌های کمیته ملی المپیک نیاز دارد و آیا این کمک‌ها به موقع و درست به دست‌شان رسیده است یا نه؟ گفت: کمیته المپیک انصافاً مسائل و مشکلات والیبال را به نوبه خودش خوب درک و همراهی کرده است. در واقع کاری نبوده که در توان‌شان باشد و انجام ندهند. امروز هم در بازدیدشان همین را تحقیق می‌کردند تا اگر مشکلی هست، برطرف کنند اما شما می‌دانید که ما در شرایطی هستیم که اتخاذ برخی تصمیم‌ها اجتناب ناپذیر است. فقط اگر قهرمانی جهان مقدم بر قهرمانی آسیا بود، شرایط خیلی خوبی را داشتیم. متاسفانه این وضعیت حاکم نیست و این شرایط به ما دیکته شده است. به همین دلیل است که دست‌مان در برخی مواقع بسته است و مجبوریم با همین شرایط بسازیم. خدا بزرگ است و تلاش می‌کنیم این نقیصه را نیز به نوعی پوشش بدهیم تا نزد مردم شرمنده نباشیم. امروز والیبال پتانسیل خوبی دارد، به شرط آنکه کلاً شرایط مهیا شود. کادر فنی فقط یک ماه فرصت دارد و در این یک ماه هم هرچه که خواسته، در اختیارش نیست. این مسئله کار را پیچیده و سخت کرده و امیدوارم این کادر فنی کاملاً ایرانی که از خیرالموجودین والیبال انتخاب شده‌اند، بتوانند از پس کار بربیایند.

رئیس فدراسیون والیبال درخصوص مشکلاتی که آمریکایی برای تیم ملی والیبال ایران به وجود آوردند گفت: طبعاً اینها متاثر از شرایط سیاسی بین‌المللی ما است. ما این را می‌فهمیم. ۸ ماه قبل کل تیم در حدود ۵۸ را به دبی بردیم و از آنها انگشت‌نگاری شد. در آنجا شناسنامه مادربزرگ، متوفی‌ها و .. همه بازیکنان را خواستند. در آنجا یک چک لیست دادند که انتهایش ناپیدا بود. ۶ ماه است که روابط بین‌الملل فدراسیون با آنها چالش دارد که بتواند خواسته‌های آنها را تامین کند و در آخر هم به برخی روادید ندادند و بازیکن را برگرداندند.

ضیایی افزود: این هم آخرین سناریوی آنها بود که در اعضای تیم را در فرودگاه سه ساعت نگه داشتند و FBI به سراغ نفرات ما آمد. مگر اینها همان نفراتی نبودند که چند ماه قبل ترکیب‌شان را اعلام کردیم؟ حتی آبا و اجداد این نفرات هم بررسی شدند. واقعاً دلیلش چیست که در محیط فرودگاه این نفرات را «سین جیم» می‌کنند؟ مگر این نفرات کاری به جز ورزش دارند؟ محل استقرار و کار اعضای تیم ایران مشخص بود. برخورد منطقی و مفهوم نبوده و سرمربی تیم هم اعتراض خودش را انجام داد. سه سال قبل که آمریکا میهمان ما بود، برای دادن ویزا به آنها، دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی به محل استقرار آنها رفت و بررسی‌ها را انجام داد و برای‌شان روادید صادر شد و چه میزبانی خوبی از اعضای این تیم انجام دادیم. دوستان هم به دلیل اینکه خیلی ادعا دارند و خود را متمدن می‌دانند، این مدلی برخورد کردند. مطمئن باشید در مجامع بین‌المللی برخورد آنها مذموم بوده و به نظرم مورد سرزنش جهانی خواهد بود. قطعاً وزارت ورزش و فدراسوین اعتراضی به FIVB خواهیم داشت. این اعتراض به صورت شفاهی صورت گرفته و کتبی آن نیز انجام می‌شود.

 

نظر شما