شناسهٔ خبر: 26181700 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

رئیس ستاد توان‌افزایی و حمایت‌ از سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران:

حساب ستاد توان‌افزایی شهر تهران شفاف می‌شود/ اختصاص بودجه ۴.۵ میلیارد تومانی به ستاد

رئیس ستاد توان‌افزایی و حمایت‌ از سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران گفت: یکی از برنامه‌های مهم شفاف کردن حساب‌ ستاد است و به دنبال این هستیم که فعالیت‌ها به سمت توان‌افزایی و تسهیل‌گری پیش برود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، حجت نظری در نشست خبری درباره برنامه‌های ستاد توان‌افزایی و حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران، گفت: این ستاد از سال 87 آغاز به فعالیت کرده است و در این مدت تغییراتی داشته است.

رئیس ستاد توان‌افزایی و حمایت‌ از سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران ادامه داد: حمایت مالی از NGO‌ها، حمایت‌های قانونی، حمایت‌های معنوی و حمایت‌های تشکیلاتی 4 فعالیت عمده ستاد توان‌افزایی و حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران است که در سال‌های گذشته ستاد فقط در حوزه حمایت مالی فعالیت کرده است و در حوزه وظایف و اختیارات خود به درستی عمل نکرده است.

نظری با اشاره به اینکه از پایان دوره چهارم تا به امروز بودجه ستاد توان‌افزایی در حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران بلوکه بود گفت: تا زمانی که شورای مرکزی ستاد تشکیل شود و رئیس ستاد مشخص شود، امکان تشکیل بودجه وجود نداشت.

وی افزود: در حال حاضر 12 نفر عضو هیأت رئیسه ستاد توان‌افزایی هستند که 5 نفر از آنها از اعضای شورای شهر تهران می‌باشند.

رئیس ستاد توان‌افزایی و حمایت‌ از سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران گفت: در حال حاضر بنده یک ماه است که به عنوان رئیس ستاد انتخاب شده‌ام ولی هنوز  حکم بنده صادر نشده و تا این لحظه بودجه‌ای نیز به این ستاد اختصاص نیافته است.

نظری بیان داشت: فعالیت اصلی ستاد توان‌افزایی از اردیبهشت سال 93 تا 95 بوده است که در این میان 2 میلیارد و 500 میلیون تومان بن خرید کالای شهروند در اختیار NGOها قرار گرفته است و در سال 96 نیز اتفاق تازه‌ای در این ستاد رخ نداده است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه لیست NGO‌هایی که بن دریافت کرده‌اند منتشر می‌کنید، گفت: ما این آمادگی را داریم و تا جایی که به حریم خصوصی افراد وارد نشویم و خدشه‌ای بر آنها وارد نشود این اقدام را انجام خواهیم داد.

رئیس ستاد توان‌افزایی و حمایت‌ از سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران گفت: NGO‌های سطح شهر تهران در سطح عادی، خوب و متوسط تقسیم‌بندی شده بودند که بر همین اساس NGO‌های عالی 6 میلیون تومان، خوب 4 میلیون تومان و متوسط 2 میلیون تومان در طول سال دریافت می‌کردند.

نظری یادآور شد: تا کنون در ستاد توان‌افزایی شهر تهران 1625 پرونده ثبت شده است که از این تعداد 773 NGO شناخته شده است و مابقی آنها در قالب‌های دیگری هستند که ممکن است شرکت و یا هیأت‌های مذهبی باشند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر حساب 8 میلیارد تومانی سازمان‌های مردم‌نهاد شهرداری تهران در دوره گذشته نیز گفت:‌در سال 92، ستاد فعالیت عمده‌ای نداشته و هنگامی که در سال 93 شروع به کار می‌کند بودجه 92 نیز به ستاد واریز می‌شود که حدود 7 میلیارد تومان یعنی سالی 3.5 میلیارد تومان بوده است.

رئیس ستاد توان‌افزایی و حمایت‌ از سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران گفت: بر اساس آئین‌نامه و رویه ستاد این طور بوده است که زیر نظر ذی‌حسابی شورا به نام رئیس و دبیر ستاد توان‌افزایی حساب مشترکی باز شود و بودجه‌ای را سالیانه به این حساب اختصاص دهند.

نظری گفت:‌هم اکنون نیز در حال بررسی باز کردن این حساب هستیم که در قالب سه دوازدهم (هر سه ماه یکبار)، بودجه ستاد پرداخت شود که برای سال 96 نیز چون ستاد فعالیتی نداشته بودجه‌ای اختصاص نخواهد یافت.

وی افزود: در حال حاضر بودجه ستاد توان‌افزایی شهر تهران 4.5 میلیارد تومان است که به حساب رئیس و دبیر ستاد واریز می‌شود.

رئیس ستاد توان‌افزایی و حمایت‌ از سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران بیان داشت: بن‌هایی ه به NGOها داده شده بود بر اساس مصوبه ستاد بوده و نمی‌توان اسم آن را تخلف گذاشت، در مواردی آشفتگی مالی وجود داشته ولی سند مالی نیز وجود دارد.به عنوان مثال 50 میلیون تومان به تجهیز و توسعه ایستگاه صلواتی کمک شده بود.

نظری خاطرنشان کرد: در گذشته نیز سازمان بازرسی ستاد را مورد بررسی قرار داده بود و اطلاع دقیقی از نتیجه بازرسی‌های صورت گرفته در حال حاضر ندارم.

وی خاطرنشان کرد: در طول 3 سال فعالیت ستاد توان‌افزایی 720 طرح ارائه شده بود که از این تعداد 361 طرح تصویب شده است.

رئیس ستاد توان‌افزایی و حمایت‌ از سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران افزود: در مواردی این ستاد به زنان سرپرست خانوار کمک می‌کرده که جزو وظایف آن محسوب نمی‌شود و باید در این خصوص سازمان بهزیستی و کمیته امداد اقدام کنند.

نظری خاطرنشان کرد: در مواردی نیز سبد کالا در مقاطع مختلف مانند اعیاد نوروز، ماه رمضان و محرم تقسیم می‌شده است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا خیریه سوری نیز در این ستاد تشکیل شده بود، گفت: تا کنون به موردی مبنی بر خیریه سوری نرسیده‌ایم. در دوره‌های گذشته تفاهم‌نامه‌هایی با وزارت کشور و سازمان ورزش و جوانان منعقد شده بود که اقدام بسیار خوبی محسوب می‌شود ولی خروجی نداشته است و ما باید با سازمان میراث فرهنگی، بهزیستی و محیط زیست تفاهم‌نامه‌هایی را منعقد کنیم.

رئیس ستاد توان‌افزایی و حمایت‌ از سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران خاطرنشان کرد: در آینده ارائه کمک‌های مالی از سوی ستاد را به حداقل خواهیم رساند و به دنبال قدرتمند‌تر کردن ستادهای توان‌افزایی هستیم.

نظری افزود: کلاس‌هایی تشکیل خواهد شد که در کوتاه‌ترین زمان‌های ممکن افراد بتوانند تشکل مورد نظر خود را ثبت کنند.

وی افزود: از این به بعد ستاد توان‌افزایی شهر تهران کمک‌هایی به شکل بن و یا سبد کالا نخواهد داشت و کمک‌ها نیز به صورت ضابطه‌مند و شفاف صورت می‌گیرد و در سایت ستاد تمام طرح‌هایی که ارائه خواهد شد را قرار می‌دهیم و علت کمک‌هایی که به آن طرح شده نیز توضیح می‌دهیم.

رئیس ستاد توان‌افزایی و حمایت‌ از سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران خاطرنشان کرد: تا کنون در ستاد توان‌افزایی بانک اطلاعاتی وجود نداشته که تلاش می‌کنیم در سال 97 بانک اطلاعاتی ستاد را تشکیل دهیم تا مشخص شود چه تعداد NGO در سطح شهر فعالیت دارند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما