شناسهٔ خبر: 26180696 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

کمالی پور تشریح کرد:

سازمان ملل با خروج آمریکا از شورای حقوق بشر چه وضعیتی پیدا می کند؟

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس معتقد است علیرغم اینکه انحلال سازمان ملل به‌راحتی صورت نمی‌گیرد با این حال با خروج آمریکا از شورای حقوق بشر این سازمان باید منتظر تضعیف جدی سازمان ملل با قطع بودجه آمریکا باشیم.

صاحب‌خبر -

یحیی کمالی پور درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به خروج قریب الوقوع آمریکا از شورای حقوق بشر، به تاریخچه تأسیس این شورا اشاره کرد و گفت: از زمان جنگ جهانی اول کشورهای دنیا به این فکر افتادند که یک نهاد بین المللی ایجاد شود تا مجموعه امور مرتبط با کشورهای دنیا را از حیث ارتباطات مختلف مدیریت و سازماندهی کند.

فلسفه تأسیس سازمان ملل متحد چه بود؟

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه سازمان ملل و شورای حقوق بشر از همان زمان جنگ نخست جهانی تأسیس شد، عنوان کرد: از طرفی مشکلاتی فراروی این سازمان تازه تأسیس بود که چندان موفق عمل نکرد اما بنایی شد تا کشورها دور هم جمع شده، بر اساس منافع مشترک خود تصمیم گرفته و علیه اقدامات برخی کشورها موضع گیری کنند.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که نقش سازمان ملل بعد از جنگ جهانی دوم پررنگ تر شد و مورد اقبال کشورها قرار گرفت، اظهار داشت: بسیاری کشورها به عضویت این سازمان و شورای حقوق بشر درآمدند؛ سازمانی که در کنار نقاط ضعف خود نقاط قوتی هم داشت و توانست جلوی بسیاری از جنگ ها را گرفته و بسیاری از کشورها را با منافع عمومی دولت ها هماهنگ کند از این رو شرح کار و وظایفی در قالب منشور نیز برای آن تهیه شد.

آرم سازمان ملل

بی‌طرفی سازمان ملل و مصوبات ضداسرائیلی شورای حقوق بشر، نظرات آمریکا را تأمین نمی‌کند

کمالی پور در ادامه به نحوه حضور آمریکا در سازمان ملل و شورای حقوق بشر اشاره کرد و یادآور شد: در ابتدای کار بسیاری از تصمیمات شورای حقوق بشر بر اساس نظرات و سیاست های آمریکا بود اما رفته رفته بعد از اینکه کاخ سفید دید که این نهاد بین المللی به سمت می رود که بی طرفی خود را به صورت نسبی حفظ می کند، قصد کرده است تا از آن خارج شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم خروج آمریکا از شورای حقوق بشر را زنگ خطری برای کشورها دانست و افزود: مطمئنا خروج ایالات متحده از شورای حقوق بشر مشکلاتی را برای جامعه جهانی ایجاد می کند و زنگ خطری برای فروپاشی نهادی است که تا کنون حداقل به عنوان یک مرجع بین المللی قابل قبول و مفید بود.

وی ادامه داد: امروز آمریکا قصد دارد خود را به عنوان قدرت بلامنازع جهانی تعریف کند و ترامپ در این مسیر آنچه را که احساس می کند سد راه او باشد از میان بر می دارد که این به نفع جامعه جهانی و حتی آمریکا نیست.

آمریکا به زودی بودجه سازمان ملل را قطع می‌کند

کمالی پور اضافه کرد: بودجه اصلی شورای حقوق بشر و سازمان ملل از طریق ایالات متحده تأمین می شود و کشورهای دیگر به تنهایی نمی توانند این بودجه را تأمین کنند از طرفی با خروج آمریکا ممکن است بسیاری از هم پیمانان این کشور نیز از این شورا خارج شوند.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا قطعا با برنامه از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج می شود و مشکلات جدی این خروج را در نظر گرفته است از این رو به زودی باید منتظر فروپاشی این شورا و ضعیف کردن عمدی سازمان ملل متحد در راستای آن باشیم./

پایان پیام

نظر شما