شناسهٔ خبر: 26180639 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

گزارش نصر/

پشت پرده فناوری هایی که جذابیت های جام جهانی 2018 را دو چندان می کنند+تصاویر

نصر:بدون شک بیست و یکمین دوره جام جهانی فوتبال نمایشگاهی برای رونمایی از آخرین تکنولوژی‌های فنی و وسایل ورزشی است که به مسابقات جذابیت های دو چندان می بخشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فناوری نصر،در روزهایی به سر می بریم که هیجان بیست و یکمین دوره جام جهانی فوتبال همه را فرا گرفته است، رویدادی که اخبار، مسابقات و حتی اتفاقات و حواشی آن از سوی میلیاردها نفر در اقصی نقاط جهان دنبال می‌شود و چیزی که  این دوره از مسابقات را هیجان انگیزتر کرده است استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در روسیه، کشور میزبان جام جهانی است که کمک می کند تا هر بازی با کمترین خطای داور اداره شود و اطلاعات لحظه در اختیار طرفداران فوتبال قرار گیرد.

در جام جهانی ۲۰۱۴ که  برزیل میزبانی مسابقات را بر عهده داشت، برای نخستین بار تکنولوژی خط دروازه برای تشخیص به ثمر رسیدن گل‌های بازی دیده شد و از آن پس تمامی استادیوم‌های میزبان مسابقات جام جهانی به فناوری خط دروازه مجهز شدند. در این فناوری، اطلاعات توسط ۱۴دوربین پرسرعت دریافت شده و در صورت گذشتن توپ از خط دروازه ظرف یک ثانیه پیامی به ساعت مچی داور ارسال می‌شود و ، کلمه گل روی ساعت ظاهر می شود.

 این ساعت دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است و داوران را ۱۵دقیقه قبل از آغاز بازی خبر کرده و در طول مسابقه تعداد گل‌ها، تعداد کارت‌ها، اسامی گلزنان، بازیکنان و زمان بازی را نشان می‌دهد، همچنین در این دوره از جام‌جهانی نیز علاوه بر این فناوری، طرفداران فوتبال شاهد حضور کمک داور ویدئویی(VAR) نیز هستند.

کمک داور ویدئویی(VAR) از تکنولوژی هایی بود که موافقان آن برای متقاعد کردن مسئولان فیفا، به موفقیت کاربرد تکنولوژی مشابه در راگبی، تنیس، لیگ ملی راگبی آمریکا و حتی کریکت اشاره می‌کردند و از نظر آنها، این یک اتفاق ساده بوده و دور از ذهن نیست که داوران می‌توانند در شرایط حساس و تعیین‌کننده بازی مانند گل، پنالتی، اخراج بازیکن و تشخیص شماره بازیکنان به یک داور ویدئو برای کمک گرفتن، رجوع کنند.

البته پیش از این، VAR در چند مسابقه از جمله جام حذفی فوتبال انگلیس آزمایش شده بود و در نهایت، فیفا با به‌کارگیری VAR در تمام بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۸ موافقت کرد، در این سیستم، یک تیم کمک داور ویدئویی اختصاصی متشکل از یکVAR و سه دستیار VAR بوده که در اتاق فرمان ویدئویی (VOR)در مرکز پخش بین‌المللی مسکو مستقر است.

VARها با استفاده از یک سیستم رادیویی فیبری با داور صحبت می‌کنند، در حالی که ۳۳دوربین پخش و دو دوربین ویژه آفساید به‌طور مستقیم تصاویر را از همان شبکه به VOR می‌فرستند. هشت دوربین برای حرکت‌های فوق آهسته(super slow) و چهار دوربین برای حرکت آهسته‎تر(ultra-slow) است. در بازی‌های حذفی، دو دوربین حرکت آهسته‎تر(ultra-slow) اضافی به‌کار خواهد رفت. در این فرآیند مقرر شده هر VAR به یک دوربین مختلف نگاه ‌کند، درباره اطلاع‌رسانی هرگونه اشتباه یا صحنه‌ای که داور از دست داده یا زمانی که داور خواست، کمک کنند.

شایان ذکر است، فیفا قول داده است که  این فرآیند را با «سیستم اطلاعاتیVAR» گسترش دهد تا پخش‌کنندگان، خبرنگاران، رسانه‌ها و واحدهای خبری داخل استادیوم نیز از اطلاع‌رسانی ها بهرهمند شوند.این اطلاع‌رسانی ها شامل دلیل بررسی‌ها و نتایج آن است.

این گزارش حاکی است، هر جام جهانی ورود یک تکنولوژی جدید پخش را اعلام می‌کند و امسال آن تکنولوژی وضوح بسیار بالاUHD)‌۴K) بود و این اولین بار است که ۴K برای پخش‌کنندگان در دسترس بوده و با تلویزیون تعداد قابل توجهی از بینندگان سازگاری دارد.

دیگر نوآوری بزرگ سیستم‌های نمایش الکترونیکی و ردیابی(EPTS) است. یک سیستم مبتنی بر تبلت که برای مربیان هر ۳۲ تیم امکان دسترسی به آمار بازیکنان و فیلم‌های خام ویدئویی را بی‌درنگ فراهم می‌کند. برای هر تیم با سه تبلت، یکی برای تحلیلگر در جایگاه استادیوم، یکی برای تحلیلگر روی نیمکت و دیگری برای تیم پزشکی عرضه می‌شود و فیلم خام بازی با یک تاخیر ۳۰ ثانیه‌ای همراه با آمار مانند داده‌های مکانی بازیکن، پاس، پرس کردن، سرعت و تکل است.

از طرفی، دو شرکت TMS و Megafon، شریک رسمی ارتباطات برای جام جهانی، در جریان این مسابقات تست‌های تکنولوژی ۵G در روسیه را انجام خواهند داد و انتظار می‌رود شبکه‌ها در سال ۲۰۱۹، با سرعت‌های بالا‌تر، ظرفیت بیشتر و حداقل زمان تاخیر به‌طور تجاری در دسترس قرار بگیرد و این به معنای امکان اتصال برای تماشاگران حاضر در ورزشگاه در آینده ای نزدیک است.

 این گزارش می افزاید، در اوایل این هفته، اریکسون و MTS(بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه در روسیه) نشان دادند جام جهانی ۲۰۱۸ میزبان بزرگ‌ترین استقرار فناوری Massive MIMO تاکنون است. Massive MIMO یک فناوری کلیدی است که به‌طور قابل توجهی باعث افزایش ظرفیت شبکه و راندمان طیفی می‌شود، همچنین با کاهش تداخل شبکه‌های بی‌سیم، در نهایت کیفیت سیگنال نهایی را که به کاربر می‌رسد، بهبود می‌بخشد.

علاوه بر این، تجهیزات رادیویی ۵G در بیش از ۴۰ سایت در هفت شهر از ۱۱ شهر میزبان نصب شده است. این شبکه استادیوم‌ها، مراکزی که در آنها رویدادهای مربوط به جام جهانی برگزار می‌شود، مراکز پرتردد حمل و نقل شهری و همچنین مکان‌های معروف شهرهای میزبان(مانند میدان سرخ مسکو) را پوشش می‌دهد.

این دوره از جام جهانی به عبارتی نمایشگاهی برای رونمایی از آخرین تکنولوژی‌های فنی و تولیدکننده وسایل ورزشی است زیرا از دیگر تکنولوژی های بکار رفته در این دوره از جام جهانی، توپ فوتبال رسمی آدیداس است که  طراحی آن به شکلی است که بیش از گذشته منجر به بهبود دوام عملکرد بازیکنان در ورزشگاه می‌شود.

جالب‌ترین بخش توپ «Telstar ۱۸» وجود یک تراشه ارتباطی نزدیک(NFC) در آن است و همان تکنولوژی است که در Apple Pay و Android Pay به کار رفته و به توپ اجازه می دهد با گوشی هوشمند ارتباط برقرار کند، اگرچه عملکرد هنوز محدود به اطلاعات محصول است، با این حال، انتظار می‌رود با توجه به تراشه تعبیه شده راه برای توسعه و محاسبات دقیق‌تر در آینده هموار شود.

انتهای پیام/

نظر شما