شناسهٔ خبر: 26180410 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر خارجه کره جنوبی،

دو کره تا پایان سال جاری میلادی به صلح می رسند

پکن - ایرنا - وزیر خارجه کره جنوبی اظهار امیدواری کرد تا پایان سال 2018 میلادی با همسایه شمالی خود پایان رسمی جنگ 2 کره را اعلام کنند و به صلح برسند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، خبرگزاری یونهاپ به نقل از 'کانگ کیوانگ وا' گزارش کرد کره جنوبی برای حصول توافق نهایی با کره شمالی در مورد اعلام قطعی ترک مخاصمه ناشی از جنگ دهه 50 شبه ‌جزیره، جدول زمانی تعیین کرده است که بر اساس آن تا قبل از اتمام سال جاری میلادی، پایان جنگ دو کره اعلام می شود.
در خبر دیگری روزنامه «ایلبو» کره جنوبی که اخبار دو کره را دنبال می کند به نقل از مقامات آمریکایی گزارش کرده است کره شمالی بیش از 3 هزار سایت و تاسیسات مربوط به فعالیتهای اتمی و موشکی در اختیار دارد که بیانگر طولانی و زمانبر بودن فرایند خلع سلاح هسته ای این کشور است.
رهبران دو کره به منظور پایان جنگ دو کره روز 7 اردیبهشت امسال در روستای مرزی 'پانمونجوم' با یکدیگر دیدار کردند.
رهبران دو کره در این دیدار در مورد «خلع سلاح کامل شبه جزیره کره» به توافق رسیده و موافقت کردند «توافق متارکه جنگ به معاهده صلح تبدیل شود و هر اقدام خصمانه علیه یکدیگر را از این به بعد خاتمه دهند».
'مون جائه این' رییس جمهوری کره جنوبی و 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی همچنین در بیانیه 'پانمونجوم' به صورت مشترک موافقت کردند، خلع سلاح هسته ای را محقق و برای این هدف با جامعه بین المللی همکاری کنند.
بر اساس «بیانیه صلح پانمونجوم» دو طرف موافقت کردند که به «دوران خصم و اقدامات مسلحانه در آبهای دریای زرد خاتمه داده شده» و این آب ها به «آبهای صلح» تبدیل شود.
اجلاس سران آمریکا و کره شمالی هم روز 22 خرداد با حضور 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا و 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی در سنگاپور برگزار شد.
کارشناسان معتقدند که ترامپ به سبب مشکلات زیادی که در عرصه های داخلی و خارجی از جمله ارتباط کارزار انتخاباتی اش با روسیه، رسوایی جنسی و عدم محبوبیت، اعمال تعرفه های گمرگی و راه انداختن جنگ تجاری، خروج از پیمان های بین المللی بویژه توافق هسته ای با ایران، توافق آب و هوایی پاریس و ترانس پاسیفیک روبرو است سعی می کند از این ملاقات به عنوان یک ابزار تبلیغاتی برای خود استفاده کند.
اما این سوال مطرح است که چگونه می توان به کسی که به زیرپا گذاشتن توافق های بزرگ جهانی شهره شده است، برای حفظ توافق های جدید اعتماد کرد؟ به فرض این که دیدار 22 خرداد ترامپ با کیم، به یک توافق منجر شود، چه تضمینی وجود دارد مستاجر کاخ سفید بار دیگر زیر توافق نزند و بار دیگر مایه شرمساری مردم کشورش و دردسر جامعه بین الملل نشود.
**آساق**1904**

نظر شما