شناسهٔ خبر: 26179965 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بررسی بحران نبود پسته در رفسنجان

سخنگوی ستاد بحران کشور امروز از برخی باغات شهرستان رفسنجان بازدید و سپس طی جلسه‌ای در جریان وضعیت بحرانی پسته و اقتصاد شهرستان قرار گرفت .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حسین رضایی مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان گزارشی پیرامون وضعیت پسته شهرستان و خساراتی که در زمینه تولید و اشتغال از محل پسته به شهرستان وارد شده ارائه داد و گفت: سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان پول از درآمد پسته به اقتصاد شهرستان تزریق شد که کشاورز طی سال پول کارگر، هزینه تعمیرات و.. را می‌پردازد و آخرین پول به خود کشاورز می‌رسد.

وی بیان داشت: سال گذشته، ۶۵ هزار تن تولید محصول پسته در رفسنجان داشتیم که با متوسط قیمت هر کیلو ۳۰ هزار تومان به فروش رفت و امسال حدود ۲۵ هزار تن پیش‌بینی شده بود که ۲۰ هزار تن آن بر اثر عوامل دمای گرم و نوسانات دمایی در زمستان از بین رفت، چرا که پسته باید نیاز سرمایی‌اش در زمستان برطرف شود که این امر صورت نگرفت.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با اشاره به اینکه ۱۳۰ هزار اشتغال مستقیم از بین رفته به این معنی که ۹۰ هزار تن پسته‌تر باید برداشت می‌شد و ۴۵۰ هزار نفر روز کارگر طی دو ماه شهریور و مهرماه مشغول به‌کار می‌شدند، اما دیگر این شغل را ندارند.

رضایی یادآور شد: سال گذشته یک میلیون نفر روز اشتغال در بخش کشاورزی ایجاد شد که از استان‌های مجاور هم در برداشت پسته کمک می‌کردند.

وی ابراز داشت: هر سال یک‌هزار حلقه چاه در شهرستان به مدت دو ماه نگهبان داشتند که حدود ۸ میلیارد تومان پول نگهبانی این چاه‌ها به نگهبانان پرداخت می‌شد که این موضوع هم دیگر نیست.

وی در ادامه به توضیح چگونگی واردآمدن این خسارات به پسته در سال جاری اشاره کرد و گفت: وقتی بارندگی نشود موج گرما مستقر می‌شود که سال گذشته اواخر فروردین بارندگی اتفاق نیفتاد و ریزش گل و جوانه رخ داد، گرمازدگی امسال نیز ۸۰ درصد بود و در رطوبت ۵ درصد تمام گل‌ها ریزش کرد و تلقیح انجام نشد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان اظهار کرد: شهرستان رفسنجان از لحاظ جایگاه تولید پسته در کشور ۲۵ درصد باغات را داراست و بین ۲۲ تا ۳۵ درصد حجم تولید پسته کشور در رفسنجان است و سال گذشته ۳۴ درصد تولید این محصول مربوط به رفسنجان بود.

رضایی در بخش دیگری از توضیحات خود بیان کرد: ۷۰۰ خرده‌فروش در شهرستان در زمینه پسته داریم، هر هکتار ۱۷ کارگر مستقیم دارد که در مجموع در هر هکتار ۸۰ اشتغال غیرمستقیم در بخش کشاورزی ایجاد می‌شود که امسال این تعداد تحت تأثیر خسارت پسته از نان و نوا افتادند.

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان اضافه کرد: سال گذشته ۳ هزار کانتینر، محصول پسته را از رفسنجان به بندرعباس انتقال دادند، همچنین این وضعیت برای کامیون‌هایی که کود وارد شهرستان می‌کنند هم اثرگذار شده و تبعات این کمبود محصول استان‌های دیگر را هم تحت تأثیر قرار داده است.

رضایی اظهار کرد: با توجه به اینکه تا ۲۱ ماه آینده چشم ما به پسته نمی‌افتد، تصریح کرد: تسهیلات جدید برای نگهداری و مدیریت باغات که در هر هکتار حداقل سالانه ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد، ضروری است.

وی بیان داشت: تسهیلات بلاعوض هم موضوع دیگری است که کمک خوبی به کشاورزان می‌کند، امسال اگر حداقل ۵۰ درصد قبوض برق موتورپمپ‌ها را بلاعوض بپردازند باری از دوش کشاورزان برداشته می‌شود.

رضایی بر ایجاد صندوق پسته تأکید کرد و افزود: حاضریم ۵۰ درصد سرمایه این صندوق را مالکان بگذارند و ۵۰ درصد دولت کمک کند تا در این سال‌های بحران کمکی برای کشاورزان باشد.

بهنام سعیدی قائم‌مقام ستاد بحران کشور نیز با توجه به این توضیحات و اشاره به هدف از این سفر و بازدید‌ها از باغات پسته شهرستان‌های رفسنجان، زرند و انار اظهار داشت: با توجه به خشکسالی‌های پیاپی در استان کرمان، پیگیری‌های استاندار، نمایندگان و درخواست‌های مردمی هیأتی از سازمان مدیریت بحران کشور به کرمان عزیمت کرد تا وضعیتی که پیش آمده را بررسی کنند و راهکار‌هایی ارائه شود.

سخنگوی ستاد بحران کشور ادامه داد: امروز صبح از تعدادی از باغاتی از شهرستان رفسنجان و زرند بازدید کردیم و انار هم در ادامه انجام خواهد شد، مشکلات زیادی مشاهده کردیم که نوسانات دمایی این مشکلات را به وجود آورده است و در خیلی از باغات درختان حتی یک دانه پسته هم نداشتند.

سعیدی تصریح کرد: خشکسالی موجب شده قنوات با افت شدید آب مواجه شوند و کمبود آب داشته باشند و نهایتا عدم تأمین نیاز سرمایی که باغات نیاز دارند تا بتوانند تولید محصول داشته باشند موضوع دیگری بود که مطرح شد.

وی بیان داشت: امسال مسئولان جهاد کشاورزی اعلام کردند، میزان برداشت بسیار پایین است در زرند حدود ۲۰۰ تن و رفسنجان پیش‌بینی ۲۵ هزار تن بود که با عوامل بوجود آمده حداکثر برداشت ۵ هزار تن خواهد بود.

سعیدی اظهار کرد: این گزارشات جمع‌آوری و مورد تجزیه و تجلیل قرار می‌گیرد و جلسه‌ای امروز در مرکز استان خواهیم داشت تا پیشنهادات استان را بشنویم و در شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور مطرح می‌شود تا تصمیمات منطبق با قانون اتخاذ و به استان اعلام شود.

انتهای پیام/ی

ستاد بحران کشور وضعیت پسته رفسنجان را بررسی می کند

نظر شما